דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורסל

כחול-לבן על הפרקט / "ועדת שרעבי" הציגה מסקנותיה | במנהלת הליגה מברכים, השחקנים מוחים

הוועדה לבדיקת מצב הכדורסל הישראלי עסקה בשיתוף שחקנים "כחול-לבן" על המגרש | זמן המשחק של שחקנים ישראלים מ-80 דק' ל-40 דק' | מתאזרחים יוכרו כישראלים אם יישחקו בנבחרת | הפורום להצלת הכדורסלן הישראלי: "זלזול בעתיד הכדורסלן הישראלי"

משחק בליגת ווינר סל בין מכבי תל אביב למכבי אשדוד. (צילום: רוי אלימה/פלאש90)
משחק בליגת ווינר סל בין מכבי תל אביב למכבי אשדוד. (צילום: רוי אלימה/פלאש90)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

במהלך מסיבת העיתונאים שהתקיימה היום (ראשון) הציג מנכ”ל משרד התרבות והספורט, יוסי שרעבי, את מסקנות ועדת שרעבי שמטרתה הייתה לפתור את המשבר שפרץ לפני חמישה חודשים בכדורסל הישראלי סביב כמות הזרים והישראלים שישחקו בכל רגע נתון על הפרקט. המלצות הוועדה יפגעו קשות במעמד השחקן הישראלי בעקבות המלצת הוועדה לבטל את "החוק הרוסי" ולצמצם את הזמן של השחקנים הישראלים מ-80 דק' ל-40 דק' במינימום במשחק לפי חוקי הליגה.

הוועדה, שמונתה על-ידי השרה מירי רגב, הציגה באופן מפתיע פתרון שפוגע באופן בלתי הפיך בשחקן הישראלי וכולל הצעה שנוטה באופן בלתי סימטרי לצד בעלי הקבוצות ומתנגדת לדרישות איגוד השחקנים. לפי המלצות הוועדה:

  1. בטופס המשחק יהיה ניתן לרשום לכל משחק ליגה עד 6 זרים.
  2. השחקנים המתאזרחים יחשבו כשחקנים זרים ולא ייהנו מהדקות השמורות לשחקנים ישראלים כנהוג היום.
  3. שחקן מתאזרח יוכל להפוך לשחקן ישראלי רק אחרי שהשתתף ב-4 משחקים של נבחרת ישראל.
  4. החוק הרוסי יבוטל. במקום שני שחקני ישראלים, כל קבוצה תצטרך לאפשר בכל רגע נתון, רק שחקן ישראלי אחד על הפרקט וצמצום מ-80 דקות ל-40 דקות משחק במינימום.
  5. שחקן ישראלי יחשב מעתה רק כשחקן ששיחק לפחות שנתיים במחלקות הנוער או בנבחרות הצעירות של ישראל.

לפי ההצעה החדשה. חלק גדול מהשחקנים שמוגדרים כיום מתאזרחים שלא גדלו בקבוצות הנוער או שיחקו בנבחרות הצעירות, לא יחשבו לשחקנים ישראלים. למרות שיש בבעלותם ת.ז ישראלית. השינוי לא יהיה משמעותי מדי, כי כרגע יש מספיק שחקנים מתאזרחים שעומדים בקריטריון הזה, וביניהם ניתן למצוא את אלכס טיוס, ג'ק כהן, ריצ'רד האוול, ג'ון דה ברתולומיאו וג'ו אלכסנדר, כולם בעלי עבר בנבחרת הבוגרת וספנסר וויס בעל העבר בנבחרת העתודה בשנת 2015. אליהם ניתן לצרף גם את טי ג'יי קליין שהיה כעת בסגל הנבחרת וצפוי לשחק במדי הנבחרת בעתיד הקרוב. בניגוד אליהם, סילבן לנדסברג, שעשה שירות צבאי אך לא שיחק בנבחרות או בקבוצות הנוער בישראל, יחשב לשחקן זר.

באופן מפתיע, שרעבי בחר להציג את המלצות הוועדה כדרך לחיזוק השחקן הישראלי. "אני מזכיר לכולנו שארגון השחקנים הודיע על שביתה לקראת סיום העונה הקודמת, בהתערבות השרה מירי רגב הוקמה ועדה בראשותי. הסיכום היה שכל פתרון שיוצא, יהיה על מנת לרצות את כולם ואני אומר לכם היום שזה לא היה קל בכלל. במסגרת סיום השביתה נחתם הסכם לשנתיים במסגרתו החוק הרוסי ימשיך לפעול". לדברי שרעבי, "נושאי עיקרי הפגישה היו החוק הרוסי, סוגיית המתאזרחים והזרים, היכולת התחרותית של הקבוצות בארץ ובאירופה, סוגיית המיסוי, חיזוק מעמד המאמן ובלב הדיונים מה קורה בפיתוח השחקן הישראלי בגילאים 18-24. אנחנו מציעים בפעם הראשונה להגדיר באופן אחר מהו שחקן זר".

