דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פריז

האפודים הצהובים / צרפת: לאחר יום של הפגנות סוערות - השקט חזר לרחובות

מחאת יוקר המחייה בצרפת התדרדרה גם השבוע לפסים אלימים כשרבבות מפגינים יצאו לרחובות, חלקם יידו חפצים לעבר השוטרים ובזזו חנויות | 135 פצועים ומעל ל-1,000 עצורים | שר הפנים: "הושגה שליטה אך זה לא מתקבל על הדעת"

הפגנות אלימות ברחובות מרסיי בשבת ה8 בדצמבר (צילום: AP Photo/Claude Paris).
הפגנות אלימות ברחובות מרסיי בשבת ה8 בדצמבר (צילום: AP Photo/Claude Paris).

לצד רבבות המפגינים שמחו בזעם אך תוך הפעלת איפוק, היו גם אלה, כפי שחששו במשטרת צרפת, שניצלו את גל המחאה כדי לפעול באלימות, לתקוף שוטרים ולבזוז חנויות. אתמול (שבת) התמלאו שדרות השאנז אליזה המפורסמות בעננים של גז מדמיע שעה שעשרות שוטרים מהיחידה לפיזור הפגנות התמודדו עם מפגינים שיידו לעברם אבנים, זיקוקים ואבוקות והניפו שלטים שקראו להתפטרותו של נשיא צרפת, עמנואל מקרון. מוקדם יותר התנהלו עימותים דומים בשכונות הנמל של העיר מרסיי.

שוטרים מוצבים ברחובות פריז (Photo by chesnot/ Getty Images IL)
שוטרים מוצבים ברחובות פריז (Photo by chesnot/ Getty Images IL)

במקביל התקיימו הפגנות דומות אך קטנות משמעותית בהיקפן גם בבלגיה, הולנד ואיטליה וקיים חשש הולך וגובר כי גל המחאה יילך ויתפשט למדינות נוספות וכי האלימות שלו תסלים.

זה מצער מאד לראות את עירנו עוצרת אולם הביטחון שלכם הוא העדיפות שלנו. שימרו על פריז כי היא שייכת לכלל העם הצרפתי

אתרי התיירות המפורסמים של פריז, כמו גם אתרי העלייה לרגל לחובבי הקניות, נסגרו אתמול ואלפי שוטרים התפזרו ברחבי צרפת מחשש להתחדשות והסלמה של האלימות בסבב נוסף של מחאה נגד הממשלה. ממשלתו של מקרון הזהירה כי מחאת השבת של "האפודים הצהובים", תנועת המחאה שקמה בעקבות כוונה להעלות מסים על דלק, "נחטפה" על-ידי גורמים רדיקליים ואלימים ונעשתה מסוכנת עוד יותר לאחר שלושה שבועות של מחאה.

בתוך כך, נסגרו מגדל אייפל ומוזיאון הלובר לצד מאות חנויות ובתי עסקים נוספים, זאת מחשש לנזק לאחר המהומות והביזה שהתחוללו בשבוע שעבר, במהומות בהן נפצעו 130 בני-אדם והיו השיא בהתקוממות עירונית שידעה צרפת מזה עשורים.

הפגנת תלמידים כחלק ממחאת האפודים הצהובים (AP Photo/Thibault Camus)
הפגנת תלמידים כחלק ממחאת האפודים הצהובים (AP Photo/Thibault Camus)

כמה עשרות מפגינים שלבשו את האפודים הצהובים המאפיינים את המחאה התאספו לפנות בוקר ליד שער הניצחון, שניזוק במהומות של השבוע שעבר. אחרים נעמדו בתור לבדיקה ביטחונית באחת מתחנות המטרו הגדולות במערב העיר ובשאנז אליזה. המשטרה התקינה מחסומים מחוזקים מיוחדים ברחובות המרכזיים שמסביב לארמון האליזה.

הרשויות מפעילות גם כלי-רכב משוריינים ייעודיים לפריצת מחסומים ו-8,000 שוטרים בבירה לבדה. ברחבי צרפת פזורים כ-89 אלף אנשי כוחות הביטחון במטרה להרתיע פורעים פוטנציאליים במספר מוקדי מחאה ולהתעמת עמם במידת הצורך.

מפגין מתנועת "האפודים הצהובים" בשאנז אליזה בפריז (צילום: AP Photo/Kamil Zihnioglu).
מפגין מתנועת "האפודים הצהובים" בשאנז אליזה בפריז (צילום: AP Photo/Kamil Zihnioglu).

תנועת השטח החלה כתנועת מחאה נגד העלייה במסים על סולר ובנזין אך הפכה במהרה לתנועת מחאה כוללת כנגד המצב הכלכלי ובכלל זה משכורות נמוכות שאינן מתעדכנות ויוקר מחייה שהולך ומאמיר. הנשיא מקרון הסכים לבטל את ההצעה להעלות מסים על הדלק אך בשל התרחבות דרישות המוחים, הדבר לא הרגיע את הזעם, למרות שרבים מן המוחים קוראים להרגעת הרוחות וכמה אימצו טון רגוע וממלכתי יותר לאחר שנפגשו אמש עם ראש ממשלת צרפת בניסיון להרגיע את הרוחות. אולם, בהיעדר הנהגה ברורה, שהאלימות שהתפרצה משכה אליה גורמים קיצוניים שתקפו שוטרים ויידו לעברם חפצים.

"על-פי מידע שבידנו, כמה גורמים רדיקליים ינסו להתארגן בשבת. כמה אנשים אולטרה אלימים רוצים להשתתף", אמר שר הפנים הצרפתי קריסטוף קסטנר במסיבת עיתונאים אמש. מקרון עצמו, מושא הזעם המרכזי של המחאה, כמעט ולא נראה בימים האחרונים והותיר את ממשלתו והעומד בראשה לשאת ולתת עם המוחים. מחוץ לתשומת הלב התקשורתית נפגש אתמול עם עם שוטרים מהיחידה לפיזור מהומות שהתפרסו על-פני פריז היום.

מחאת האפודים הצהובים בצרפת (AP Photo/Bob Edme)
מחאת האפודים הצהובים בצרפת (AP Photo/Bob Edme)

ארבעה אנשים נהרגו מאז פרצה המחאה ב-17 בנובמבר. שוק חג המולד, משחקי כדורגל לאומיים ואינספור אירועים נוספים בוטלו או נפגעו בשל המחאות וחלקים מפריז נראו כאילו הם נערכים לפגיעת סופת הוריקן כשלוחות עץ הוצבו על החלונות, מסתירים את קישוטי חג המולד, ושוטרים מפנים את הרחובות מכל דבר שעשוי לשמש כנשק, בייחוד באתרי בנייה באזורים שמועדים לאלימות.

"זה מצער מאד לראות את עירנו עוצרת אולם הביטחון שלכם הוא העדיפות שלנו", אמרה ראש העיר, אן הידלגו. "שימרו על פריז כי היא שייכת לכלל העם הצרפתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!