דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

לקראת מיתון? / סימני האטה בהכנסות המדינה ממיסים

הנתונים המטרידים מדו"ח ביצוע התקציב באפריל: צניחה בהכנסות העצמאים ובפעילות בשוק ההון. הנתונים המעודדים: נרכשות פחות דירות להשקעה ותמהיל המיסים שוויוני יותר

משה כחלון. צילום: פלאש 90
משה כחלון. צילום: פלאש 90
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

 

נתוני הכנסות המדינה ממיסים המתפרסמים אחת לחודש במסגרת דו"ח ביצוע התקציב של החשב הכללי באוצר מהווים אינדיקציה ראשונית למתרחש במשק. עם זאת יש לקחת בחשבון כי מדובר בהתבוננות בבבואה של המתרחש במשק ולא במבט ישיר אל כלל העסקאות והתשלומים המבוצעים במשק. אם בכל זאת ננסה לקרוא בהם ולהבין מהם את מצב המשק הישראלי ניתן למצוא בנתוני אפריל מספר נקודות אור חשובות, אך גם כמה נקודות מטרידות ביותר.

תמהיל המיסוי בכיוון הנכון: יותר מיסים ישירים

אחד הכלים החשובים לחלוקת העושר בחברה הוא האיזון בין מיסים ישירים, שנגבים מהאזרחים ומהחברות בהתאם להכנסתם (כמו מס הכנסה, מס חברות ומס ריווחי הון) לבין המיסים העקיפים, שנגבים מהעשיר ומהעני באופן שווה (כמו מע"מ ומיסי קניה) ובכך פוגעים בחלשים יותר. ככל שהמדינה גובה יותר מיסים ישירים ופחות מיסים עקיפים, כך היא מעודדת שוויון בין האזרחים. ככל שהמיסים העקיפים עולים בחלקם היחסי מעוגת המיסים, אי השוויון במשק יגדל. בחודש אפריל השנה עלתה גביית המיסים הישירים בכ-4.7% ואילו גביית המיסים העקיפים ירדה ב4.7% לעומת אפריל 2015. העליה בגביית המיסים הישירים התמקדה בעיקר במס ההכנסה ששילמו השכירים במשק, והירידה במסים העקיפים מוסברת בעיקר בהורדת שיעור המע"מ ל-17% באוקטובר האחרון. שיעור ההכנסות ממיסים עקיפים מכלל ההכנסות ממיסוי נע באזור שבין 48% ל-50%, כך שהירידה בהכנסות ממיסים עקיפים עדיין רחוקה מהמצב לפני עשור, שכן ב-2006 שיעור הכנסות אלו היה 40.8%.

רווחי העצמאיים והחברות נעים בין קיפאון לירידה חדה

על פי הדו"ח, גביית המס מעצמאים ירדה בכ 15%. משמעות הדבר היא שהעצמאים דיווחו על ירידה ברווחיהם באפריל השנה בשיעור לא מבוטל. במצב של צמיחה נמוכה, על סף קיפאון, העסקים העצמאים נוטים להיות אחת החוליות החלשות בשרשרת. בעל המספרה, בעל המכולת והפסיכולוג הם בין הראשונים שנפגעים כשההכנסה הפנויה שלנו מצטמצמת ואנחנו מוותרים על הוצאות. לעומת החברות הגדולות, לעצמאים בדרך כלל אין אשראי עמוק שמאפשר להם לשרוד משברים. 2015 שברה שיא של עשור כשבמהלכה נסגרו מעל ל-42,000 עסקים קטנים. נראה שגם 2016 לא מביאה בשורה חיובית לעסקים הקטנים. מס החברות באפריל נשאר בערכים דומים לאפריל אשתקד, עובדה המשקפת גם היא את הקיפאון במשק.

פחות דירות להשקעה?

השנים 2014-2015 היו השנים של המשקיעים בתחום הדיור. הריבית הנמוכה והיעדר אפיקי השקעה אלטרנטיבים הביאו למצב שחלקם היחסי מתוך כלל רוכשי הדירות שבר שיאים. ב-2016, אם לשפוט על פי ההשתקפות בגביית המיסים, רוכשי הדירות להשקעה מורידים הילוך. גביית מס השבח זינקה באפריל השנה בשיעור של 48%. מס השבח משולם עם מכירת דירה או נכסי מקרקעין אחרים ומבטא את עליית הערך של הנכסים. לעומת זאת גביית מס הרכישה, אותו משלם מי שרכש דירה להשקעה (כלומר מי שבבעלותו דירה נוספת) ירדה בשיעור של כ-10% ביחס לאפריל 2015. זאת על אף שביוני האחרון העלתה הממשלה את שיעור מס הרכישה. אם פחות מס רכישה שולם, ניתן להעריך כי פחות דירות נרכשו על ידי משקיעים והם נוטים לצאת מהשוק ולפנות מקום לזוגות הצעירים ולמשפרי הדיור.

הכסף שבבורסה לא עובד

הנתון החד ביותר בדו"ח הכנסות המדינה ממיסים נמצא דווקא בשוק ההון. המיסים שנגבו במהלך אפריל האחרון על רווחים מניירות ערך ירדו ב-75% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. כשמסתכלים על נתוני המסחר בבורסה בתל אביב ובמרבית הבורסות בעולם, הסיבה ברורה: קשה מאוד לעשות היום כסף מהשקעה בבורסה.

אומנם מדובר בנתונים מוגבלים הדוגמים חודש אחד ולא תקופה ממושכת. בכל זאת ניתן בזהירות לומר כי כחלון ביצע תיקון מסוים במדיניות המיסוי, אך מצב הפעילות במשק שמשתקף מגביית המיסים מעיד שוב על ההאטה זוחלת ומטרידה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!