דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אברה מנגיסטו

שוויון / ההתאחדות לכדורגל שלפה כרטיס צהוב לקשר מכבי נתניה, אמיה טגה

שחקן מכבי נתניה נענש לאחר שעלה למגרש עם חולצה בה כתוב "עד מתי? אברה מנגיסטו" ו "כולנו יוסף סלמסה". "כל משפחה צריכה להכיר את הסיפורים הללו." אומר טגה.

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

קשר מכבי נתניה בכדורגל, אמיה טגה, 30, עלה לטקס המקדים של משחק קבוצתו ביום א' האחרון, כשהוא לבוש בחולצה הנושאת את המסרים "עד מתי? אברה מנגיסטו" ו"כולנו יוסף סלמסה". טגה עמד לשירת התקווה כשהוא לובש את החולצה, וראה בכך מחאה שקטה ומתבקשת – אך בהתאחדות לכדורגל החליטו להעמידו לדין משמעתי.

אתמול (רביעי) הכריע בית הדין המשמעתי בהתאחדות לכדורגל לקנוס את טגה בשל "התנהגות לא הולמת" ועבירה על תקנון ההתאחדות האוסר על השחקנים לשאת מסרים פוליטיים במשחקים. טגה הגיע לדיון כשהוא לבוש בחולצה אותה לבש במשחק.

אמיה טגיה. צילום: יואל הרצברג. באדיבות המקום הכי חם בגיהנום.
אמיה טגיה. צילום: יואל הרצברג. באדיבות המקום הכי חם בגיהנום.

"עברתי כביכול על תקנון מסויים," מסביר טגה, "ואמרתי לדיין שאם עברתי על התקנון אז אני מתנצל. אבל אין לי פה על מה להתחרט, אני לא חושב שזה דבר שצריך להתחרט עליו". הדיין הסתפק בקנס מינימלי בסך 750 שקלים בשל התחייבותו של טגה שלא לעשות זאת שוב.

"המטרה היתה להשמיע את שני הסיפורים האלה, של משפחת סלמסה ואברה מנגיסטו, שאמורים להגיע לכל משפחה בארץ. כל משפחה צריכה להכיר את שני הסיפורים הללו. אני לא יודע אם אפילו 30% מהציבור מכיר את הסיפורים הללו. איפה שאני יכול לעשות, ולהופיע, ולהזכיר את זה, אני אעשה את זה, בדרכים החוקיות" הבהיר טגה.

טגה – "זה אותו הדבר, גלעד שליט היה שבוי, וגם אברה מנגיסטו שבוי. זה אותו סיפור – אזרח ישראלי שנמצא איפה שהוא בעזה. זה לא מסר פוליטי או פרסום לעסק מסחרי. אני לא רואה בזה בעייתיות".

המקרים של מנגיסטו וסלמסה הם שניים מהמקרים הבולטים המלהיטים את מחאת העדה האתיופית, אשר צפה ועולה בעוצמות משתנות במהלך השנה האחרונה.

כזכור, אברה מנגיסטו, תושב אשקלון, היה בן 28 בעת חטיפתו. מנגיסטו, המתואר על ידי מכיריו כלוקה בנפשו, חצה את גדר המערכת דרך פירצה בחוף זיקים ב-7 בספטמבר 2014. מאז נעלמו עקבותיו. על פי ידיעות זרות וכן על פי דיווחי החמאס הוא מוחזק במקום מסתור ברצועה בידי הארגון.

גם אזרח ישראלי נוסף, הישאם א-סייד, בן הפזורה הבדואית בנגב וכנראה לוקה בנפשו אף הוא, עבר את הגבול שלושה חודשים קודם לכן וככל הנראה מוחזק בשבי.

המקרה של יוסף סלמסה התרחש גם הוא ב-2014, ומהווה מקור נוסף לזעם בעדה האתיופית כלפי המשטרה. ביולי 2014 נמצאה גופתו של יוסף סלמסה במחצבת בנימינה. מותו התרחש רק ארבעה חודשים לאחר שנעצר על ידי שוטרי תחנת זכרון יעקב בעת שישב בגינה הציבורית ליד ביתו.

חבריו ומשפחתו של יוסף סלמסה בהפגנה מול מטה המשטרה, מרץ 2016. צילום: פלאש 90 / יונתן סינדל.
חבריו ומשפחתו של יוסף סלמסה בהפגנה מול מטה המשטרה, מרץ 2016. צילום: פלאש 90 / יונתן סינדל.

