דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

החצר האחורית / מרגישים מרומים: למרות ההבטחות, מאות מתמחים ברפואה בפריפריה לא יזכו למענק

ב-2011 הסכימו הר"י והמדינה על מענקי עידוד לרופאים בפריפריה, אך התקציב לתכנית אזל ובכל שנה מתנהל מאבק על תקצובה | השנה סוכם כי רק מי שהחל להתמחות בספטמבר 2018 יזכה למענק | יו"ר ארגון 'מרשם': "מערכת הבריאות בפריפריה במצב חירום, צריך לתמרץ את הרופאים שיגיעו לשם"

המרכז הרפואי לגליל המערבי (צילום: ד"ר אבישי טייכר. מתוך אתר פיקיוויקי).
המרכז הרפואי לגליל המערבי (צילום: ד"ר אבישי טייכר. מתוך אתר פיקיוויקי).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מאות מתמחים ברפואה בבתי חולים בפריפריה לא יקבלו מענק מהמדינה, עקב חוסר במקור תקציבי לכך – כך עולה מדיון שנערך הבוקר (שלישי) בוועדת הרווחה והבריאות בכנסת. חברי הכנסת שהשתתפו בדיון הביעו כבד כי אי תשלום המענקים, שחלק מהמתמחים התבססו עליו בהחלטתם להתמחות דווקא בבתי החולים המרוחקים ממרכז הארץ, עלול להוביל לעזיבת הרופאים. נציגי משרדי הבריאות והאוצר אמרו בדיון כי המענקים לא הובטחו למתמחים, והם הבהירו שאין להסתמך עליהם.

"מעבר לעניין השוויון, שהיא עילה לבג"צ בפני עצמה, יש פה ערך שהמדינה רוצה לחזק – הרפואה בפריפריה", אמרה בדיון מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי (כולנו), "המתמחים האלה עשו משימה לאומית משמעותית מאוד ועברו עם משפחותיהם לפריפריה מתוך מטרה של ציונות וסיוע למערכת הבריאות. אנחנו חייבים לתת להם מענה". מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מירב בין ארי ויו"ר הוועדה אלי אלאלוף הבהירו בתום הדיון כי יעמדו בקשר עם משרדי הממשלה ויתעקשו על מציאת פתרונות למאות המתמחים שנותרו ללא מענה.

מענקי הפריפריה ניתנים למתמחי רפואה החל מ-2011 כחלק מההסכם בין ההסתדרות הרפואית למדינה, בתכנית שהייתה אמורה במקור להימשך עד 2019. עם זאת, לדברי נציגת משרד האוצר בוועדה, תקציב התכנית מוצה כבר ב-2014. מאז, בכל שנה מתנהל מאבק על תקצוב המענקים. השנה בתום מו"מ בין ההסתדרות הרפואית למשרדי האוצר והבריאות נקבע כי ההסכם החדש יחול רק על מתמחים שהחלו את ההתמחות מספטמבר 2018, מה שהותיר מאות מתמחים שהחלו את ההתמחות מינואר ועד אוגוסט 2018 ללא זכאות למענק.

יו"ר מרשם ארגון המתמחים לרפואה ד"ר אראל בוצ'ינסקי אמר בדיון: "המקום שבו האינטרסים של מערכת הבריאות והמתמחים נפגשים זה במענקים. מערכת הבריאות בפריפריה נמצאת במצב חירום. וזה מצב חירום לאומי. צריך לתמרץ את הרופאים שיגיעו למקומות האלה. המענקים מגיעים למתמחים לפי ההסכם. המתמחים בפריפריה היום מרגישים מרומים. מרגישים שבגדו בהם. המדינה צריכה לעמוד מאחורי הבטחותיה. לא יעלה על הדעת שמתמחה שהעתיק את חייו לדרום או לצפון כחלק ממשימה לאומית יגלה פתאום שבהחלטה שרירותית גזלו ממנו את המענק. משרד האוצר ומשרד הבריאות צריכים למלא את חלקם בהסכם".