"הגדרת כחול-לבן יהיה שחקן ששיחק שנתיים לפחות במחלקות הנוער או שחקן ששיחק בנבחרות הלאומיות עד גיל 20. אנחנו מבקשים שיהיה רוב ברור ומוחלט בטופס המשחק לשחקנים שהם מוגדרים ככחול-לבן. בכל זמן נתון יהיה לפחות שחקן כחול לבן אחד על המגרש. אם ירשמו שבעה שחקנים כחול לבן בטופס המשחק תהיה זכאות לבונוס כספי, קבוצות יוכלו לרשום שישה שחקנים כחול לבן ללא זכאות לבונוס. ביטול החוק הרוסי וכל קבוצה רשאית לרשום בטופס שני שחקני נבחרת ישראל שמוגדרים כחול-לבן בשל העובדה כי שיחקו למעלה מארבעה משחקים במדים הלאומיים. אנחנו שואפים ליותר דקות משחק לשחקן כחול לבן וכך גם תהיה השקעה במחלקות ושחקני הנוער״.

מנהלת הליגה ויושב הראש, שמואל פרנקל, הגיבו להודעה ואמרו כי הם מודים למר יוסי שרעבי, צוות משרדו וחברי ועדת שרעבי על עבודתם המקיפה. "המנהלת תביא את מסקנות הוועדה לדיון בישיבת הדירקטוריון הקרובה״.

לפי ההצעה החדשה, השחקנים הישראלים יקבלו באופן ודאי פחות דקות משחק, כאשר רוב הקבוצות ישחקו עם ארבעה שחקנים זרים בכל רגע נתון על המגרש. כאשר בודקים לעומק את כמות הדקות של מתאזרחים שלא עומדים בקריטריון הישראלי, הם מעטים ורובם לא שחקנים מרכזים בקבוצותיהם.

נבחרת ישראל, ארכיון (איגוד הכדורסל בישראל)
נבחרת ישראל, ארכיון (איגוד הכדורסל בישראל)

אלו הם דקות המשחק למתאזרחים עד כה בליגה הישראלית:

  • טראוויס ווריק (הפועל באר שבע): 30.1 דק' למשחק בממוצע
  • חנן קולמן (הפועל באר שבע): 27 דק' למשחק
  • אייזק רוזפלט (מכבי אשדוד): 24.8 דק' למשחק
  • פרדריק בורדיון (הפועל אילת): 21.4 דק' למשחק
  • סטוארט דאגלס (הפועל ת"א): 20.2 דק' למשחק
  • ג'ייק פמברטון (הפועל אילת): 13.7 דק' למשחק
  • סם סינגר (בני הרצליה): 11.6 דק' למשחק
  • ג'וג'ו פלאס (הפועל אילת): 9 דק' למשחק (שותף רק בחצי מהמשחקים עד כה העונה)
  • בן אייזנהארט (הפועל באר שבע): .2.8 דק' למשחק

בניגוד להצהרות ועדת שרעבי, ניתן לראות כדוגמה את העונה עד כה, ממנה ניתן לראות שהמלצות ועדת שרעבי פוגעות באופן ישיר בשחקנים הישראלים בכל קבוצות הליגה, חוץ מהפועל אילת והפועל באר שבע. אם המלצות הוועדה יתקבלו, ניתן יהיה לסגור בעוד שנתיים את הכדורסל כחול לבן, כי בלי דקות משחק אין לשחקנים הישראלים סיכוי להתפתח כשחקנים ברמות הגבוהות.

גם הפורום להצלת הכדורסלן הישראלי, המונה מעל 70 שחקני ומאמני עבר בנבחרת ישראל בכדורסל, הגיב לדברים ומסר כי חבריו "מוחים ומאוד חרדים לגורל הכדורסל הישראלי לנוכח המלצות ועדת שרעבי כפי שהתפרסמו בעיתונות. שחקן ישראלי אחד על המגרש, בכל עת, הוא לעג לרש וזלזול בעתיד הכדורסלן הישראלי הכחול לבן. אנו מוחים על ההצעות וחוזרים ומבקשים לדאוג לכך שבכל עת במשחק יהיו שני שחקנים כחול לבן על המגרש. המצב המוצע ,להערכתנו, הוא סוף הכדורסל הישראלי הכחול לבן".

שרת הספורט מירי רגב בהצהרה לפני הדיון על שביתת שחקני הכדורסל (צילום: יאיר צוקר).
שרת הספורט מירי רגב בהצהרה לפני הדיון על שביתת שחקני הכדורסל (צילום: יאיר צוקר).

מהפורום נמסר עוד כי להבנתם אין התייחסות בהמלצות שהתפרסמו לסוגיית אפליית המיסוי נגד השחקנים הישראלים וכתוצאה מכך, העלוּת לקבוצה של השחקנים הישראלים כחול לבן לעומת העלות של השחקנים הזרים היא כמעט כפולה בגלל המיסוי לישראלים והפטור לשחקנים הזרים ולמתאזרחים. "האם משרד התרבות והספורט פועל באמת למען ההווה והעתיד של הכדורסל הישראלי? האם הוא פועל למען נבחרת ישראל חזקה ומצליחה?". בפורום קראו לעשרות אלפי בני משפחה של שחקנים ישראלים לחתום על "עצומה להצלת הכדורסלן הישראלי כחול לבן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!