דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות הכללית

יום הזכויות לאנשים עם מוגבלות / המשק מפסיד 6.4 מיליארד שקלים בשנה מאי-שילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה

הנתונים המתפרסמים לכבוד יום הזכויות לאנשים עם מוגבלות מצביעים על חברה בתזוזה חיובית: עליה של 16% ב-6 שנים בהעסקת אנשים עם מוגבלות | עם זאת - 27% מהאנשים עם מוגבלות חוו עוני ובחברה הערבית מתמודדים עם שוליות כפולה ומכופלת

תעסוקת אנשים עם מוגבלויות (צילום אילוסרציה: Shutterstock).
תעסוקת אנשים עם מוגבלויות (צילום אילוסרציה: Shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מגמה מתמדת של עליה בשיעורי התעסוקה של אנשים עם מוגבלות חלה בשנים האחרונות, כך עולה מנתונים שמפרסמת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים וקרן ואיירס-ג'וינט-ברוקדייל לרגל יום המודעות הבינלאומי. נכון לשנת 2017 מתוך כלל האנשים עם מוגבלות חמורה, 48% היו מועסקים. מדובר בשיפור שכן שיעורי התעסוקה בקרב קבוצה זו עמדו בשנת 2011 על 32% בלבד, והוא הושג בין היתר בשל ההסכם הקיבוצי וצו ההרחבה שהובילה ההסתדרות ב-2014 על פיהם כל מעסיק של למעלה ממאה עובדים חייב בשילוב של לפחות 3% עובדים עם מוגבלויות.

בשירות הציבורי נחקק חוק שיזם ח"כ איציק שמולי המורה על שילוב של לפחות 5% אנשים עם מוגבלויות במוסדות בני למעלה ממאה עובדים – לפי נתוני הנציבות 60% מגופים אלו עומדים ביעד זה. 25% מציגים עמידה בינונית ביעד השילוב ו-17% עמידה נמוכה או שכלל אינם עומדים בו.

גובה ההכנסה בקרב אנשים עם מוגבלויות (מתוך הלמ"ס)
גובה ההכנסה בקרב אנשים עם מוגבלויות (מתוך הלמ"ס)
חברי ועד סלקום עם שי רלר בכנס לשילוב עובדים עם מוגבלות במקומות עבודה
חברי ועד סלקום עם שי רלר בכנס לשילוב עובדים עם מוגבלות במקומות עבודה

יש לשים לב כי עדיין קיים פער בין אנשים עם מוגבלות לאנשים ללא מוגבלות: שיעור התעסוקה בקרב אנשים ללא מוגבלות עומד כיום על 79%. שיעור המובטלים, אשר מחפשים באופן פעיל עבודה, בקרב אנשים עם מוגבלויות הינו 6% לעומת 3% בקרב אנשים ללא מוגבלות. מחפשי עבודה אלו נתקלים לא אחת בחסמים שנובעים מהפליה, סטיגמות והעדר הזדמנויות הגורמים לקושי להשתלב בשוק העבודה.

שיעור האנשים העובדים במשרה חלקית בקרב אנשים עובדים עם מוגבלות חמורה הינו 33% לעומת 18% בקרב אנשים ללא מוגבלות. כמו כן, 41% מאנשים אלה מרוויחים שכר הנמוך משכר מינימום (עד 5,000 ש"ח), לעומת 26% בקרב אנשים ללא מוגבלות. 27% מקבוצה זו מעידים על כך שלעיתים קרובות חוו תקופות בחייהם שבהם חשבו שהם עניים, וזאת לעומת 10% בקרב אנשים ללא מוגבלות. ככלל, אנשים עם מוגבלות פחות מרוצים ממצבם הכלכלי, כאשר 31% מהאנשים עם מוגבלות חמורה מדווחים כי בכלל אינם מרוצים ממצבם הכלכלי לעומת 8% מהאנשים ללא מוגבלות.

התדרדרות בהעסקת אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית

ממחקר משותף של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית והאגף לקידום שוויון בהסתדרות בראשות דח'יל אבו זייד, עולה כי סך אובדן התוצר הגולמי למשק לשנה, הנגרם מהיעדר שילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק התעסוקה, עומד על 6.4 מיליארד שקלים. באגף לקידום שוויון הדגישו גם, כי בעוד שבאוכלוסיה הכללית אכן הושג שיפור בהיקף השילוב של אנשים עם מוגבלויות בשוק התעסוקה, בחברה הערבית חלה דווקא התדרדרות מ-24.5% ב-2005 ל-22.1% בשנה שעברה. זאת לדבריהם כתוצאה מחוסר במקומות עבודה בחברה הערבית, מהדעות הקדומות, ומהתשתיות הרעועות ואי-הבטחת הנגישות בעיריות וברשויות המקומיות הנגרמות בשל תקצוב לקוי לנושא.

אחוז המועסקים בין השנים 2002-2017 (מתוך הלמ"ס)
אחוז המועסקים בין השנים 2002-2017 (מתוך הלמ"ס)

במהלך חודש דצמבר יקיים האגף את הכנס השנתי של האגף למען תעסוקת אנשים עם מוגבלויות בחברה הערבית, בהשתתפות יו"ר ההסתדרות והממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלויות גיא שימחי. מהאגף נמסר כי ישתף פעולה עם כל העמותות והגופים הפועלים למען שיפור איכות חייהם של האנשים עם המוגבלויות בחברה הערבית, "אך חשובה מכל היא הדרישה מהממשלה להקצות משאבים ותקציבים לחברה הערבית, על מנת להוביל שינוי באחוזי התעסוקה של אנשים עם מוגבלויות בקרבה".

21% מהאוכלוסיה הבוגרת בישראל – אנשים עם מוגבלות

בישראל למעלה מ-1.5 מיליון אנשים עם מוגבלויות, והם מהווים 21% מהאוכלוסיה הבוגרת. כמחציתם בגלאי העבודה (18-64) ואילו כשליש בני 65 ומעלה. ל-9% מהאוכלוסיה הבוגרת מוגבלות חמורה המפריעה מאוד בביצוע פעולות יומיומיות, והם מהווים 6% מהאוכלוסיה בגילאי העבודה וכ-20% מהאוכלוסיה בגיל למעלה מ-65. ל-42% מהאנשים עם מוגבלות יש קושי רב בהליכה. ל-13% קושי בזיכרון או בריכוז. 8% עם לקות ראיה או עיוורון ו-8% נוספים עם לקות שמיעה או חירשות.

11% מהתלמידים במערכת החינוך למדו במערכת החינוך המיוחד בשנת תשע"ח, מתוכם 56% במסגרת שילוב פרטני במערכת החינוך הכללית 25% בכיתות מיוחדות בבתי ספר כלליים ואילו 19% במסגרות מיוחדות של החינוך המיוחד.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!