דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

סיקור עולמי / לקראת מפגש נושים של יוון: קרן המטבע מאיימת לפרוש

אירופה וקרן המטבע הבינלאומית חלוקות לגבי מימוש חובות יוון. גרמניה מובילה קו קשוח ודרישות תשלום מידיות. אחרים חושבים שצריך לחשוב גם על יכולת הקיום של יוון.

ציפראס ומרקל, צילום ארכיון. צילום: סוכנות AP.
ציפראס ומרקל, צילום ארכיון. צילום: סוכנות AP.

קרן המטבע העולמית מאיימת לפרוש מחלקה בתכנית החילוץ של יוון. כך עולה ממכתב שהודלף ביום שישי האחרון והתפרסם בגרדיאן הבריטי. מחר צפויים שרי האוצר של האיחוד האירופי לדון בהתקדמותה של תכנית החילוץ ליוון, וכעת התפרץ הויכוח בין נושיה של יוון לפני השטח.

במכתב, שלא צוין לאן מוען, מאיימת כריסטין לגארד, יושבת ראש קרן המטבע העולמית, כי במידה ולא יסכימו נושיה של יוון על מתווה חדש להחזר החוב, תפרוש קרן המטבע מתכנית החילוץ.

"כדי שקרן המטבע העולמית תוכל לתמוך ביוון במסגרת הסכם חדש, יהיה זה חיוני להפחית את נטל החוב המוטל על יוון ע"י שותפותיה האירופיות וקביעת יעדים פיסקליים ריאלים אותם ניתן להשיג באמצעים אמינים" כך כותבת לגארד במכתבה.

דברים אלה מציפים מחדש את המחלוקת בין נושיה של יוון בגוש האירו, וגרמניה בראשן, לבין קרן המטבע העולמית. מחלוקת זו נחשפה בעבר כשקראה קרן המטבע העולמית למחיקת חלק מהחוב של יוון לאחר הסכם החילוץ האחרון שנחתם בין ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס לבין מדינות אירופה. עמדה זה לא התקבלה על ידי המעצמות הכלכליות והחוב נשאר בעינו.

עוד במכתב נאמר כי "אנחנו לא מאמינים שניתן יהיה להגיע לעודף של 3.5 אחוז מהתמ"ג באמצעות הכבדת נטל המיסים הכבד גם כך וקיצוץ מוגזם בהוצאות הממשלה כפי שהוצע בימים האחרונים".

בינתיים ביוון, לוחצת הממשלה להעביר רפורמה בפנסיות ובמס ההכנסה כחלק מתכנית הצנע שנכפתה על יוון במסגרת הסכמי החילוץ. ההצבעה על הרפורמה, שאמורה להערך היום (ראשון) הביאה לשביתה כללית של האיגודים המקצועיים ביוון ביומיים האחרונים, במהלכה נעצרה תנועת התחבורה הציבורית, המגזר הציבורי ועוד.

"זה המסמר האחרון בארון לעובד ולפנסיונר היווני", אומרים נציגי האיגודים. "הם מנסים להראות לאיחוד האירופי שהם תלמידים טובים אבל הם הורסים את המערכת הביטחון הסוציאלי היוונית". לטענת האיגודים, לוחצת הממשלה היוונית על העברת הרפורמות לקראת מפגש שרי האוצר האירופאים שיערך מחר.

כזכור, לפני קצת פחות משנה (יולי 2015) חתם אלכסיס ציפראס, ראש ממשלת יוון, על הסכם עם מדינות אירופה, אשר הביא לפרישה מחדש של החוב היווני, העומד על מאות מיליוני אירו. למרות התנגדותם של אזרחי יוון במשאל עם שנערך על ההסכם שבוע קודם לכן, חתם ציפראס על ההסכם ובו תנאים מחמירים הכופים על הכלכלה היוונית צעדי צנע וקיצוצים.

הסכם זה זכה לביקורת קשה מצד כלכלנים בכל העולם. הכלכלן זוכה פרס הנובל, פול קרוגמן כתב על כך בניו יורק טיימס ואמר :"זה מעבר לחמור, זה נקמנות טהורה, הרס מוחלט של הריבונות הלאומית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!