דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

הקרב נמשך / האם צה"ל מוכן? נציב קבילות החיילים והרמטכ"ל ממשיכים לא להסכים

האלוף (מיל') בריק שיגר היום מכתב לוועדת החוץ והביטחון, בו הוא קובל על ועדת הבדיקה לבחינת ממצאי דו"ח 'מוכנות צבא היבשה למלחמה', אותה הקים הרמטכ"ל | בריק טוען לניגוד עיניינים של חלק מחברי הוועדה

נציב קבילות החיילים, האלוף (במיל') יצחק בריק והרמטכ"ל רא"ל גדי אייזנקוט (צילום: קובי גדעון/ יונתן זינדל/ פלאש90)
נציב קבילות החיילים, האלוף (במיל') יצחק בריק והרמטכ"ל רא"ל גדי אייזנקוט (צילום: קובי גדעון/ יונתן זינדל/ פלאש90)
שי ניר

נציב קבילות החיילים אלוף במיל' יצחק בריק שיגר מכתב לוועדת חוץ וביטחון בכנסת, בו הוא מתנגד לוועדה לבחינת ממצאי דו"ח 'מוכנות צבא היבשה למלחמה', אותה מינה הרמטכ"ל, בו טוען בריק כי ישנו חשד ל"בניגוד עניינים" וכי "דבק רבב בפעילותה ואופיה". מכתב זה של בריק הוא המשכו של מכתב אותו שיגר לוועדת החוה"ב לפני כחודשיים בה קרא להקים ועדת בדיקה חיצונית.

במכתב שפורסם לראשונה ע"י כתב מעריב אור הלר, עלה הנקח"ל בריק למתקפה נוספת נגד הרמטכ"ל אייזנקוט והחלטתו למנות את ועדת הבדיקה הפנימית בצה"ל לממצאי הדו"ח המיוחד. במכתבו תוקף בריק את הוועדה ואת חבריה, אלוף (מיל') אבי מזרחי, אלוף (מיל') דורון אלמוג, ויו"ר הוועדה, תא"ל (מיל') אילן הררי וטוען כי יש חשש כבד לניגוד עניינים ומוסיף כי על צה"ל למנות ועדה חיצונית לבדיקת הממצאים.

על האלוף מזרחי כותב בריק כי הוא חבר טוב של הרמטכ"ל וכבר התבטא בעבר מספר פעמים עוד טרם התמנתה ועדת הבדיקה כי "הוא סומך את ידיו על הרמטכ"ל, שצבא היבשה מוכן למלחמה ואף עשה התקדמות גדולה בשנים האחרונות". הוא הוסיף ואמר, "שצריך לבדוק את הנושאים שהציג הנציב בדו"ח, אך הם אינם פוגעים במוכנות צבא היבשה למלחמה". בריק מוסיף במכתב כי מזרחי הוא מנהל בכיר בחברת, אלביט ממנה רכש צה"ל מייזם המוערך במליארדים וגם עומד במרכז אחת הביקורות הקשות של בריק על מוכנות הצבא. " האם סביר להניח כי אלוף אבי מזרחי, מנהל בכיר בחברת 'אלביט', יעז לקבל את מסקנות הדו"ח ולהודות באמת – על אף החשש הקיים לפגיעה בקשרי צה"ל- אלביט בכלל, ובמעמדו ובמִשרתו בפרט?" כתב בריק במכתב.

גם אלוף במיל' אלמוג נקשר במכתב בניגוד עניינים, בהיותו מייעץ לחברת "זוקו בע"מ" שהצלחתו בחברה, לדברי בריק, "מוערכת בעסקאות המוצלחות שנערכות בין חברת זוקו לצה"ל".

על מבקר צה"ל תא"ל במיל' הררי כתב בריק, " כיצד יוכל מבקר צה"ל, הכפוף לרמטכ"ל, אשר קיבל מהרמטכ"ל את המנדט להוביל את הבדיקה ולבחון את ממצאיה, לבחון את הדברים בצורה אובייקטיבית הדורשת במידת הצורך אף להסכים כי יש אמת בממצאיי, כשמולו תעלה ראשונה השאלה, ובצדק – היכן עמדה יחידת מבקר צה"ל כשנתגלו הכשלים אותם מניתי בדו"ח? מדוע לא הוצגו כשלים אלו על ידי מבקר הצבא לצה"ל?"

כמה אנחנו מוכנים

לפני כחודשיים מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, הנחה להעביר אליו את הממצאים, לרבות ממצאי הביניים של ועדת אלוף במיל' אבי מזרחי ומבקר צה"ל, תא"ל במיל' אילן הררי, שמינה הרמטכ"ל לבחון את טענות נציב תלונות החיילים, אלוף במיל' יצחק בריק. בהודעת המבקר נמסר כי בהתאם לכך יחליט מבקר המדינה על דרך פעולתו בנושא.

בסוף חודש אוגוסט, לאחר מאבק מתוקשר על מידת מוכנותו של צה"ל למלחמה הבאה הודיע הרמטכ״ל, רב אלוף גדי איזנקוט, כי הנחה את מבקר צה״ל, לקיים בחינה סביב נושאים שעלו במסמך של נציב קבילות החיילים בנושא כשירות ומוכנות צה"ל למלחמה, זאת לאחר התייעצות עם מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק.

בחודש יוני פרסם בריק את הדו"ח האחרון שלו. בשתי הקדנציות שלו בתפקיד, מאז מונה ב-2008, סירב בריק להגביל את עצמו לעיסוק בתלונות של חיילים אודות מפקדיהם והמערכת הצבאית. גם הפעם בחר לבחון את צה"ל מזווית רחבה בהרבה, והדו"ח שהוציא תחת ידו ממשיך את הקו של שני הדו"חות האחרונים, ומתריע על כך שבחלק מן הדברים חלה החרפה, ולאו דווקא שיפור. כך למשל סקר בדו"ח שלו ליקויים חמורים במצב יחידות מחסני החירום של צה"ל ובמערך תומך הלחימה ומבקר את הרפורמה במערך הקבע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!