השוטרים הגיעו בעקבות קריאה על פריצה למעון נעמ"ת הסמוך לגינה. השוטרים השתמשו באקדח טייזר (מכשיר הנמצא בשימוש המשטרה לצורך מעצר ועיכוב חשודים, ויורה זרם חשמלי רב עצמה על האדם הנעצר – נ.צ.כ) על מנת לעצור את סלמסה, וטענו לאחר מכן שחשבו שהיה בגילופין וחשו סכנה. סלמסה התמוטט בעקבות חישמולו ונלקח על ידי השוטרים, אשר החליטו לבסוף לא לעצרו. משפחתו של סלמסה, אשר חשה לתחנת המשטרה, מצאה אותו מוטל, אזוק ומעורפל חושים, מחוץ לתחנת המשטרה.

סלמסה ומשפחתו פנו למחלקה לחקירות שוטרים והתלוננו על השוטרים שביצעו את המעשה, אך לטענת המשפחה הפניה למח"ש לא הועילה. סלמסה שקע בדיכאון בעקבות המקרה.

המשטרה טוענת כי סלמסה התאבד, אולם משפחתו של סלמסה משוכנעת כי נרצח. חשד המשפחה מתעצם בשל העובדה שלא ניתן לה לראות את גופתו, וכי בדו"ח הפתולוגי נקבע שלא סבל מפציעות בראש ובפנים.

טגה – "אני לא יודע אם אפילו 30% מהציבור מכיר את הסיפורים הללו. איפה שאני יכול לעשות, ולהופיע, ולהזכיר את זה, אני אעשה את זה, בדרכים החוקיות"

פעילים במאבק למען שיחרורו של אברה מנגיסטו, הכלוא זה 606 ימים בשבי החמאס ברצועת עזה, הביעו זעם ברשתות החברתיות על העמדתו של טגה לדין משמעתי, בשעה ששחקנים שהופיעו בעבר עם חולצות הקוראות לשיחרורו של גלעד שליט לא הוענשו.

טגה עצמו מבהיר שבזמנו היתה החלטה של ההתאחדות שאיפשרה את העניין, וכי הוא עצמו לבש גם הוא חולצות הקוראות לשיחרורו של גלעד שליט. "שבוע הבא אבקש מההתאחדות לאפשר לשחקנים לעלות עם חולצה דומה", אומר טגה, "זה אותו הדבר, גלעד שליט היה שבוי, וגם אברה מנגיסטו שבוי. זה אותו סיפור – אזרח ישראלי שנמצא איפה שהוא בעזה. זה לא מסר פוליטי או פרסום לעסק מסחרי. אני לא רואה בזה בעייתיות".

תגובת התאחדות הכדורגל:

"במידה ומנהלת הליגה תאשר לטגה ללבוש חולצה, כשם שהיא מאשרת כל טקס, אין בעיה. הבעיה היחידה במה שהוא עשה, והוא גם הודה בכך בבית הדין, זה שזה היה ללא אישור. אם השחקן יגיש בקשה ותתקבל החלטה שלא לאשר לו – בהחלט יהיה מקום לכתוב למה גלעד שליט כן והוא לא".

תגובת משטרת ישראל:

"בחודש פברואר האחרון, פורסמה תוצאת הבדיקה המחודשת שביצעה מח"ש בעניינו של המנוח, בעקבות פניית בני משפחתו למחלקה לחקירות שוטרים בנושא. מח"ש סגרה את התלונה במישור הפלילי והעבירה מספר סוגיות שעלו בחקירה סביב מעצרו של יוסף סלמסה ז"ל לבחינתה של מחלקת משמעת במשטרת ישראל וזאת על דעת פרקליט המדינה.

מחלקת המשמעת של משטרת ישראל, בחנה באופן מעמיק את כלל הסוגיות שעלו בנוגע לאירוע, כולל את המלצות מח"ש ובהמשך לכך החליט מפכ"ל המשטרה כי אין מקום לנקוט בצעדים מנהליים או פיקודיים נגד מי מהשוטרים המעורבים.

לאור אירועי מחאה של ישראלים יוצאי אתיופיה בשנה החולפת  ולאור טענות  על יחס משפיל, גזעני ומפלה  כלפי העדה מצד הממסד הישראלי ובתוכו המשטרה – הקימה משטרת ישראל ועדת היגוי המשותפת לקציני משטרה בכירים ולנציגים ממנהיגות הקהילה.

בעקבות עבודת הועדה בוצעו התאמות נוספות של דפוסי עבודת המשטרה לצרכי הקהילה. בין תוצרי הועדה ניתן למנות הכשרה של כלל  שוטרי משטרת ישראל למתן שירות בחברה מגוונת ורב תרבותית כחברה הישראלית וניתובם של חלק ניכר מבני נוער יוצאי הקהילה להליך שיקומי הכולל סגירת רישום פלילי ומתן הזדמנות נוספת להשתלבותם במסלול חיים נורמטיבי".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!