דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נציבות שירות המדינה

רופאים במילואים / בתי חולים ממשלתיים יורשו לגייס מחדש רופאים שכבר יצאו לפנסיה

מדובר ברופאים במקצועות מצוקה דוגמת פנימית, גריאטריה, המטו-אונקולוגיה ילדים ופסיכיאטריה | יגויסו רק אם בתי החולים לא הצליחו לגייס רופאים שלא יצאו לגמלאות | הגמלאים יועסקו בחצי משרה ועד לתקופה של שלוש שנים

המרכז הרפואי ברזילי באשקלון (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
המרכז הרפואי ברזילי באשקלון (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

בתי חולים ממשלתיים יורשו לגייס רופאים שכבר יצאו לפנסיה במטרה להתמודד עם המחסור במקצועות מצוקה. נציבות שירות המדינה הודיעה באחרונה למנהלי בתי החולים על הנוהל החדש, לאור הקושי של האחרונים לגייס רופאים חדשים במקצועות מסוימים.

מדובר למעשה בחידוד של נוהל שכבר קיים כמה שנים שבמסגרתו רשאים מנהלי בתי חולים להאריך את ההתקשרות עם רופאים מעל לגיל הפרישה (65). החידוש הוא שכעת יתאפשר לבתי החולים לגייס רופאים במקצועות מסוימים לאחר שכבר פרשו לפנסיה במטרה למלא את השורות. זאת אם לא הצליחו לגייס רופאים לפני גיל פרישה.

מקצועות המצוקה הללו הם פנימית, גריאטריה, כירורגיה כללית, רפואה דחופה, פתולוגיה, המטו-אונקולוגיה ילדים, שיקום, פסיכיאטריה, פסיכיאטריה של הילד והמתבגר, רפואה גרעינית, הרדמה, ניאוטולוגיה וטיפול נמרץ.

במכתב ששיגר למנהלי בתי החולים יוני דוקן, הממונה על מערכת הבריאות בנציבות, הוא ציין כי הרופאים הגמלאים שיגויסו מחדש, יועסקו אך ורק בתפקיד רופא מומחה, בחלקיות של עד חצי משרה, ובכפוף להצגת אישור רפואי המעיד על כשירותם למלא את התפקיד. אם בתי החולים יהיו מעוניינים להעסיק את הרופא הגמלאי בחלקיות העולה על חצי משרה, יידרש לכך אישור מיוחד מהנציבות.

עוד נקבע כי בסמכות בתי החולים להעסיק את הרופא למשך שישה חודשים בכל פעם, כשניתן לחדש את ההתקשרות עד לתקופה מצטברת של שלוש שנים. אם יבקשו המוסדות להאריך את ההתקשרות מעבר לשלוש השנים הללו, שוב יידרש אישור מיוחד של הנציבות – עד לפרק זמן של חמש שנים. הרופאים שיגויסו יהיו זכאים לתנאים התואמים את דרגות השכר שהיו להם עד שיצאו לפנסיה.

שיעור הרופאים בישראל נמוך במקצת מהממוצע בקרב מדינות ה-OECD, 3.1 רופאים לאלף נפש לעומת ממוצע של 3.3 בין מדינות הארגון, אך הוא צפוי לרדת לאור הגידול באוכלוסייה ויציאתם של רופאים רבים לפנסיה, חלק ניכר מהם משויכים לעלייה הגדולה מברית המועצות לשעבר בתחילת שנות ה-90. בנוסף, ישנה מצוקה במקצועות רפואה מסוימים – כפי שבא לידי ביטוי בהחלטה האחרונה של הנציבות.

אלא שגם ההחלטה הזו, טובה ונכונה ככל שתהיה, עלולה להתברר כפתרון זמני בלבד למצוקה אמתית, שסביר שתהפוך לקריטית הרבה יותר בעתיד הקרוב. היא לא רק סובבת סביב כמות הרופאים, אלא גם קשורה ישירות לנוהלי תקנון בעלי התפקידים בבתי החולים שלא השתנו כבר עשרות שנים, ובכלל לצרכים הדינמיים והמשתנים בתחום. כך למשל, אם בעבר היה צורך ביותר אנשי מקצוע מסוג מסוים, אפשר כי היום צריכים בכלל אנשי מקצוע אחרים לגמרי. כך או אחרת, המדינה תידרש למצוא פתרון קבע, שידרוש תקציבים הרבה יותר גדולים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!