דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שיקום אסירים

וצדק לכל / פרויקט מהפכני באפריקה נותן לאסירים אפשרות לייצוג משפטי נאות - של עצמם

אסירים בכלא בקניה בתכנית לימוד משפטים (צילום: AP Photo/Josphat Kasire).
אסירים בכלא בקניה בתכנית לימוד משפטים (צילום: AP Photo/Josphat Kasire).

5,000 אסירים בקניה ובאוגנדה, חלקם אנאלפבתים, עברו דרך 'פרויקט בתי הכלא של אפריקה' שמלמד את האסירים קרוא וכתוב ומעניק להם ידע משפטי שמאפשר להם לייצג את עצמם במדינות בהן ייצוג משפטי הולם הוא דבר נדיר

מוריס קאבריה היה מיועד להיות מוצא להורג וחש נטיות אובדניות כשנתקל בתוכנית שבסופו של דבר הוציאה אותו לחופשי מהכלא הקנייתי בו היה כלוא. קצין המשטרה לשעבר נאסר באשמת שוד אלים ומחאותיו על כך שהופלל לא זכו לאוזן קשבה. אבל אז שמע על פרוייקט בתי הכלא של אפריקה African Prisons Project שמקנה ידע משפטי לאסירים, אפילו מי מביניהם שהנו אנאלפבית, במדינות בהן ייעוץ משפטי הוא דבר נדיר ביותר.

בספטמבר האחרון קאבריה בן ה-47 שוחרר לאחר שייצג את עצמו בבית המשפט. כעת הוא מחפש להוציא תואר במשפטים באוניברסיטת לונדון. "להצטרף לתוכנית היה הדבר שהחזיר לי את חיי", הוא מספר. "ראיתי שיש אפשרות לחשוב בגדול. שהקירות לא יכולים להגביל אותי".

ההתנסות הזאת יכולה לשנות את האסירים ויותר מכך, את איך שתופסים אותם. אנשים רואים עכשיו שהאנשים אליהם התייחסנו כפסולת של החברה מתגלים כזהב נוצץ

"רק השנה שוחררו 800 אסירים, נכון לאוקטובר", אומרת דוברת הפרוייקט, פגי ניהרה. הפרוייקט הפועל בקניה ובשכנתה אוגנדה נוסד ב-2007 על-ידי אלכסנדר מקלין, בריטי שהיה אז סטודנט למשפטים והתנדב באוגנדה, דבר שאפשר לו לראות את מצבם העגום של האסירים במדינה. מקלין הבין שרבים מהם עניים, לא יודעים קרוא וכתוב ויש להם מעט מאד יכולת, אם בכלל, לדאוג לעצמם לייצוג משפטי הולם.

כחלק מהפרוייקט, אסירים הזקוקים לכך רוכשים מיומנויות קריאה וכתיבה בסיסיות ואז זוכים לעידוד ללמוד משפטים. מתנדבי הפרוייקט והאסירים עצמם משתתפים במשחקי תפקידים המדמים סיטואציות בבית המשפט שעה שסטודנטים למשפטים מתפקדים בתור ה"שופטים" בהצגה.

אסירים בכלא בקניה בתכנית לימוד משפטים (AP Photo/Josphat Kasire).
אסירים בכלא בקניה בתכנית לימוד משפטים (AP Photo/Josphat Kasire).

"במבחן האחרון שערכנו בחודש מאי היה לנו 'עילוי' בכלא הזה", מספר חמיסי מזארי, יועץ משפטי המתנדב בפרוייקט ועובד בכלא קמיטי הקנייתי המיועד לאסירים ברמת סיכון גבוהה. "אחד האסירים הוציא ציון של 72 במבחן שנבדק על-ידי אנשי סגל באוניברסיטת לונדון", אמר. "ההתנסות הזאת יכולה לשנות את האסירים ויותר מכך, את איך שתופסים אותם", אומר מזארי. "אנשים רואים עכשיו שהאנשים אליהם התייחסנו כפסולת של החברה מתגלים כזהב נוצץ".

האסיר שהוציא את הציון הגבוה המדובר בחודש מאי השנה הוא ג'ורג' קראבה בן ה-45 שהואשם ברצח ונידון למוות. לדבריו הוא איבד תקווה אך כעת מגיש עתירה לחנינה נשיאותית ונהפך לדמות מובילה שמסייע לחבריו לפרוייקט בלימודיהם.

כרגע 60 אסירים מ-30 בתי סוהר שונים בקניה ובאוגנדה לומדים לתארים במשפטים דרך אוניברסיטת לונדון בפרוייקט הנתמך על-ידי קרן המלכה למדינות ה- Commonwealth. הפרוייקט גם מסייע לאסירים משוחררים להגיע לעמדות מפתח בהן הם יכולים לשנות חוקים שלטענתם אינם צודקים.

נותרו אתגרים עצומים. הגישה לאינטרנט מוגבלת בשל מחסור באמצעים ומגבלות אבטחה ואפילו כיתה ואביזרי לימוד בסיסיים הם דבר שלעיתים קשה לארגן. ועדיין, הפרוייקט שואף לייסד פקולטה למשפטים בכלא נאייוואשה המאובטח בקניה עד שנת 2020 ולהרחיב את השירותים המשפטיים הניתנים לאסירים עד ל-10,000. יש לציין כי עד כה עברו בתוכנית כ-5,000 אסירים.

מוס קודהק בכלא בקניה בתכנית ללימוד משפטים (צילום: AP Photo/Josphat Kasire).
מוס קודהק בכלא בקניה בתכנית ללימוד משפטים (צילום: AP Photo/Josphat Kasire).

"פרוייקט בתי הסוהר של אפריקה אפשר לאסירים הבנה טובה יותר של התיק שלהם ודרך טובה יותר להציג אותו בפני בית המשפט ומכאן שיעורי ההצלחה שלהם", אמר השופט לוקה קימארו מבית המשפט העליון בקניה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!