דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועד המנופאים

שמים סוף להפקרות / חוק המסדיר את ההעסקה בענף המנופאות עבר את אישור ועדת השרים לענייני חקיקה

החוק קובע כי רק חברות שיוסמכו לכך על-ידי שר העבודה יוכלו להעסיק מנופאי עגורן ובא להתמודד עם פרצות הקיימות כיום בענף המאפשרות העסקה של עובדים לא מורשים, פגיעה בזכויות וסיכון עובדים ועוברי אורח

מנופים באתר בנייה, אילוסטרציה (צילום: דבר ראשון).
מנופים באתר בנייה, אילוסטרציה (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) הצעת חוק לפיה מנופאי עגורן יועסקו רק על-ידי חברות כוח אדם ייעודיות ומורשות לתחום.  הצעת החוק הוגשה כהצעת חוק פרטית לפני כשנה וחצי על ידי צוות המשימה הפרלמנטרי העוסק בקידום תחום הבטיחות בענף הבניין הכולל את חברי הכנסת איל בן ראובן (המחנה הציוני), יו"ר ועדת העבודה והרווחה אלי אלאלוף (כולנו) ועבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת).

ההסכמות שנחתמו בין יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן; שר האוצר, משה כחלון; שר העבודה והרווחה, חיים כץ ושר השיכון והבינוי, יואב גלנט הוסכם על קידום ההצעה והעברתה במהירות. החוק יעלה ביום רביעי הקרוב להצבעה במליאת הכנסת בקריאה טרומית.

על-פי הצעת החוק, על מנת שקבלן יוכל לספק שירותי כוח אדם של עגורנאים, הוא יהיה מחוייב לקבל היתר מיוחד לכך משר העבודה והרווחה. אישור כזה יינתן אך ורק לתאגידים ששירותי עגורנאות הם עיסוקם היחיד. השר יהא רשאי לסרב לתת או לחדש היתר בתנאים נוספים בהתחשב בין היתר בצורך בקיום חובותיו של קבלן כוח האדם כלפי עובדיו, לרבות קיום הוראות בטיחות.

"הצעת חוק זו תבטיח הכשרה ראויה, כשירות של מפעילי המנופים, מניעה של זיוף רישיונות עבודה בתחום והעסקה הוגנת של הפועלים", מסר ח"כ בן ראובן. "כל אלו יעלו את איכות ורמת הבטיחות של מפעילי המנופים. כמו כן, את בטיחותם של אלו הנמצאים בסביבת אתרי הבנייה". לדבריו, יעשו כל מאמץ להעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית עוד במושב הנוכחי. "כל פעילות בנושא הינה מצילת חיי אדם", סיכם.

"ענף המנופאות היום הוא מסובך מאוד וצריך חברות שיתמחו בו ויבינו אותו", אמר ל'דבר ראשון' דן ורשבסקי, יו"ר ועד המנופאים הארצי בהסתדרות עובדי הבניין והעץ. "כיום מנופאים מועסקים או בהעסקה ישירה או באופן פרוץ דרך חברות כוח אדם, וישנן כאלו באלפים. פרצה זאת היא תופעה קשה שפוגעת בזכויות ובבטיחות של המנופאים", הוא אומר ויש לציין כי היא מסכנת גם עוברי אורח.

עוד מוסיף ורשבסקי כי "מנופאים רבים מפוטרים כלאחר יד או נפגעים בשכר. רבים מהמנופאים עובדים בשחור ושעות מרובות, ופעמים רבות הם מועסקים גם על-ידי חברות שכלל אינן מורשות. החברות הללו נוטות גם לפשוט רגל ולהיפתח מחדש חדשות לבקרים והמנופאים נפגעים". זו הסיבה שלדבריו הצעת החוק הזו חשובה, שכן היא קובעת גם שחברות כוח האדם שיעסקו בשירותי מנופאות ישלמו עבור היתר מיוחד וכך יצומצם התמריץ לאותן 'סגירות-פתיחות'.

ההערכה היא שהחוק יצמצם גם את מספר ה'חאפרים' שקיימים היום בשוק וכך ישפר את הבטיחות במקצוע ובענף, ויגבש את המנופאים במספר חברות מצומצם, באופן שיחזק את כוחם הארגוני ואת יכולתם לשמור על זכויותיהם. "אני מודה מאוד לכל מי שהביע תמיכה בחוק: יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן; יו"ר הסתדרות עובדי הבניין, איציק מויאל; חברי הכנסת אייל בן ראובן, אלי אלאלוף ועבד אל חכים חג' יחיא וכן להתאחדות בוני הארץ שתמכה אף היא בחוק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!