דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

שיפור מיידי / נהגי אובר בניו יורק יקבלו שכר מינימום, אך לא יוגדרו יחסי עובד מעביד

נהגי אובר וליפט בעיר יזכו מעתה לשכר שעתי של 17.22$ נטו, מה שצפוי לשפר את מצבן של 80 אלף משפחות | הוויתור הבעייתי על יחסי המעביד של החברות מנע קרבות משפטיים ארוכים ונסיגה של החברות מהעיר

נהג אובר (צילום: Dllu / מתוך Wikimedia).
נהג אובר (צילום: Dllu / מתוך Wikimedia).
יונתן קירשנבאום

נציבות המוניות והלימוזינות של העיר ניו יורק, הגוף שמפקח על פעילות המוניות בעיר, החליטה שלשום (שלישי) לקבוע שכר מינימום בחוק לנהגי חברות המוניות אובר וליפט. השכר שעומד על 17.22 דולר אחרי הוצאות צפוי להביא לעלייה משמעותית בהכנסה של כ-80,000 משפחות בניו יורק.

מחאת נהגי מוניות בצ׳ילה בעקבות כניסת אובר לסנטיאגו (צילום ארכיון: AP Photo/Esteban Felix).
מחאת נהגי מוניות בצ׳ילה בעקבות כניסת אובר לסנטיאגו (צילום ארכיון: AP Photo/Esteban Felix).

ההחלטה לחייב את אובר לשלם שכר מינימום לעובדיה היא חסרת תקדים. אובר טוענת שהיא לא המעסיקה של הנהגים, אלא חברה שמספקת שירות קישור בינם לבין לקוחותיהם. כתוצאה מכך, הם אינם משלמים שכר ישירות לנהגים, ולא מבטיחים ששכרם יגיע למינימום הקבוע בחוק. לטענתם, הנהגים אינם שכירים אלא עצמאיים, ולכן האחריות לרמת השכר שלהם לא יכולה ליפול על החברה. כמו כן, הנהגים אינם זוכים לזכויות סוציאליות מצד החברה, ונדרשים לשלם בעצמם על ההוצאות השונות הקשורות בתפעול הרכב. רבים מהם נאלצים לעבוד תמורת שכר רעב, ובחודשים האחרונים הלכו וגברו מקרי ההתאבדות של נהגים שלא הצליחו להרוויח מספיק כדי להאכיל את משפחותיהם.

ההחלטה התקבלה לאחר מספר שנים של מאבק מצד "איגוד הנהגים העצמאיים" מול עיריית ניו יורק. הארגון החדש, שהוקם על ידי נהגי אובר שלא היו מאוגדים תחת איגוד עד אז, דרשו מהרגולטורים בעיר לדאוג לכך שגם נהגי אובר יזכו להבטחת הכנסה. "היום אנחנו מסייעים ל-80,000 משפחות" אמר ג'ים קונגליארו יו"ר איגוד הנהגים העצמאיים. "כל העובדים צריכים להיות זכאים להגנה שנותן שכר הוגן ואנחנו שמחים להיות אלו שקובעים תקדימים בעבור עובדים קבלניים בארה"ב".

מספר ערים בעולם ניסו עד כה להתמודד עם פעילותה של אובר, פעילות שמביאה לעלייה דרסטית במספר נהגי המוניות וירידה ברמת השכר שלהם. אלא שאופן ההתמודדות בה בחרה עיריית ניו יורק שונה במהותה מאלו של ערים אחרות. בלונדון למשל, נקבע לפני שנתיים שאובר היא המעסיקה של נהגיה, ובית המשפט הבריטי הכיר בזכותם של הנהגים לתנאי העבודה הקבועים בחוק. גם בית המשפט האירופי, שקובע חוקים החלים בכלל תחום האיחוד האירופי קבע לפני שנה שתכיר בדרישת הנהגים בברצולנה לראות בהם כמועסקים על ידי החברה.

ברוב המקרים, מהלכים אלו הביאו לתגובה חריפה מצד החברה שמתנגדת בתוקף להגדרתה כמעסיקה. בדנמרק למשל הוחלט לפני שנתיים להחיל חלק מהרגלוציה על חברות המוניות גם על חברת אובר, וכתוצאה מכך הכריזה שתפסיק לפעול במדינה. במקרים אחרים הביאה הדרישה מאובר להכיר בעצמה כמעסיקה למאבק משפטי ארוך, שעוד לא הוכרע ולא הביא לעליית שכר בעבור הנהגים.

עיריית ניו יורק החליטה למעשה לאפשר לאובר להמשיך ולהגדיר את עצמה כפלטפורמה אינטרנטית ולא כמעסיקה, אבל תביא בפועל לעליית שכר בעבור הנהגים. על פי יו"ר נציבות המוניות והלימוזינות של ניו יורק, מירה ג'ושי, הדבר יביא לעלייה ממוצעת בהכנסה השנתית של כ-10,000 דולר בעבור כל נהג, ותדרוש מהחברות דין וחשבון מקיף יותר לגבי התנהלותם מול הנהגים.

אובר כמובן התנגדה נחרצות להחלטת העיר ניו יורק, וטענו שהדבר ידחוף אותם להעלות את מחירי הנסיעות, דבר שיפגע בצרכנים. לטענתם, העירייה לא לקחה בחשבון את ההטבות שהם מעניקים לנהגים שמוגדרים כמצטיינים, שלדבריהם מעלים את ממוצע השכר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!