דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טונה

תעשייה במשבר / האזהרות התאמתו: מפעל הטונה "סטראקיסט" ייסגר | 80 עובדים יפוטרו

כפי שהזהירו התעשיינים, הורדת המכסים על הטונה לא רק שלא הוזילה מחירים לצרכן הישראלי - היא גם גזרה חיסול על תעשיית הטונה המקומית | מי שמשלמים כעת את המחיר הם עובדי "סטראקיסט" בטירת הכרמל | בעתיד הפגיעה תתרחב

טונה צילום: עמיר שטיינברג, מתוך אתר פיקיוויקי
טונה צילום: עמיר שטיינברג, מתוך אתר פיקיוויקי
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

התוצאה הצפויה של הורדת המכס על הטונה. מפעל סטארקיסט בטירת הכרמל ייסגר. 80 עובדים ילכו הביתה. בהתאחדות התעשיינים מפנים אצבע מאשימה: ״התרענו בפני השרים על ההשלכות והם לא הקשיבו, ועכשיו מי משלם את המחיר? כולנו- העובדים, הכלכלה והמשק הישראלי״.

בעקבות הודעת מפעל סטארקיסט בטירת הכרמל אמש (ראשון) על סגירת שעריו ופיטורי 80 עובדים יצא אמש נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש בקריאה לממשלה להתעשת ולשנות כיוון. "כבר בתחילת שנת 2016 התרעתי בפני השרים על ההשלכות של הפחתת המכסים על הטונה ואמרתי להם כי המהלך לא יוריד את המחירים אבל יפגע קשות בתעשייה. הם לא הקשיבו, ועכשיו מי משלם את המחיר? כולנו- העובדים, הכלכלה והמשק הישראלי", אמר ברוש והוסיף כי "ממשלת ישראל היא הממשלה היחידה בעולם שדוחפת יצרנים ישראלים לסגור פעילות ייצור ולעבור לייבא מיצרנים זרים. זו לא מדיניות שמובילה להפחתת מחירים, זו מדיניות של התאבדות כלכלית".

בין השנים 2013 ל-2016 הוריד משרד האוצר בכמה פעימות את המכס על הטונה. המטרה הייתה הורדת מחירי המזון. שלוש שנים אחרי הפעימה האחרונה התוצאה היום ברורה: מחירי הטונה לא ירדו אבל מפעל הטונה שהחזיק לפני עשור ב-50% מנתח השוק בישראל סוגר את שעריו. קשה לומר שלא ניתן היה לחזות את התוצאה של הניסוי בהורדת מכסים. התאחדות התעשיינים התריעה בזמן אמת. אחרי הפעימות הראשונות גם במשרד הכלכלה הודו שהאפקט הרצוי לא מתקבל.

בחודש יוני 2016 התכנסה ועדת הכספים לדון במצב תעשיית הטונה. המסקנה של הדיון כפי שניסח אותה יו"ר הוועדה, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) הייתה ברורה. "הטיפול ביוקר המחייה חשוב, אבל השמירה על העובדים היא בראש סדר העדיפויות שלנו, מה גם שלא הוכח שהורדת המכסים שלכאורה אמורה הייתה לאפשר כניסת יבואנים חדשים ולהגביר את התחרות, באמת הצליחה לעשות זאת וההפחתה במכסים לא גולגלה לצרכן הסופי. מה שכן, פיטורי מאות עובדים עשויים להוביל להגדלת דמי האבטלה שהמדינה תצטרך לשלם", דברי גפני.

גם במקרה זה, ישראל בחרה להפחית את המכסים עם מדינות עימן אין לישראל הסכמי סחר במהלך לא מקצועי, לא מקובל ותוך שהיא מבצעת ניסוי מסוכן בכלכלה הישראלית, למרות אזהרות התעשיינים. כיום ניתן להכריז על כשלונו המוחלט של הניסוי

מדהים לחזור היום לדבריה של מנהלת סטארקיסט, מירב בייבוץ, בדיונים על ביטול הפעימה האחרונה בהפחתות המכס על הטונה שאמרה כי "ביטול הפעימה האחרונה בלבד היא אפילו לא בבחינת מתן מעט חמצן לתעשייה, אלא רק הודאה חלקית בכך שהמהלך נכשל ולא השיג את מטרותיו המוצהרות. זה פשוט יאפשר לתעשייה לגסוס באיטיות. אף אחד מהמפעלים לא ביקש סיוע אלא רק להחזיר את המצב לקדמותו".

בהודעתו מאמש תיאר ברוש את הטונה כניסוי שלא צלח. "גם במקרה זה, ישראל בחרה להפחית את המכסים עם מדינות עימן אין לישראל הסכמי סחר במהלך לא מקצועי, לא מקובל ותוך שהיא מבצעת ניסוי מסוכן בכלכלה הישראלית, למרות אזהרות התעשיינים. כיום ניתן להכריז על כשלונו המוחלט של הניסוי. כפי שהתרענו מראש בפני הממשלה, המחיר של הטונה לא ירד, והיצרנים במקום זאת סוגרים את המפעלים בארץ ועוברים ליבוא טונה מחו״ל ולייצור בחו״ל – את המחיר משלמים כעת המועסקים הישירים והעקיפים ובהמשך נשלם כולנו".

למי שיש ספק, מחירי הטונה בישראל ירדו באחוזים בודדים כתוצאה מהורדת המכסים. ב-2017 הציג הכלכלן הראשי דו"ח המעיד על ירידה קלה במחירי הטונה. אבל בכירי הענף הודו שהירידה נגרמה בגלל ירידה עולמית במחיר חומרי הגלם. שנה נוספת עברה, אריזות הטונה הצטמקו אבל המחיר נותר בשלו. את המחיר האמיתי של הרפורמה משלמים כעת 80 עובדי טונה סטארקיסט שילכו הביתה. אבל לא רק הם. אם המגמה תימשך ומפעלים נוספים יסגרו, גם הצרכנים ישלמו את המחיר כשטונה תהפוך למוצר יוקרה מיובא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!