דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

תקציב הביטחון / כחלון ויעלון חתמו על הסכם המעגן את תקציב הביטחון לשנים הקרובות

במקביל לעיגון תוספת תקציבית הוסכם על פגיעה בתנאי הפנסיה של קצינים הפורשים משירות הקבע. האם השנה ימנע הויכוח המסורתי על גודל תקציב הביטחון?

צילום ארכיון: פלאש 90
צילום ארכיון: פלאש 90
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:
 שר הביטחון משה יעלון ושר האוצר משה כחלון קיבלו את ההמלצות שסוכמו על ידי מנכ"לי משרדיהם בינואר האחרון, לגבי תוכנית השינויים במסגרת תקציב הביטחון, וחתמו אתמול (רביעי) על הסכם המעגן את תקציב משרד הביטחוו לשנים הקרובות.
על פי הסיכום שהושג בינואר, תקציב הביטחון יגדל במהלך השנים הבאות באופן מדוד והדרגתי ויעמוד ב-2020 על 59 מליארד ש"ח. לשם השוואה ב-2016 תקציב הביטחון עומד על 56.1 מליארד ש"ח.
ההסכמה על התוספת התקציבית חשובה על מנת לאפשר למערכת הביטחון יכולת תכנון. המצב שהתקבע לאורך השנים הוא מעין ויכוח מתמשך על גודלו של תקציב הביטחון וצמיחתו במהלך השנה.
הסוגיה המרכזית עליה היו חלוקים משרד האוצר ומשרד הביטחון הייתה תנאי השכר והפנסיה של משרתי הקבע. על פי הסיכום מתחילת השנה התחייב משרד הביטחון לצמצם את מספר משרתי הקבע בדרגות הבכירות (סגני אלופים ומעלה), תהליך שבצה"ל כבר החלו ביישומו. עוד סוכם על הסדרת שלוש תחנות פרישה משירות קבע. 
קצינים ונגדים שיפרשו אחרי תקופת קבע ראשונה (גילאי 26-28) יפרשו ללא מענק מיוחד וללא פנסיה. אלו שיפרשו אחרי תקופת קבע נוספת וישלימו 14 שנות שירות קבע (גילאי 35-36) יקבלו מענק של כחצי מיליון שקלים אך לא יזכו לפנסיה. אלו שימשיכו לשרת מעבר לגיל 42 ייהנו מפנסיית גישור עד שיגיעו לגיל הפנסיה. כמו כן סוכם כי נגדים יוכלו לשרת עד גיל 53.

השרים כחלון ויעלון סיכמו אמש על שינוי נוסף בסוגיית הפנסיה של משרתי הקבע. עד כה, קצינים  הפורשים בגיל מתקדם היו זכאים למענק חד פעמי עם הגיעם לגיל הפנסיה (בו הם מפסיקים לקבל את פנסיית הגישור ומקבלים פנסיה רגילה) בערך של כ-12 משכורות ממוצעות. המענק נועד לפצות את גמלאי שירות הקבע שכן ההערכה הייתה כי הפנסיה הצוברת תניב תשלום חודשי נמוך משמעותית מהפנסיה התקציבית.
אך מודלים שבוצעו בשנים האחרונות במשרד האוצר העלו אפשרות כי הפנסיה הצוברת תוכל להגיע לרמות ההקצבה שנהוגות בפנסיה התקציבית. על כן סיכמו כחלון ויעלון כי המענק לא יינתן באופן אוטומטי אלא רק במידה ויהיו משרתים שעם הגיעם לגיל הפנסיה ימצא כי המעבר לפנסיה צוברת פגע בקצבתם החודשית. המשמעויות של החלטה זו יתבררו רק בשנת 2050 בקירוב, שכן המעבר לפנסיה צוברת חל על אלו שנכנסו לשירות קבע החל משנת 2004.

שינוי נוסף עליו הסכימו שר הביטחון ושר האוצר הוא הגבלת פנסיית הגישור הניתנת למשרתי הקבע (שפרשו אחרי גיל 42), בין פרישתם מהצבא ועד להגעתם לגיל הפנסיה, תרד מממוצע של 13,500 ש"ח לממוצע של 12,000 ש"ח. הורדת הממוצע תהיה באחריות משרד הביטחון והצלחתו לעמוד בהורדה זו תיבחן עוד שבע שנים. על פי הסיכום, במידה ומשרד הביטחון לא יצליח להוריד את ממוצע פנסיית הגישור היא תבוטל.

השינויים עליהם סוכם לא צפויים להשפיע באופן משמעותי על עלויות השכר ותנאי הפרישה שהמדינה משלמת למשרתי הקבע בשנים הקרובות. אך באוצר רואים בהסכם הישג משמעותי שכן הוא מגביל תנאי שכר שנחשבו מהטובים במגזר הציבורי. מוקדם לקבוע גם האם תהיה לפגיעה העתידית בתנאי הפנסיה השפעה על מספר הקצינים המשרתים בקבע ונותנים את מיטב שנותיהם לשירות הצבאי.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!