דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

"מגן צפוני" / אחרי חשיפת המנהרות: הצלחה יחסית בזירה הדיפלומטית

בעולם נשמעות קריאות למימוש החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם וגינוי להפרת השלמות הטריטוריאלית של מדינת ישראל על ידי חיזבאללה | נתניהו דרש מהאו"ם גינוי חריף להפרת הריבונות הישראלית על שטחה

נטרול מנהרה במבצע מגן צפוני (צילום: דו"צ)
נטרול מנהרה במבצע מגן צפוני (צילום: דו"צ)
שי ניר

כוחות צה"ל המשיכו אתמול (רביעי) במבצע "מגן צפוני" בשטח ישראל ובפעולת הניטרול של מנהרת הטרור שיצאה ממרחב דרום הכפר כילא הסמוך לגדר הגבול ישראל לבנון. בתוך כך המשיכה ההסברה הדיפלומטית הישראלית בנושא, ובהצלחה יחסית.

לוחמי צה"ל איתרו מנהרת טרור התקפית חוצת-גדר במרחב דרום כפר כילא (דובר צה"ל)
לוחמי צה"ל איתרו מנהרת טרור התקפית חוצת-גדר במרחב דרום כפר כילא (דובר צה"ל)
נטרול מנהרה במבצע מגן צפוני (צילום: דו"צ)
נטרול מנהרה במבצע מגן צפוני (צילום: דו"צ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בערב בטלפון עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. בהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו אמר לגוטרש כי הוא רואה בחומרה רבה את ההפרה הבוטה של הריבונות הישראלית ואת הפרת החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701 והוסיף כי זהו חלק נוסף מהתוקפנות של איראן באזור. נתניהו גם עדכן את גוטרש בפרטי "מגן צפוני" ואמר כי הוא מצפה שהאו"ם יגנה בחריפות את הפרת הריבונות הישראלית. על רקע תמיכת ארה"ב במהלך הישראלי וכוונתה להגביר את הסנקציות על ארגון הטרור חיזבאללה אמר נתניהו לגוטרש כי על הקהילה הבינלאומית להצטרף לדרישה להפעלת סנקציות מוגברות על חיזבאללה בעקבות האירועים.

המפגש הטרילטרלי בנאקורה (צילום: דו"צ)
המפגש הטרילטרלי בנאקורה (צילום: דו"צ)

מוקדם יותר התקיים מפגש טרילטרלי בנאקורה בין נציגות צה"ל, נציגות צבא לבנון ובתיווך כוח יוניפי"ל. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי צוות צה״ל בראשות ראש חטיבת קשרי החוץ, תת-אלוף ארז מייזל, השתתף במפגש שתוכנן מראש ושנערך בראשות מפקד יוניפי״ל ונציגי צבא לבנון. במוקד המפגש הציג הצוות את חשיפת המנהרה ההתקפית של חיזבאללה שנחפרה מלבנון לישראל וצה״ל הביע את מחאתו על הפרה חמורה של הריבונות הישראלית ושל החלטה 1701. בצה"ל מדגישים כי המפגש נערך באופן שגרתי מעת לעת.

המפגש הטרילטרלי בנאקורה (צילום: דו"צ)
המפגש הטרילטרלי בנאקורה (צילום: דו"צ)

בלילה שבין שלישי לרביעי החל צה"ל בפעולות נטרול מנהרת הטרור אותן חצב ארגון חיזבאללה לתוך שטח ישראל. מנהרות הטרור הן אחד מכלי הנשק האסטרטגים של חיזבאללה ועל פי הערכות נועדו בשעת קריאה לשמש מעבר מהיר ונוח עבור כוחות הארגון במטרה להשתלט על ישובים סמוכי גדר, להעביר את הלחימה לתוך שטח ישראל ולשמש כאמצעי מיקוח.

"המנהרה הזו כבר לא תשיג את מטרתה. וכך גם יהיה עם שאר מנהרות הטרור" כך אמר נתניהו בהודעה לתקשורת כשהוא עומד לצד הרמטכ"ל רב אלוף גדי אייזנקוט. הדברים נאמרו בתום היום הראשון של המבצע ונתניהו הוסיף, "הכוונה של החיזבאללה הייתה להחדיר מחבלים לשטחנו, וזה חלק ממערכה רחבה שהם תכננו, של כיבוש חלקים מהגליל. זה איום ממשי בהיקף, בעצמה ובתעוזה שכמוהו לא ידענו".

גיבוי אירופאי מנומס

תגובות אוהדות יחסית באירופה וגיבוי לפעילות ישראל שמטרתה חשיפת המנהרות ונטרולן. בדרג בינוני יחסית, אך באופן אחיד, גינו מדינות אירופה את חיזבאללה וגיבו את ישראל בפעילותה להגן על עצמה.

השר הבריטי לענייני המזרח התיכון וצפון אפריקה, היושב במשרד החוץ, אליסטר ברט, אמר כי בריטניה מגנה את "חפירות מנהרות החיזבאללה לתוך שטח ישראל וכי איום על היציבות של ישראל ולבנון היא הפרה של החלטות האו"ם". ברט קרא למועצת הביטחון של האו"ם לממש בשטח את החלטה 1701 והזכיר כי לישראל הזכות להגן על עצמה.

שגרירת גרמניה בישראל סוזאן וואסום-ריינר אמרה כי ממשלת גרמניה מגנה בחריפות את ההתנהגות האגרסיבית של חיזבאללה וביטויה במערכת המנהרות שנחפרה ומפרה את שלמותה הטריטוריאלית של ישראל.

תגובתה של רוסיה לעומת זאת, מעט שונה. "אין ספק שלישראל עומדת הזכות להגן על ביטחונה הלאומי כולל כניסה לא חוקית של כל גורם" נכתב בחשבון הטוויטר של שגרירות רוסיה בישראל אך יחד עם זאת הביעו "תקווה" כי "הפעולות האחרונות לא יתנגשו עם החלטת מועצת הביטחון 1701. בציוץ אחר מסרה השגרירות כי רוסיה מצפה שכוח יוניפי"ל ימלא את משימתו וימנע הפרות. יחד עם זאת מוסקבה קוראת לצדדים לשאת באחריות ולהימנע מצעדים פרובוקטיביים שעשויים להגביר את המתיחות.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!