דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

יחסי ארה"ב-טורקיה / בין סוריה לאוקראינה: מערכת היחסים של טורקיה וארה"ב על פרשת דרכים

מצד אחד, הסירוב האמריקני להסגיר לטורקיה את מי שחשוד במעורבות בנסיון ההפיכה שם לפני שנתיים ושיתוף הפעולה עם הכורדים בסוריה | מצד שני, טורקיה רוכשת מערכת נשק מתקדמת מרוסיה אך כלכלתה זקוקה לארה"ב | ברית נאט"ו כמרקחה

נשיא טורקיה, ארדואן | נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ (Yasin Bulbul, Presidential Press Service | AP Photo/Evan Vucci)
נשיא טורקיה, ארדואן | נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ (Yasin Bulbul, Presidential Press Service | AP Photo/Evan Vucci)
אוריאל לוי

כמו לוליין הצועד אט אט על כבל המתוח במרומים, כך ארה"ב במערכת היחסים השברירית עם טורקיה, שותפתה האסטרטגית בברית נאט"ו, התלויה על חבל דק. וזה עוד לפני המתיחות שנוצרה סביב חיסולו של מתנגד המשטר הסעודי, העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, בקונסוליה הסעודית בטורקיה וחוסר הבהירות בכל הקשור לעמדת ארה"ב בנושא.

באוקטובר הושגה הסכמה נדירה בין אנקרה לוושינגטון שהובילה לשחרורו מהכלא של הכומר האמריקאי אנדרו ברונסון לצד הבטחות של ארדואן לאומה הטורקית כי פתהוללה גולן, המואשם בניסיון ההפיכה שארע בטורקיה לפני שנתיים וחצי, יוסגר לטורקיה בתמורה. ארה"ב הסירה מעל טורקיה את הסנקציות הכלכליות שפגעו קשות בכלכלה הטורקית והביאו את הלירה הטורקית לשפל של 15 שנים, אלא שוושינגטון לא עשתה כל צעד להסגרתו של גולן. נהפוכו, מנהל המחלקה המשפטית במחלקת המדינה האמריקנית כינה את הראיות הטורקיות נגד גולן "ערימה של זבל". בינתיים המתיחות בין השתיים בנוגע למובלעת הכורדית בסוריה הלכה והסלימה.

האמריקאים לא יכולים לוותר על חברותה של טורקיה בברית נאט"ו, ועל אחת כמה וכמה לאור ההסלמה בין רוסיה לאוקראינה בים השחור

לאחר שחרורו של הכומר האמריקאי החל לפעול צוות מיוחד משתי המדינות על מנת ליישר את ההדורים ולהציע פתרונות למחלוקות הרבות ביניהן. בראש ובראשונה – טורקיה רואה בבני בריתה הכורדים של ארה"ב בסוריה כזרוע של המחתרת הכורדית PKK. מחלוקות מסדר שני קשורות במתח הבין גושי ולעובדה שטורקיה רכשה מרוסיה מערכת הגנה אווירית מדגם S-400, זאת בניגוד להחלטת נאט"ו ובשעה שהיא שותפה לפרויקט המטוסים החמקנים F-35 בו כבר השקיעה טורקיה 2.5 מיליארד דולר ואמורה לקבל לידיה 30 מטוסים ולרכוש בהמשך 70 נוספים.

במסמך סודי ששלח הפנטגון לחברי הקונגרס האמריקאי לפני כשבועיים, הדגיש שר ההגנה האמריקאי, ג'ים מאטיס, את התנגדותו להעברת מטוסי F-35 לטורקיה. המסמך מציע שאם טורקיה לא תבטל את עסקת הרכש של מערכת S-400 מרוסיה, לא רק שתופסק השתתפותה בפרוייקט אלא שיחולו סנקציות גם על חלפים ומערכות אחרות עבורם טורקיה תלויה בארה"ב. כמה רכיבים של מטוסי ה-F-35 מיוצרים כיום בטורקיה וזאת במסגרת שותפותה בפרויקט. הפסקת ההשתתפות תגרור לוודאי גם את הפסקת הייצור, שיוביל לסגירת מפעלי ייצור בטורקיה. מחלקת המדינה הודיעה כי היא ממשיכה להפעיל לחצים על טורקיה שתרכוש מערכת הגנה אווירית חלופית מתוצרת אמריקאית ותבטל את העסקה עם רוסיה.