ח״כ אורלי לוי אבקסיס אמרה בדיון: ״מצבה של מערכת הבריאות בפריפריה הוא קטסטרופה, לכן עגום ומרתיח כפליים שנושא הדיון בועדה הוא ביטול המענקים למתמחי הרפואה שבחרו להתמחות בפריפריה. כאמא מהפריפריה אני אספר לכם משהו: לטפל בילד חולה זה חוסר אונים. אין מענה ואין אפילו מוקד חירום, אז שולחים את התושבים יחד עם עוד המונים מהאזור לביקור רופא, שם אנחנו מבלים שעות, רק כדי להגיע לרופא שיישלח אותנו להמתין שעות נוספות במיון – בעפולה. כל הורה יודע כמה הזמן הזה הוא קריטי לילד, למצב הרפואי שלו.

"זה שיש פערים בבריאות בין הפריפריה למרכז זה ידוע", הוסיפה לוי אבקסיס, "כשאנחנו מנסים להבין מה גורם לרופא מתמחה שמתסכל על העתיד שלו, מהם אותם תמריצים מהמדינה שיגרמו לו ולצעירים חזקים נוספים לעבור לגור בפריפריה – הוא מגלה שזה פשוט לא רציונלי מצדו לעבור משום שהמדינה מפקירה את הפריפריה ומפקירה את הרופאים. כשהיה את מאבק הרופאים ב-2011 הבינו את הדבר הזה, ניסו למצוא תכנית ארוכת טווח במסגרתה הוחלט לתת מענקים למתמחים שבוחרים להתמחות בפריפריה.

"מהרגע ששר האוצר הנוכחי נכנס לתפקידו, מקצצים באופן מתמיד במענקים, דבר שחשפתי בועדת הכספים. בכל שנה היו 75 מליון ש"ח שיועדו למענקים. נאבקנו עליהם כשרצו לבטל אותם בתקציב הנוכחי והיום אנחנו מדברים על 30 מליון לשנה ושליש. המדרון החלקלק במסגרתו ההבטחות וההחלטות שהתקבלו מתמוססות. איפה סדר העדיפויות של האוצר? אם יש לנו 800 מליון שקל כדי לוותר על הכנסות של גאדג'טים ואוזניות וכל מיני עניינים כאלו, ואין לנו 75 מליון שקלים להציל את הבריאות בפריפריה?״

חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד), שרת הבריאות לשעבר אמרה: "תכנית תקצוב המתמחים שנחתמה ב2011 הצליחה מעל למשוער ולכן התקציב נגמר כבר ב 2014 במקום ב 2019. מאז, חברי הכנסת דואגים לתקציבים מזדמנים. מן הראוי להכין הסכם חדש מחייב שיממן את המתמחים בעיקר בפריפריה ובנוסף גם את המומחים".

חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) אמרה בדיון: "מערכת הבריאות ״מורעבת״ במשך שנים; המתמחים הם התשתית הרפואית של כולנו, והעובדה שהממשלה לא מצליחה לעמוד בתכנית המצומצמת הזו, היא תעודת עניות. תכנית התמריצים היא הרבה פחות מהנדרש, ויחסית מעט מתמחים נהנים ממנה. אבל עכשיו המתמחים שהיו אמורים לקבל תמריצים בשנת 2018 והתבססו על ההבטחה השלטונית הזו שיקבלו אותם – לא יקבלו אותו. אני קוראת לממשלה להודיע באופן מיידי שהמשאבים יועברו גם מראשית 2018 ולוודא שמתמחים במקצועות נדרשים, גם בבית החולים החדש באשדוד, יזכו לתמריץ מסוים".

במהלך הדיון התנהל ויכוח בין חברי ארגון מרשם להר"י שבמהלכו קראו חברי מרשם לנציגי הר"י, "הרי מכרו אותנו" "הרי חתמו על ההסכם המביש" הר"י לא סופרים את המתמחים. הם עושים הצגה. מכרו אותנו בנזיד עדשים". חלק מחברי מרשם הוצאו מהדיון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!