דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא ובטחון

בעקבות המנהרות / צה"ל חושף ומנטרל מנהרות התקפיות של חיזבאללה בגבול הצפון

הפעילות שזכתה לשם "מבצע מגן צפוני" מתקיימת כרגע בשטח ישראל בלבד | צה"ל הנחה לקיים שגרה מלאה בעורף האזרחי | דובר צה"ל: "נטרול המנהרות לא בהכרח יהיו בשטחנו" | נתניהו: "מי שינסה לפגוע בישראל - ישלם מחיר כבד" | ביקורת באופוזיציה על העיתוי: "נתניהו זורע פחדים כדי להסיח דעת"

הכנות טרום היציאה למבצע "מגן צפוני" לחשיפה ונטרול של מנהרות טרור התקפיות של ארגון הטרור חיזבאללה (דובר צה"ל)
הכנות טרום היציאה למבצע "מגן צפוני" לחשיפה ונטרול של מנהרות טרור התקפיות של ארגון הטרור חיזבאללה (דובר צה"ל)
שי ניר

צה"ל פתח הלילה (שלישי) בפעילות לחשיפה ולנטרול מנהרות התקפיות של חיזבאללה בגבול הצפון. הפעילות כולה נעשית בתוך שטח ישראל, וההנחיות לישובי הצפון הן להמשיך בשגרה מלאה. על פי הודעת דובר צה"ל, הפעילות זכתה לשם "מבצע מגן צפוני", ומשתתפים בה כוחות רבים. בעקבות הפעילות הוכרזו אזורים מסוימים הסמוכים לגבול הוכרזו כשטח צבאי סגור, וצה"ל תגבר את כוחותיו בצפון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "צה"ל יצא הבוקר למבצע "מגן צפוני" שמטרתו חשיפת ונטרול מנהרות טרור מלבנון. אנו גאים במפקדים ובלוחמים של צה"ל על הפעולות המורכבות ועל הצלחות מבצעיות כבר בשלבים הראשונים של המבצע. מי שינסה לפגוע במדינת ישראל – ישלם מחיר כבד. אנו פועלים בנחישות ובאחריות בכל הגזרות במקביל. נמשיך בפעולות נוספות, גלויות וסמויות, כדי להבטיח את ביטחון ישראל". משרד החוץ הנחה את משלחת ישראל לאו"ם להגיש למזכ"ל האו"ם ולנשיא התורן של מועצת הבטחון מחאה על הפעילות התוקפנית משטח לבנון.

אחת המנהרות שאותרו יצאה מהכפר כילא שבדרום לבנון וארכה כארבעים מטר, תוך חצייה לתוך שטח ישראל. בצה"ל נמסר כי המנהרה לא היוותה איום מיידי על תושבי הצפון.

לוחמי צה"ל איתרו מנהרת טרור התקפית חוצת-גדר במרחב דרום כפר כילא (דובר צה"ל)
לוחמי צה"ל איתרו מנהרת טרור התקפית חוצת-גדר במרחב דרום כפר כילא (דובר צה"ל)
לוחמי צה"ל איתרו מנהרת טרור התקפית חוצת-גדר במרחב דרום כפר כילא (דובר צה"ל)
לוחמי צה"ל איתרו מנהרת טרור התקפית חוצת-גדר במרחב דרום כפר כילא (דובר צה"ל)

בתכנית 'מה בוער' בגלי צה"ל צוטטו הבוקר שרים בקבינט שמתחו ביקורת על כך שיש משום "ניפוח" של פעילות צה"ל בצפון, ככל הנראה מטעמים פוליטיים של ראש הממשלה נתניהו. השרים, ששמם לא פורסם, הלינו גם על ההנחיה שקיבלו האוסרת עליהם להתבטא בעניין הפעילות. עם זאת, בהודעת דובר צה"ל ביחס לעיתוי הפעולה נמסר כי "נוהל הקרב למימוש המבצע הצה"לי מובל במטה הכללי של צה"ל זה מספר שנים, באופן שהביא להבשלת התנאים המבצעיים בעת הזאת".

באופוזיציה ביקרו את עיתוי הפעולה. יו״ר סיעת המחנה הציוני ח"כ יואל חסון אמר הבוקר כי "עולה שאלה מתבקשת – האם המבצע הזה והטיימינג שלו הוא רנדומלי? או שיש כאן 'עיתוי שקוף' שמזיז את הפוקוס מתיק 4000 בשביל לחזק את תדמית מר ביטחון? לאור זאת פניתי ליו״ר ועדת חוץ וביטחון אבי דיכטר במכתב הדורש לקיים דיון דחוף בנוכחות ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו, כדי שיוכל להבהיר למדינת ישראל על המבצע והשלכותיו". ח"כ עפר שלח (יש עתיד) אמר "מי שלא מצטיין בקור רוח הוא ראש הממשלה. דווקא לנוכח חשיפת המנהרות וההחלטה המוצדקת לנטרל אותן, אפשר להבין כמה מוגזמות ופוליטיות ההכרזות של נתניהו על 'אחת התקופות הביטחוניות המורכבות בתולדות המדינה'. נתניהו זורע פחדים כדי להסיח דעת. צה״ל והציבור הרבה יותר מפוכחים וקרי רוח ממנו".

