דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מפלגת העבודה

שאלת הפיצול / במחנה הציוני חוששים מהסקרים יותר מהתנהלותם של חברי כנסת סוררים

יום לאחר המבוכה שנגרמה לעבודה עם היעדרם של שניים מחבריה בהצבעה קריטית בכנסת, במפלגה מנסים לצופף שורות וחוששים מפיצולים אפשריים | הדילמה עבור מי ששוקל פיצול: לסיים בשלטון כמו קדימה, או להתרסק כפי שקרה למפלגת העצמאות

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי וח"כ חיליק בר מהמחנה הציוני (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי וח"כ חיליק בר מהמחנה הציוני (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
שי ניר

במחנה הציוני מנסים היום (חמישי) לסדר את השורות מחדש עם העיניים נשואות לוועידת מפלגת העבודה בחודש הבא, יום לאחר המבוכה שנגרמה להם מהפלת הצעת החוק של ח"כ איציק שמולי להשוואת קצבאות הזקנה לשכר המינימום במליאה. הצעת החוק נפלה למרות שהקואליציה הנוכחית דלה ומצומקת, עם 61 חברים בלבד, לאחר ששניים מחברי הכנסת במחנה הציוני, רוברט טיבייב וחיליק בר, לא נכחו בהצבעה.

מה שבעיקר מעסיק את אנשי המחנה הציוני בשלב זה, יותר מהיעדרותם של השניים מההצבעה אתמול, היא ההתרסקות בסקרים המנבאים לה בשלב זה 12 מנדטים. "לא בגלל חיליק הממשלה לא נופלת", הבהיר מוקדם יותר היום ל'דבר ראשון' גורם במפלגת העבודה, על רקע אותו קושי ליישר את השורות ולגרום מבוכה לקואליציה.

ובכל זאת, לא מעט מונח על הכף, כשמעל הראש מרחפת ככל הנראה השאלה – האם חלק מחברי המפלגה יתפצלו? לפחות עבור המתפצלים הפוטנציאליים, ישנם שני תרחישים – חיובי ושלילי. תרחיש חיובי עבור המתפצלים, ולא ממש חיובי עבור מפלגת העבודה, הוא הקמה של מסגרת חדשה בהובלת כוחות משמעותיים דוגמת כוכב הסקרים הנוכחי, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, או אפילו היו"ר וראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק.

תרחיש נוסף, ושלילי עבורם, הוא פיצול דוגמת זה שהוביל אותו ברק מהפסקה הקודמת לפני קרוב ל-8 שנים, עם הקמת מפלגת העצמאות. אז הוא חבר לממשלה, אך בישר על תחילת הסוף עבור חבריה. לפחות בתיאוריה, ניצבת גם האפשרות שהשניים האלה או אחד מהם יחברו למפלגה הקיימת.

באשר לאותה שאלת פיצול, מי שהתייחס אליה הבוקר והחזיר אותה למודעות הוא לא אחר מאותו ח"כ טיבייב, שנעדר אתמול מההצבעה והושעה בעקבות זאת מפעילות פרלמנטרית עד להודעה חדשה. "אני ממש לא הח"כ היחיד שרוצה להתפלג מהמחנה הציוני" אמר בראיון, "יש עוד רבים כמוני". טיבייב לא פירט אודות אותם רבים, אך ניתן אולי להעריך למי כיוון.

במפלגת העבודה ישנם חמישה חברי כנסת – איתן כבל, יוסי יונה, מיקי רוזנטל, נחמן שי ואיילת נחמיאס ורבין, הפועלים נמרצות להשיג מספיק חתימות כדי לכנס את ועידת המפלגה לפני הבחירות לוועידת המפלגה שצפויות להיערך ב-24 בדצמבר. בבחירות הללו צפוי היו"ר גבאי להגדיל משמעותית את כוחו דרך הגדלת מספר צירי הוועידה.

גבאי מבקש להגדיל את מספר הצירים על מנת לדלל את כוחם של מספר מוקדי כוח במפלגה דוגמת ההסתדרות, המושבים והקיבוצים והערבים. כך הוא ישיג שליטה בוועידה לקראת האתגר הגדול הבא שלו בפריימריז של הרשימה לכנסת, כולל ניסיונו להבטיח לעצמו מספר רב של שריונים. יש במפלגה מי שמעריך שאם גבאי יפסיד, זו תהיה אות לפתיחת מהלך להחלפתו.

השאלה היא האם החמישייה הזו קשורה בצורה כזו או אחרת לאמירה של ח"כ טיבייב. בשלב זה גורמים במפלגה מתקשים להאמין כי הם אכן יתפצלו, כשמעל ראשם מרחפת טראומת מפלגת העצמאות בראשות ברק, שהביאה לחיסול חייהם הפוליטיים של חבריה. ועדיין, יש את אלה במפלגת העבודה שבחלומותיהם רואים שחזור אפשרי להצלחת מפלגת קדימה שהחלה בפיצול וסיימה בשלטון, אך ישנה האפשרות שיתעוררו לסיוט דוגמת זה שארע עם מפלגת העצמאות, והביא לחיסול הקריירה הפוליטית של חבריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!