דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תשובה לגברת סטלה קורין ליבר

מועד ביטול ההסכם בין משרד האוצר לביטוח הלאומי מתקרב. מתחילות להופיע כתבות בעיתוני הכלכלה שמתריעות על תוצאות הרות אסון, במידה ותבוצע ה"התנתקות" של הביטוח הלאומי ממשרד האוצר. קריסה טוטאלית וגניבה מצד שר הרווחה שעומד נגדו כתב אישום. מזהירים אותנו לא לתת לחתול לשמור על הכספים שלנו.

תגידו, אתם עושים מאיתנו צחוק? חושבים שאתם יכולים להלך אימים על הציבור? הממשלה לוקחת את עודפי הגבייה כבר משנת 1980. הסכומים רק עולים עם השנים, ואילו הזכויות רק מצטמצמות. מאז הרפורמה התקציבית במשרד האוצר, בה שונתה ההצמדה של הקצבאות מהשכר הממוצע במשק למדד המחירים לצרכן, הן בהקפאה עמוקה, מה שהביא לעודפי גבייה גבוהים (זה קורה בעיקר כשלא משלמים. גם אני אהיה בפלוס בבנק אם אוותר על תשלום המשכנתא בכל חודש).

ברצוני לענות לגברת סטלה קורין ליבר על טענותיה במאמרה בעיתון גלובס אחת לאחת. מזל שהיא גם מספרה אותן. זה מאד מקל.

בטענה ראשונה היא מציגה את הבקשה לניתוק הביטוח הלאומי מהאוצר כקנונייה של  חברים – כץ ושפיגלר עם עזרה מבפנים (יו"ר ועדת הביקורת של הביטוח הלאומי אורנה אנג'ל) ומבחוץ (חכ' איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני הסוציאלית השמאלנית) כהתנתקות חד צדדית. כפעולת מלחמה לא לגיטמית, ממש מבצע צבאי בו עושים שימוש באיומים על מצבם של הנכים.

גברת ליבר, אין לך מושג על מצבם האמיתי של הנכים, כי הוא גרוע. 3,272 ש"ח בחודש (לפני הורדת מס בריאות) נשמע לך סכום סביר שנכה יכול לשרוד ממנו? רק המשכנתא זה כל הקצבה. כן, הייתי פעם בסטטוס כזה שאפשר לי לרכוש דירה ולקחת משכנתא… הוא תם ברגע שהפכתי לנכה. אף אחד לא משתמש בנכים. הם במצב רע באמת וזו סיבה מספיק טובה להתנתק.

כיו"ר ועדת הביקורת של הביטוח הלאומי אורנה אנג'ל היא האדם שמבין בצורה הטובה ביותר את מצבו של המוסד, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה תפקודית, ואם היא התריעה בפני השר הממונה, המנכ"ל וחברי הכנסת בפני בעייה שנוצרה, עקב התנהלות משרד האוצר בנושא חשוב כל כך – אני מאמינה לה.

יותר מכך, אותו הסכם שנחתם ב-1980 מתיר בפירוש לשר הרווחה לבטל את ההסכם בהתראה של שלושה חודשים מראש. זו מהות ההסכם. לאפשר לשר הרווחה לבטל אותו אם הוא רואה לנכון. זה לא היה מפתיע לאור התנהלות האוצר, התערבותו בניהול הקצבאות והתקציבים שלא עונים על צרכי המבוטחים, ופוגעים בתפקודו.

בסעיף השני היא מתריעה על הסכמה במתן שליטה בלעדית על הכסף של כולנו, לילדי חשוד בפלילים וחברו. לפי ההיגיון הזה כולנו צריכים להפסיק לשלם מיסים לאלתר. השליטה בכל הכספים שלנו נמצאת בידיים של חשודים בפלילים – שר הרווחה עומד בפני כתב אישום, זה נכון, כך גם שר הפנים, ראש הממשלה חשווד בשוחד מרמה והפרת אמונים והמשטרה כבר המליצה להעמידו לדין בשלושה תיקים שונים. אין בכל מקרה על מי לסמוך בממשלה הזו.

אני בוחרת באנשי המקצוע של הביטוח הלאומי מאשר בפקידי האוצר, שטעו בחישוב ובגללם אני מקבלת 30 ש"ח פחות בחודש ממה שהבטיחה הממשלה. אלה שהמנכ"ל שלהם אמר שהנכים על ה-&#@ שלו. קצת קשה לי להאמין להם שהם עושים באמת את מה שטוב לאזרחי המדינה.

הסעיף השלישי מרתיח במיוחד. השאלה אם המוסד לביטוח לאומי הוא מוסד ביטוחי או מוסד תפעולי של הממשלה החל עם הקמתו ומעולם לא הוכרעה. זה ויכוח פוליטי חברתי. היא קובעת את מעמדו של המוסד כשלוחה ביצועית של הממשלה כעובדה מוגמרת. זהו דיון שיוכרע בבחירות הקרובות לדעתי. לקרוא לביטוח לאומי ביטוח לאומי כשזה ל,  זו גנבת דעת וגנבה שיטתית של כספי האזרחים במשך שנים.

התרגיל המסריח ביותר של משרד האוצר – להשתמש בכספי העודפים של הביטוח הלאומי לצמצום החוב הלאומי, לא לרשום את הכספים הללו כחוב לאזרחים, זה תרגיל חשבונאי פשוט, שנועד להציג מצג שווא על מצבה הכלכלי האמיתי של מדינת ישראל. זה בדיוק כמו לא לשלם את תשלום המשכנתא כדי לצאת מהמינוס. ההבדל העיקרי הוא שהבנקים גובים את החובות של האזרחים. האזרחים לא גובים את החובות שלהם מהמדינה!

בסעיף השישי היא ממחזרת את הראשון עם התקפה ספציפית על שפיגלר וכץ. שוב גברת ליבר, את מה שאת אומרת על שפיגלר אני אומר פי מיליון על פקידי האוצר. האמירה על כץ יכולה להיאמר גם על ראש הממשלה, על שר הביטחון, על שר החוץ ועל שר הבריאות. את הטעויות בחישוב של האוצר היריעה קצרה מלמנות. מציעה לך לא לכתוב על מאבק הנכים ועל ה"ההתנתקות" של הרווחה מהאוצר, לפני שתספרי את החללים במלחמת ההתשה הזו. לא לפני שתבלי יום בכיסא גלגלים. לא לפני שתחיי חודש מ-3,272 שקלים. בעצם 3160 אחרי הורדת מס בריאות. או אולי יותר טוב 2800 כמו נכה קשיש!

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!