מטוס הקרב F-35. ארכיון (צילום: John Nimmo / ויקימדיה).
מטוס הקרב F-35. ארכיון (צילום: John Nimmo / ויקימדיה).

שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושואלו, אמר בעת ביקורו בוושינגטון לפני שבועיים כי "העסקה כבר נחתמה" והגן על החלטת ממשלת טורקיה להיות השותפה הראשונה בנאט"ו שרוכשת מערכת נשק מתקדמת מרוסיה, ועשויה בכך לשנות את המאזן שבין מדינות המערב לרוסיה. הצבתה של מערכת S-400 עשויה להוביל לפרישתה של טורקיה מברית נאט"ו וחבירתה לרוסיה. אם טורקיה הייתה פורשת מנאט"ו לפני עשור זה עוד היה נסבל, אך כעת, לאור המתח הגובר בין רוסיה למדינות המערב ולאור ההסלמה שחלה בשבועיים האחרונים באוקראינה – נאט"ו תעשה הכל כדי לשמור על טורקיה איתה.

ארה"ב מחפשת את דרך המלך לבצר את אחיזתה בצפון סוריה בעוד הסכסוך בין בנות הברית שלה, הכורדים המזוהים עם ה-PKK ושלוחתו הסורית PYD מצד אחד וממשלתו של ארדואן מנגד, ממשיך לדמם. המחתרות הכורדית הסוציאליסטיות ברוג'בה (האוטונומיה הכורדית בצפון סוריה) ובדרום טורקיה נלחמות בכוחות הביטחון הטורקי. ארגוני מיליציה הקשורים ב-PKK  מפגעים בכוחות הטורקיים בשטחי טורקיה ומביאים לעשרות הרוגים מדי חודש, בעוד הכוחות הכורדיים בסוריה, הקשורים ב-PYD, מפגעים בכוחות הטורקיים שפועלים על אדמת סוריה ובמיוחד במובלעת עפרין, אותה כבשו הטורקים מידי הכורדים לפני תשעה חודשים. מאז, חוזר ארדואן ומאיים לכבוש גם את מנביג' ואת יתר שטחי רוג'בה – המהווה בית לצבא ארה"ב המחזיק בה עשרות בסיסים קטנים וכ-2,000 חיילים.

לוחמות כורדיות במחתרת הכורדית (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
לוחמות כורדיות במחתרת הכורדית (צילום: Kurdishstruggle / flickr).

מאז שחרורו של הכומר והסרת הסנקציות האמריקאיות מעל טורקיה, ריכך ארדואן את הטונים בדברו על מנביג' ושאר חלקי רוג'בה. ארדואן חזר וטען בשבוע האחרון כי טראמפ הבטיח לו להוציא את המיליציה הכורדית משטח מנביג'. רק לתזכורת נציין כי לפני כחצי שנה שלחה גם צרפת כוחות קרקעיים לאזור מנביג' שלצד הכוחות האמריקאים יגנו על הכורדים מפני הטורקים, וזאת במטרה שהכורדים יוכלו להקדיש את מרב המאמץ המלחמתי להבסת דאע"ש.

לסיכומו של עניין, הנוכחות האמריקאית בסוריה, מפריעה לממשל הטורקי יותר מאשר לסורים, ומונעת מטורקיה לגדוע סופית את החלום הכורדי לאוטונומיה בצפונה של סוריה

בינתיים מובלעת דאע”ש באזור העיר חאג'ין, היושבת על נהר הפרת סמוך לגבול עיראק, הוציאה מתוכה מתקפות כבדות נגד הכוחות הכורדים והצליחה להדוף אותם פעם אחר פעם ואף לכבוש מהם שטח. הצלחותיו של דאע"ש באזור נהר הפרת מדאיגות את ארה"ב שמעדיפה ששותפיה הכורדים ישלחו את מרב חייליהם לשדה הקרב מול דאע”ש ולא יעסקו בהתגוננות מפני טורקיה. עם זאת, האמריקאים חוששים מהתרחקות נוספת מטורקיה שיחסיה עם רוסיה הגיעו לשיא בחודשים האחרונים. האמריקאים לא יכולים לוותר על חברותה של טורקיה בברית נאט"ו, ועל אחת כמה וכמה לאור ההסלמה בין רוסיה לאוקראינה בים השחור.

