דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופנה בינלאומית

מגמות עתידיות / סין צפויה לעקוף את ארה"ב ולהפוך לשוק צרכני האופנה הגדול בעולם

כך קובע דו"ח 'מצב האופנה לשנת 2019' | תופעת 'מנצחי העל' תתרחב | כניסת דור ה-Z כקבוצת אוכלוסייה עם כח קנייה גובר תחייב חברות לסטנדרט ייצור וצריכה מוסרי יותר, וכן להתאמה לשוק שמבקש מודל יופי מגוון יותר

צרכנית בחנות מותג אופנה בשגנחאי. סין. ארכיון (צילום: Qilai Shen/Bloomberg via Getty Images IL)
צרכנית בחנות מותג אופנה בשגנחאי. סין. ארכיון (צילום: Qilai Shen/Bloomberg via Getty Images IL)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

השנה תעקוף סין לראשונה את ארה"ב בדרכה להפוך לשוק צרכני האופנה הגדול בעולם, כך צופה דו"ח 'מצב האופנה לשנת 2019' של חברת הייעוץ מקינזי ומגזין האופנה הנחשב ביזנס אוף פאשן. הדו"ח השנתי שהתפרסם בסוף חודש נובמבר מנתח ופורס את המגמות השונות הצפויות בשנת 2019 בתעשיית האופנה ונחשב בעיני רבים כתנ"ך העסקי של מנהלי עולם האופנה. 

לצד עלייתה של סין לפסגת שוק צרכנות האופנה חוזה הדו"ח צמיחה כללית של שווקים במזרח הגלובלי, כאשר גם הודו מסתמנת כפלח שוק שיחווה צמיחה גבוה, כל זאת כאשר השווקים המסורתיים יותר באירופה צפויים לחוות האטה יחסית. עלייתן של סין והודו, מסמנת את צמיחתו והתבססותו של מעמד הביניים הפורח במדינות אלה, שהינן גם מדינות ייצור מרכזיות בתעשיית האופנה.

באופן כללי חוזה דו"ח מצב האופנה כי קצב הצמיחה של תעשיית האופנה יתמתן ויואט ועל כן הצמיחה תעמוד על טווח של בין 3.5%-4.5%. לטענת החוקרים, שינוים כלכליים ופוליטיים גלובליים, כגון הברקזיט הצפוי, מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין וכן הערכות על כניסה עולמית למיתון ב-2020 הן בין הסיבות להאטה הצפויה של התעשייה.

"השחקניות בשוק האופנה לא יכולות לנוח על זרי הדפנה, בעוד השוק ממשיך להיות מאופיין בשינויים רדיקלים בכלכלה הגלובלית, בהתנהגות הצרכנים ובמערכת האופנה עצמה" אמר אימרן אמד, עורך ביזנס אוף פאשן (BOF) עם פרסום הדו"ח.

בנוסף מזהה הדו"ח כי תופעת "מנצחי העל" בתעשיית האופנה במסגרתה הקיטוב בין החברות המרוויחות הגדולות לבין שאר החברות, תמשיך ותתרחב גם השנה. בשל התופעה הזאת, השחקנים הבינוניים בשוק נסגרים, מצטמצמים או נרכשים לתוך תאגידי הענק, והשחקנים הקטנים נלחמים על פלחי שוק הולכים ומצטמקים. לפי הדו"ח כבר כעת 20 החברות הציבוריות הגדולות ביותר, כגון נייק, אינדיטקס ו-LVMH חולקות בניהן רווחי עתק של למעלה מ-25 מיליארד דולר בשנה המהווים 97% מסך כלל הרווחים בתעשיית האופנה כולה. לצורך השוואה רק לפני שמונה שנים בשנת 2010 עמד הנתון הנ"ל על 70% בלבד. חשוב לעניין כי אף קמעונאית רשת לא הצליחה עדיין לפרוץ לקבוצת האליטה של הטופ-20.

הקץ לבעלות, יותר שקיפות ומודעות חברתית וסביבתית גוברת

לצד השינויים בכלכלה הגלובלית, צופה הדו"ח גם שינויים בקרב צרכני האופנה, בין היתר בשל כניסתו של דור ה-Z ככוח עולה בכלכלה הגלובלית. לטענת הדו"ח החברות יידרשו לבצע מספר רב של שינויים במודלים העסקיים שלהם כדי למשוך אליהם את קהל הצרכנים החדש המאופיין ביותר מודעות חברתית וסביבתית ומעדיף לרכוש מחברות המציגות אג'נדה פוליטית. זהו דור שלא מסתפק רק בהצהרות,  או באחריות תאגידית בלבד, אלא מעוניין גם במעשים בפועל בתחומי הייצור והצריכה שיהלמו את האג'נדה של המותגים שהם לובשים.

לפי הדו"ח חברות שישכילו לבצע את ההתאמות הנדרשות כדי למשוך את קהל הקונים הצעיר, שכח הקנייה שלו צפוי להתרחב בשנים הקרובות, יחוו גידול במכירות וברווחים. בין היתר חוזה הדו"ח כי החברות יידרשו לרף חדש של שקיפות, הן בתהליכי הייצור שלהם, והן במידע האישי והפרטי של הקונים המוחזק בידיהן. עוד צופה הדו"ח כי מודל הבעלות המסורתי על בגדים- רכישה מחנות- שימוש- השלכה לפסולת, ילך ויפחת בשנים הקרובות, וכי מודלי צריכה המשבשים את המודל הליאנרי הנ"ל, כגון צריכת בגדי יד שנייה, שירותי תיקון בגדים ותעודות אחריות, ואף שירותי השכרת בגדים כדוגמת Rent the Runway יגדילו מכוחם ויתרחבו בשנים הקרובות.

העתיד כבר כאן

דוגמאות למגמות השונות המוצגות בדו"ח ניתן לראות כבר כעת בלא מעט מקומות בתעשיית האופנה. בשנים האחרונות החלו מותגים רבים לקרוץ לקהל הסיני והעבירו תצוגות והשקת קולקציות נחשבות מבירות האופנה, בניו יורק, פריז, מילאנו ולונדון אל עבר ערים כגון שנגחאי ובייג'ינג. דוגמה לשינוי אותו מוביל קהל הצרכנים החדש ניתן לראות בהידרדרות של מותג ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט, שמאבד בשנים האחרונות מכוחו ומרווחיו לטובת שחקנים חדשים בשוק המיטיבים להציג מודלים אלטרנטיביים, ומגוונים יותר של יופי המושכים את הצרכנים הצעירים, וכן בדרישות הגוברת לשקיפות ומהפכה בתהליכי הייצור מצד הצרכנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!