דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שואה

אחרי 25 שנה / "רשימת שינדלר" יעלה מחדש לאקרנים בארה"ב על רקע העלייה באנטישמיות

הסרט עטור הפרסים העוסק בהצלתם של 1,200 יהודים על-ידי תעשיין גרמני יקבל הזדמנות נוספת לחשוף את הקהל לזוועות השואה | הבמאי, סטיבן שפילברג: "כששנאה קולקטיבית מתארגנת ומתועשת, השלב הבא הוא רצח עם" | סקר שנערך לאחרונה בארה"ב חושף בורות מטרידה בנושא

מתוך הסרט "רשימת שינדלר" (© 1993 Universal City Studios, Inc.)
מתוך הסרט "רשימת שינדלר" (© 1993 Universal City Studios, Inc.)

רשימת שינדלר, אחד הסרטים המוכרים ביותר בנושא השואה ושזכה להוקרה מעל כל בימה אפשרית, מציין 25 שנים לצאתו ולרגל המאורע, כמו גם על רקע העלייה בתקריות אנטישמיות בארה"ב, הוחלט להעלות את הסרט מחדש לאקרנים. אל מודעות הפרסומת של ההקרנות שיחלו ביום שישי הקרוב התווספה השורה "כעת, יותר מתמיד".

הסרט עוסק בסיפור הצלתם של כ-1,200 יהודים על-ידי התעשיין הגרמני אוסקר שינדלר שניצל את קשריו במפלגה הנאצית כדי להוציא יהודים מגטו קרקוב וממחנה העבודה הסמוך פלאשוב למפעל שהקים בסמוך ובסופו של דבר להבריחם לצ'כוסלובקיה לקראת סיום המלחמה. חרף הביקורת על שינדלר עצמו, שבתחילה ראה ביהודים כוח אדם זול, הוא הוכר ב-1967, לבקשת כמה מהיהודים שהציל, כחסיד אומות עולם. גם הסרט ספג לא מעט ביקורת, בין היתר על האופן הסטרילי בו הציג את השואה, אולם זכה להצלחה והכרה, הן בקופות והן בשבעה פרסי אוסקר, לרבות הסרט, הבמאי, התסריט, פס הקול והשחקן הטובים ביותר.

עיקר הפערים בידע, בסקר שבחן 1,350 מבוגרים, ניכרו בנשאלים בגילאי 18-34 שכ-22% מהם טענו כי לא שמעו כלל או לא בטוחים ששמעו על השואה

במאי הסרט, סטיבן שפילברג, אמר בראיון שהעניק לרשת NBC כי לאור אירוע הירי הרצחני בבית הכנסת בפיטסבורג באוקטובר האחרון התזמון לא יכול היה להיות הכרחי יותר וכי סרט שעוסק בגרמניה הנאצית ובשואת העם היהודי נעשה חשוב עוד יותר כעת לאור העלייה בפשעי שנאה, התבטאויות מסיתות ותעמולה שטחית. "אני חושב שזה הזמן החשוב ביותר להעלות את הסרט מחדש. הרבה יותר מוטל כיום על כף המאזניים", אמר שפילברג.

כאמור, בנוסף לציון הסימבולי, גם העלייה בתקריות האנטישמיות ברחבי העולם, וארה"ב ואירופה בפרט, מהווה סיבה לרצון לחשוף מחדש את הציבור לפרק אפל זה בהיסטוריה האנושית. העלייה המדוברת בתקריות מצטרפת לבורות הולכת וגדלה שעולה בין היתר מסקר שנערך ביוזמת ועדת התביעות ונבנה על-ידי ניצולי שואה, חוקרים מיד ושם וממוזיאון השואה בארה"ב, כמו גם מכוני מחקר נוספים. הסקר בחן 1,350 מבוגרים ובדק את ידיעותיהם בנושא. כך למשל 41% לא ידעו מהו אושוויץ, קצת פחות משליש מהנשאלים סברו כי בשואה נרצחו "בסך הכל" כ-2 מיליון יהודים, רק 37% ידעו כי פולין היא המדינה בה התבצעה עיקר ההשמדה. עיקר הפערים בידע ניכרו בנשאלים בגילאי 18-34 שכ-22% מהם טענו כי לא שמעו כלל או לא בטוחים ששמעו על השואה, זאת לעומת 11% מיתר המבוגרים – נתון מטריד כשלעצמו.

כשנשאל הבמאי מה הוא מקווה שהקהל החדש יקבל מן הסרט השיב כי מה שחשוב שיבינו זה ששנאה אינדיבידואלית היא דבר נורא, "אבל כששנאה קולקטיבית מתארגנת, ונעשית מתועשת, השלב הבא הוא רצח עם".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!