על כן, ארה"ב מילאה את מחויבויותיה לטורקיה וביצעה לאחרונה כמה צעדים על מנת להגדיל את שיתוף הפעולה הטורקי-אמריקאי בסוריה. נציגים אמריקאים נפגשו לפני כשבועיים עם המנהיגים הפוליטיים של רוג'בה ודרשו לנתק את הקשרים עם ה-PKK ולהפסיק להעביר להם כספים. ארה"ב הציעה פרסים על סך מיליוני דולרים בעבור כל מידע שיוביל למעצרם של שלושה כורדים בכירים ב-PKK ובמקביל, החלו כוחות טורקים וכוחות אמריקאים לערוך סיורים משותפים בגבול הסורי באזור מנביג', זאת במקום ההבטחה הנושנה של ארדואן לבני עמו כי יכבוש את מנביג'.

טנק טורקי במבצע צבאי בעפרין, סוריה (צילום: AP Photo).
טנק טורקי במבצע צבאי בעפרין, סוריה (צילום: AP Photo).

השבוע דיווח הפנטגון כי ארה"ב הקימה חמש עמדות תצפית (מוצבים צבאיים) על הגבול שבין רוג'בה לטורקיה – זאת על מנת להבטיח כי המיליציה הכורדית וכוחות הביטחון הטורקיים לא יתנגשו זה בזה וכך יוכלו הכורדים להקדיש את מרב המאמץ להביס את דאע"ש. הקמת עמדות התצפית עוררה את זעמם של הטורקים שטענו כי האמריקאים מאיימים עליהם. היום דווח כי ארה"ב החלה להקים שני בסיסים נוספים באזור העיר קמישלי – בירת רוג'בה היושבת על הגבול הטורקי. "נקודות הבקרה הללו יוסיפו לתסבוכת באזור ,שגם כך מצוי במתח. טורקיה לא תשב בחיבוק ידיים לנוכח האיום על גבולותיה", אמר לפני כשבוע שר ההגנה הטורקי.

"עכשיו הכדור במגרש הטורקי, והכדור הזה עושה להם כאב ראש גדול. הם לא יודעים איך 'לאכול את הדייסה שבישלו לעצמם', או יותר נכון, את מה שארה"ב בישלה להם", אמר ל'דבר ראשון' הפרשן המפעיל את ערוץ הטלגרם הפופולארי "הבלוג של FARUK" המתמחה בחדשות מהעולם, בדגש על המזרח התיכון. לדבריו, כל המהלכים הללו שארה"ב עשתה משפרים את נקודות האחיזה שלה בצפון סוריה, עד כדי כך שניתן לומר שהכורדים נמצאים בתוך ישות אמריקנית ולא להיפך, והטורקים מתחילים להפנים את זה.

לדבריו, "ארה"ב עושה ככל יכולתה לגרום לטורקיה להודות, שלא טרור כורדי הוא הבעיה, אלא הימצאותם של כורדים בצפונה של סוריה. כמובן שהתירוץ הזה לא יעמוד להם, הם גם מבינים זאת. ככל שהזמן יעבור, אני מניח שאנו נראה עימותים של פרוקסי טורקי עם כוחות אמריקנים-כורדים בצפונה של סוריה. אם ארדואן הרשה לעצמו לעשות זאת עם הרוסים (מתקפות של רחפנים על בסיס חיל האוויר הרוסי בחמיימים – א.ל), הוא בטח מניח שהוא יכול לעשות זאת גם מול ארה"ב". לסיכומו של עניין, הנוכחות האמריקאית בסוריה, מפריעה לממשל הטורקי יותר מאשר לסורים, ומונעת מטורקיה לגדוע סופית את החלום הכורדי לאוטונומיה בצפונה של סוריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!