דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ברקזיט

עיכובים ביציאה / הברקסיט עוכב; מיי: "זה ההסכם הטוב ביותר אליו ניתן להגיע עם האיחוד"

זאת אחרי שיחת ועידה דחופה שקיימה עם שרי הקבינט ולאור חשש הולך וגובר מהפסד משפיל בהצבעה | יותר ויותר חברי פרלמנט בריטיים ממפלגתה של מיי הודיעו שיצביעו נגד המתווה

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי בבריסל לאחר הצבעת האיחוד האירופי על הברקזיט. 25 בנובמבר 2018  (AP Photo/Alastair Grant)
ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי בבריסל לאחר הצבעת האיחוד האירופי על הברקזיט. 25 בנובמבר 2018 (AP Photo/Alastair Grant)
יונתן קירשנבאום

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי הודיעה באופן רשמי על דחיית ההצבעה לאישור הברקזיט. בהודעה מיוחדת שנשאה בפרלמנט הבריטי אמרה מיי כי היא משוכנעת בכך ש"זה ההסכם הטוב ביותר אליו ניתן להגיע עם האיחוד". מיי התייחסה בדבריה למחלוקת בנוגע ל"בקסטוק", ההסכם שמבטיח שאירלנד הצפונית תישאר בשוק המשותף ובשנגן, גם אם אין הסכם. דבריה של מיי הופרעו שוב ושוב על ידי מתנגדי ההסכם.

ראש ממשלת בריטניה החליטה לבטל את ההצבעה שהייתה אמורה להתקיים מחר בפרלמנט על מתווה עזיבת האיחוד האירופי שהציגה לפני כשבועיים. ההודעה העל ביטול ההצבעה הגיעה אחרי שיחת ועידה מיוחדת שערכה מיי עם שרי הקבינט, לאור צפי להפסד משפיל בהצבעה.

בימים האחרונים יותר ויותר חברי פרלמנט בריטיים ממפלגתה של מיי הודיעו שיצביעו נגד המתווה, מה שהעמיד את מיי בפני סכנה של הפסד בפער הגדול ביותר בהיסטוריה המודרנית של הפרלמנט הבריטי.

הלייבור בעד משאל עם נוסף?

בשבוע שעבר הודיע האיחוד האירופי שבמידה והפרלמנט הבריטי יבחר בכך, יתאפשר לו לבטל את "סעיף 50", המורה על עזיבת האיחוד במידה ובריטניה תקיים משאל עם נוסף על העזיבה. הדבר הוביל לעלייה בקריאות לקיום משאל עם נוסף, דבר שלא היה על הפרק עד כה. המועמד לתפקיד שר האוצר מטעם מפלגת הלייבור, ג'ון מקדונל, חרג בשבוע שעבר מעמדת מפלגתו עד כה, ואמר שהלייבור תדחוף לקיומו של משאל עם נוסף.

"אנחנו רוצים הסכם שישמור על מקומות העבודה ועל הכלכלה", אמר מקדונל. "אם זה לא אפשרי, אנחנו נדרוש מהממשלה לקיים הצבעה". ג'רמי קורבין, יו"ר המפלגה, טען בעבר שקיומו של משאל עם נוסף יהווה פגיעה בדמוקרטיה.

עם זאת, מקדונל אמר כי במידה והממשלה לא תיפול בעקבות ההצבעה על העזיבה, יהיה זה "בלתי נמנע" שמפלגת הלייבור תדרוש משאל עם מחודש. "המדיניות שלנו היא שאם לא יהיו בחירות כלליות, האופציה השניה שלנו היא דרישה של משאל עם מחודש".

בתחילת השבוע שעבר קיבלו מנהיגי האיחוד האירופי את מתווה העזיבה שהציגה מיי. בהצהרה שניתנה, הביעו המנהיגים רצון לייצר "שותפות קרובה ככל הניתן" עם בריטניה אחרי עזיבתה, אבל התעקשו שבריטניה לא תוכל לקבל את אותם תנאי השותפות כמו מדינות האיחוד.

עם זאת, האיחוד האירופי הבהיר כי במידה והצעתה של מיי תיפול בפרלמנט לא תתאפשר דחיה של מועד העזיבה הקבוע בחוק ולמעשה בריטניה תעזוב את האיחוד ללא הסכם. האיחוד הודיע שיאפשר דחייה של מועד העזיבה רק במקרה בו תחליט בריטניה לקיים משאל עם חוזר על חברותה. במידה ולא, תעזוב בריטניה את האיחוד האירופי ב-28 למרץ, עם או בלי הסכם.

בשבוע שעבר הודיע שר האוצר הבריטי פיליפ המונד כי במידה ובריטניה תעזוב את האיחוד האירופי ללא הסכם, צפויה הכלכלה הבריטית להצטמצם בכ-9%. זאת מכיוון שללא הסכם חלופי, תפגע באופן משמעותי יכולת המסחר של בריטניה עם מדינות האיחוד האירופי. למעשה, נתיבי מסחר שהתנהלו תחת תנאי האיחוד האירופי עד כה יהפכו בן לילה לנתיבי מסחר תחת החוקים הבינלאומיים של מסחר בין מדינות. כך, יצואנים ויבואנים בריטיים יאלצו להתמודד עם מכסים שיוטלו על המסחר עם האיחוד האירופי- מה שיתבטא בעלייה פתאומית של מחירים בבריטניה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!