דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מתיחות בצפון / נתניהו: "תכנית חיזבאללה הייתה לכבוש יישובים בגליל. הפעולה תארוך שבועות"

הרמטכ"ל: "המבצע יצא לדרך טרם הפך איום המנהרות לאיום מיידי וישיר על תושבי הצפון" | במהלך היום פעל צה"ל בחשיפת מנהרות תקיפה של חיזבאללה בסמוך לגבול

מסיבת העיתונאים של נתניהו ואיזנקוט, 4 בדצמבר 2018 (נועם רבקין פנטון/פלאש90)
מסיבת העיתונאים של נתניהו ואיזנקוט, 4 בדצמבר 2018 (נועם רבקין פנטון/פלאש90)
שי ניר

"הפעולה תימשך ככל שידרש, עד שיושגו כל יעדנו. זו היא לא פעולה נקודתית, זו פעולה נרחבת ומתמשכת" כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בתום ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני בקרייה. "זה רק חלק קטן מהתמונה הכוללת להבטחת ביטחון ישראל בכל הגזרות. הכל נלקח בחשבון והכל נעשה בשיקול דעת מרבי. אני שוב אומר לכם, רב הנסתר על הגלוי".

"המנהרה הזו כבר לא תשיג את מטרתה. וכך גם יהיה עם שאר מנהרות הטרור. הכוונה של החיזבאללה הייתה להחדיר מחבלים לשטחנו, וזה חלק ממערכה רחבה שהם תכננו, של כיבוש חלקים מהגליל. זה איום ממשי בהיקף, בעצמה ובתעוזה שכמוהו לא ידענו. במשך שנים השפיעו חיזבאללה וחמאס עתק בבניית המנהרות, ומאמץ אדיר אנחנו מפרקים את הנשק הזה. פיתחנו יכולות לשלול מארגוני הטרור את נשק המנהרות, והיכולות שלנו הבשילו עכשיו. לפני כמה שבועות קיבלנו את ההחלטה לפעול, והתחלנו לפעול הבוקר. כל חברי הקבינט שותפים להחלטה, אני רוצה להודות לרמטכ"ל ולשר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן שעסק בהכנת הפעולה".

עוד הוסיף נתניהו, "הפעולה הזו היא חלק מרשת הטרור והתוקפנות האזורית בהכוונת איראן ובכיוונה. הפעילות שלנו כבר הביאה לירידה של עשרות אחוזים במספר היחידות האיראניות בסוריה".

הרמטכ"ל גדי אייזנקוט אמר "מאז סוף 2014 התקיים מאמץ לאיתור איום התת קרקע החודר, פרויקט התקפי מסווג מאד של ארגון חיזבאללה. המאמץ יתמשך מספר שבועות. המבצע אושר לפני כחודש. המבצע יצא לדרך טרם הפך איום המנהרות לאיום מיידי וישיר על תושבי הצפון.  בצה"ל נבנתה יכולת לניטרול מנהרות התקפיות, כך בצפון וכך בדרום. מאז צוק איתן השמיד צה"ל 17 מנהרות התקפיות. במקביל אנחנו בונים מכשול שיבסס את היכולת לשנים ארוכות."

עוד הוסיף הרמטכ"ל "הבוקר פגשתי את ראשי הרשויות בצפון. התיישבות וביטחון אפיינו את הצפון. הודיתי להם על האחריות והמנהיגות, ושיתוף הפעולה."

דובר צה"ל רונן מנליס אמר בפתח הדברים, "המנהרה יוצאת ממפעל בלוקים אזרחי, מטרים ספורים מעמדת יוניפיל. במסגרת הסממנים הצבאיים אנחנו מתחילים לראות פעילות חריגה של רכבים המפנים עפר. חיזבאללה ניסה להקנות לפעילות חזות אזרחית ולהסתיר אותה." מנליס הציג סרטון שצולם הבוקר בו נראים פעילי חיזבאללה בתוך המנהרה.

על רקע מבצע "מגן צפוני" לחשיפת מנהרות תקיפה בסמוך לגבול הצפון, התקיים הערב  (שלישי) מפגש של קבינט המדיני ביטחוני בקרייה. בתום המפגש מסרו ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו והרמטכ"ל רא"ל גדי אייזנקוט הצהרות לתקשורת.

צה"ל פתח הלילה בפעילות לחשיפה ולנטרול מנהרות התקפיות של חיזבאללה בגבול הצפון. הפעילות כולה נעשית בתוך שטח ישראל, וההנחיות לישובי הצפון הן להמשיך בשגרה מלאה. על פי הודעת דובר צה"ל, הפעילות זכתה לשם "מבצע מגן צפוני", ומשתתפים בה כוחות רבים. בעקבות הפעילות הוכרזו אזורים מסוימים הסמוכים לגבול הוכרזו כשטח צבאי סגור, וצה"ל תגבר את כוחותיו בצפון.


למרות שתושבים רבים התלוננו בשנים האחרונות על רעשים של חפירות והביעו חשש שמתחת לבתיהם נחפרות מנהרות, עד כה גורמים רשמיים הסבירו שהאדמה אינה מתאימה לחפירת מנהרות, וטענו באופן רשמי כי אין איום ידוע כזה בצפון. היום דובר צה"ל נשמע אחרת ומסר כי "משנת 2014 פועל בצה"ל צוות ייעודי משותף לאגף המודיעין ולפיקוד הצפון שמוביל את העיסוק המבצעי, הטכנולוגי והמודיעיני בסוגיית המנהור בזירה הצפונית. הצוות הביא לפיתוח ידע ויכולת נרחבים על פרויקט המנהור ההתקפי של ארגון הטרור חיזבאללה". עוד נמסר כי "המנהרות אותרו מבעוד מועד וניטרולן נעשה טרם הפיכתן לאיום ממשי".

ברקע הדברים פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, בה השתתפו גם ראש המוסד וראש המטה לבטחון לאומי. בהודעת לשכת ראש הממשלה נאמר כי נתניהו עדכן את מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו ואמר שהמנהרות החודרות שבנה חיזבאללה הן הפרה בוטה של הריבונות הישראלית ושל החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701. כמו כן, אמר ראש הממשלה אמר בפגישה שיש למנוע את התוקפנות האיראנית בסוריה, בעיראק, בלבנון ובמקומות אחרים.

דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס אמר בתדרוך לעיתונאים כי "נטרול המנהרות לא בהכרח יהיו בשטחנו". עוד אמר מנליס כי "הרמטכ"ל הציב יעד לאחר צוק איתן – להסיר את האיום התת קרקעי ממדינת ישראל. 17 מנהרות התקפיות סוכלו מאז צוק איתן מרצועת עזה. הצוות המקביל שהוקם בסוף 2014 בפיקוד הצפון פעל תחת הנחת עבודה שיש מנהרות גם בגבול לבנון ושפלוגות רדואן של חיזבאללה ינסו להשתמש בהן כמו חמאס. יצאנו למבצע עם תמונה טובה של מה שחיזבאללה בנה: אף מנהרה לא הייתה מוכנה להפעלה. מדובר בפרויקט סופר ממודר וחשאי בחיזבאללה והיכולת לפרום אותו היא לא דבר של מה בכך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!