הכנות של 4 שנים

למרות שתושבים רבים התלוננו בשנים האחרונות על רעשים של חפירות והביעו חשש שמתחת לבתיהם נחפרות מנהרות, עד כה גורמים רשמיים הסבירו שהאדמה אינה מתאימה לחפירת מנהרות, וטענו באופן רשמי כי אין איום ידוע כזה בצפון. היום דובר צה"ל נשמע אחרת ומסר כי "משנת 2014 פועל בצה"ל צוות ייעודי משותף לאגף המודיעין ולפיקוד הצפון שמוביל את העיסוק המבצעי, הטכנולוגי והמודיעיני בסוגיית המנהור בזירה הצפונית. הצוות הביא לפיתוח ידע ויכולת נרחבים על פרויקט המנהור ההתקפי של ארגון הטרור חיזבאללה". עוד נמסר כי "המנהרות אותרו מבעוד מועד וניטרולן נעשה טרם הפיכתן לאיום ממשי".

ברקע הדברים פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, בה השתתפו גם ראש המוסד וראש המטה לבטחון לאומי. בהודעת לשכת ראש הממשלה נאמר כי נתניהו עדכן את מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו ואמר שהמנהרות החודרות שבנה חיזבאללה הן הפרה בוטה של הריבונות הישראלית ושל החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701. כמו כן, אמר ראש הממשלה אמר בפגישה שיש למנוע את התוקפנות האיראנית בסוריה, בעיראק, בלבנון ובמקומות אחרים.

דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס אמר בתדרוך לעיתונאים כי "נטרול המנהרות לא בהכרח יהיו בשטחנו". עוד אמר מנליס כי "הרמטכ"ל הציב יעד לאחר צוק איתן – להסיר את האיום התת קרקעי ממדינת ישראל. 17 מנהרות התקפיות סוכלו מאז צוק איתן מרצועת עזה. הצוות המקביל שהוקם בסוף 2014 בפיקוד הצפון פעל תחת הנחת עבודה שיש מנהרות גם בגבול לבנון ושפלוגות רדואן של חיזבאללה ינסו להשתמש בהן כמו חמאס. יצאנו למבצע עם תמונה טובה של מה שחיזבאללה בנה: אף מנהרה לא הייתה מוכנה להפעלה. מדובר בפרויקט סופר ממודר וחשאי בחיזבאללה והיכולת לפרום אותו היא לא דבר של מה בכך".

בהודעת דובר צה"ל נמסר כי "צה"ל תגבר כוחות בפיקוד הצפון ונמצא במוכנות גבוהה להתפתחויות, באם יתרחשו. מספר מרחבים בסמוך לגדר המערכת בצפון הארץ הוכרזו כשטח צבאי סגור. אין הנחיות לתושבי הצפון. ראשי רשויות עודכנו, צה"ל ימשיך לעמוד עימם בקשר".

תמונה של חייל צה"ל בגבול לבנון שצילם חיזבאללה
תמונה של חייל צה"ל בגבול לבנון שצילם חיזבאללה

הבוקר נערך מפגש של ראשי רשויות קו העימות עם מפקד עוצבת הגליל תא"ל רפי מילוא. בפגישה קיבלו הנוכחים עדכון על פעולות צה"ל בגזרת קו גבול הצפוני באשר למורכבות הפעילות כנגד מנהרות בקו הגבול. הפעולות יערכו ככל שידרש ויקיפו את כל גזרת הגבול מהים ועד ההר. משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר: "אנחנו מחזקים את ידי צה"ל ומערכת הביטחון בזמן זה. תושבי הצפון נמצאים ברמת מוכנות גבוהה ויעמדו בכל שידרש מהם. יחד עם זאת בפגישה העליתי בשם הרשויות שתי סוגיות מרכזיות הנוגעות לכלל יישובי הגדר וקו העימות: האחת – מיגון קו העימות, ובכלל זה תקצוב המדינה לממ"דים במרחב הציבורי והפרטי. השנייה – הטבות המס, קראתי לממשלת ישראל לעודד הסדרה בנושא הטבות המס לכל יישובי קו העימות מקו 0-4 ק"מ ו0-9 ק"מ".

יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, אמר היום לאחר שפורסם על הפעילות כי "האופוזיציה דורשת תשובות, האם זה מבצע מגן צפוני או מבצע מגן נתניהו?". לדבריו, "הבוקר זעקו כל כלי התקשורת שישראל בעיצומו של מבצע. עולה שאלה מתבקשת – האם המבצע הזה והטיימינג שלו הוא רנדומלי? או שיש כאן 'עיתוי שקוף' שמזיז את הפוקוס מתיק 4000 בשביל לחזק את תדמית מר ביטחון? לאור זאת פניתי ליו"ר ועדת חוץ וביטחון אבי דיכטר במכתב הדורש לקיים דיון דחוף בנוכחות ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו, כדי שיוכל להבהיר למדינת ישראל על המבצע והשלכותיו".

ח"כ עפר שלח, חבר ועדת החוץ והביטחון מיש עתיד, כתב ברשתות כי "לשמור על קור רוח. טוב נוהג צה"ל כשהוא מנחה את תושבי הצפון לשמור על שיגרה וחיים כרגיל. פעולה הגנתית בשטח ישראל היא לא עילה למלחמה. מי שלא מצטיין בקור רוח הוא ראש הממשלה. דווקא לנוכח חשיפת המנהרות וההחלטה המוצדקת לנטרל אותן, אפשר להבין כמה מוגזמות ופוליטיות ההכרזות שלו על 'אחת התקופות הביטחוניות המורכבות בתולדות המדינה'. נתניהו זורע פחדים כדי להסיח דעת. צה״ל והציבור הרבה יותר מפוכחים וקרי רוח ממנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!