דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

#נשים_לזה_סוף / אושרה הצעת החוק הממשלתית לאיזוק אלקטרוני של חשודים באלימות במשפחה

רה"מ נתניהו הורה לקדם את הצעת החוק לאחר מחאת הנשים בשבוע שעבר | חוק האיזוק האלקטרוני הינו חלק מהתוכנית הלאומית למיגור אלימות נגד נשים, אליה טרם הועבר תקציב

עצרת מאבק באלימות נגד נשים, כיכר רבין, 4 בדצמבר 2018 (צילום: ענת יורובסקי)
עצרת מאבק באלימות נגד נשים, כיכר רבין, 4 בדצמבר 2018 (צילום: ענת יורובסקי)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ושרת המשפטים איילת שקד, למלחמה בעבירות אלימות במשפחה באמצעות פיקוח טכנולוגי, שיגן על נפגעות אלימות במשפחה ויאפשר להן את החופש והביטחון לו הן ראויות.

על פי תזכיר החוק, בית המשפט יוכל להורות על הצמדת איזוק אלקטרוני לאדם החשוד בעבירות אלימות במשפחה ושנשקפת סכנה כי יחזור ויפגע בשנית. האיזוק האלקטרוני יאפשר לוודא כי החשוד לא יפר את אחד מהתנאים הבאים לשחרור בערובה: תנאי של איסור כניסה לאזור, לישוב או למקום בארץ שקבע בית המשפט; איסור להיפגש עם מי שיקבע בית המשפט; חובת מגורים או הימצאות באזור, בישוב או במקום בארץ שקבע בית המשפט; איסור יציאה ממקום מגורים במשך כל היממה או בחלק ממנה; ועוד.

אזיק אלקטרוני (צילום: Jérémy-Günther-Heinz Jähnick/ wikimedia).
אזיק אלקטרוני (צילום: Jérémy-Günther-Heinz Jähnick/ wikimedia).

לחשוד יוצמד צמיד אלקטרוני הכולל טכנולוגיית GPS, באמצעותו יהיה ניתן לעקוב אחר מקום הימצאו בכל מקום ובכל עת. באופן הזה, תמנע האפשרות כי אותו אדם אלים יאיים על קורבנותיו, ותאפשר לוודא כי צווי ההרחקה ממומשים וכן כי התנאים שקבע בית המשפט למשוחררים בערבות החשודים בעבירות של אלימות במשפחה אינם מופרים. הצמיד גם יאפשר לנפגעים לעקוב אחר מקום הימצאם של החשודים ובאופן הזה יאפשר להם לנהל את חייהם באופן חופשי יותר וללא חשש. בנוסף, הטכנולוגיה החדשה תיתן בידי בתי המשפט כלי נוסף למאבק בתופעה של אלימות במשפחה, ותסייע בחיזוק ביטחונן של המאוימות.

לפני כשנתיים פורסמו מסקנות דו"ח הוועדה הבין משרדית לטיפול בתופעת האלימות במשפחה. הוועדה המליצה, בין היתר, לתקן את הוראות החוק כך שלבית המשפט תהיה סמכות להורות על שימוש באמצעים טכנולוגיים שיסייעו בהתמודדות עם אלימות במשפחה.

בעבר, הוגשה הצעת חוק פרטית של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) לאיזוק אלקטרוני. הצעת החוק זו עברה קריאה טרומית בלבד. באוקטובר השנה, הוגש תזכיר החוק הממשלתי על ידי משרד המשפטים.

השר לבטחון הפנים גלעד ארדן אמר בעקבות ההחלטה כי "נשים צריכות להיות מוגנות ולהרגיש בטוחות ולא לחשוש מאלימות של מי שפגעו בהם. השימוש בצמיד האיתור יאפשר מענה מהיר ואפקטיבי להגנה על נפגעות האלימות במשפחה בכל רגע נתון ובעיקר יאפשר להן את החופש המגיע להן, ללא החשש שהגבר האלים יפר את צו ההרחקה או תנאי השחרור שלו. ובמקרה של הפרה, מערכת אכיפת החוק תוכל להתערב באופן מיידי".

שרת המשפטים איילת שקד הוסיפה כי "לא הנשים נפגעות האלימות צריכות להתחבא – העבריינים המכים צריכים להיות המורחקים. זאת המטרה בהצעת החוק שאנחנו מובילים. בעזרת הטכנולוגיה החדשה נוכל להפוך את היוצרות ולשחרר את הנשים מלפיתת האלימים".

מחאה נגד אלימות נגד נשים בירושלים 8 בנובמבר 2018 (נעם רבקין פנטון / פלאש90)
מחאה נגד אלימות נגד נשים בירושלים 8 בנובמבר 2018 (נעם רבקין פנטון / פלאש90)

ביום רביעי האחרון, יום לאחר מחאת ושביתת הנשים כנגד רצח נשים ואלימות נגד נשים, הורה ראש הממשלה נתניהו לשרים ארדן ושקד לקדם את הצעת החוק בחקיקת בזק. בנוסף, הורה על השרה לשיוויון חברתי גילה גמליאל לקדם תוכנית לטיפול באלימות נגד נשים בבחרה הערבית. שני צעדים אלה מהווים מענה חלקי לדרישות מחאת הנשים, שדרישתה המרכזית הייתה לתקצב ולהוציא לפועל את התוכנית הלאומית למיגור אלימות נגד נשים, תוכנית אותה הממשלה אישרה זה מכבר, אך לא העבירה לא את התקציב הדרוש להפעלתה. חוק האיזוק האלקטרוני מהווה חלק מתוכנית זו, יחד עם תקצוב נוסף למשרדי הרווחה ובטחון הפנים, וקידום חקיקה נוספת.

ביום רביעי, נמסר ממטה מחאת הנשים בתגובה להצהרת רה"מ בוועדת השרים לטיפול בתופעת האלימות כלפי נשים: "לא נסתפק בפירורים או בהצהרות ריקות. תכנית החירום שכבר אושרה לפני שנה וחצי טרם תוקצבה ויצאה לפועל במלואה, כותרות לא מספיקות ולא נעצור את המאבק עד לפתרונות מלאים בסוגיית האלימות המגדרית. תזכיר חוק שנותן מענה נקודתי לבעיה אחת מבין רבות בתוך הסוגייה לא ימנע לבדו את הרצח הבא. אנחנו דורשות לראות מעשים. ולא נפסיק את המאבק הזה עד שחיי נשים יפסיקו להידחק אל תחתית סדר העדיפויות של מקבלי ההחלטות. אתמול היה רק ההתחלה, זו נקודת מפנה בה הוכחנו שהכוח בידיים שלנו, ואנחנו דורשות סדר יום חדש בו שוויון מגדרי ומאבק באלימות הם על סדר היום הציבורי עד למענה מלא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!