דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חסרי בית

ברחובות סומסום / "אין לנו דירה משלנו יותר": ברחוב סומסום מציגים דמות חסרת בית

כחלק מהעלאת המודעות לבעיות חברתיות רחבות, ולאור נתונים מדאיגים לפיהם אחד מתוך עשרים ילדים היו חסרי בית בין השנים 2014-15 בארה"ב, חווה הדמות המתוקה בת ה-7, ביחד עם משפחתה, מצב של חסרות בית | 'קהילות סומסום', פרוייקט הקשור לתכנית, מציע למחנכים מגוון דרכים לדבר על הנושא עם הילדים

יהל פרג'

"אין לנו דירה משלנו יותר, ואנחנו ישנים בכל מני מקומות שונים", אומרת הבובה לילי מרחוב סומסום לחבריה אלמו וסופיה. לילי היא הדמות הראשונה בתכנית הילדים האהובה שהיא חסרת בית. לילי מופיעה ברחוב סומסום כבר משנת 2011, אז העלתה למודעות את הבעיה של ילדים עם חוסר ביטחון תזונתי בארה"ב. היום (רביעי) עלו בערוץ היוטיוב המיוחד של 'סדנת סומסום', ארגון ללא מטרות רווח המייצר תוכן לתכנית עצמה, ושם לו מטרות חברתיות כחזון.

מה שעובר על משפחתה של לילי בתכנית הוא שמשפחתה עוברת ממקלט כזה ואחר, שוהים אצל חברים וקרובי משפחה, ובסופו של דבר משתכנים אצל סופיה, דמות אמיתית, שעובדת במרכז הקהילתי. כעת, כשלילי מספרת לחבריה שמשפחתה והיא חסרי בית, היא תוכל לעורר את המודעות לבעיה הגוברת בחברה האמריקאית ולסייע לילדים להתמודד עם המורכבות העצומה בחייהם, כך מקווים יוצרי הסדרה.

"כאשר הדמות של לילי הושקה לראשונה, היא היתה קשורה ליוזמת הביטחון התזונתי, אז היא לא חדשה לגמרי, אבל כעת הרחבנו ממש את הסיפור שלה, כדי שנוכל להשתמש בה כדי לעזור לילדים להזדהות עם מצוקה של ילדים שהם חסרי בית", אמרה שרי ווסטין, המנהלת העולמית של 'סדנת סומסום' האחראית על ההפקה של התכנית. "התקווה שלנו היא שלא רק נגיע לילדים שיכולים להזדהות עם הזעזוע הזה, אלא גם לעזור לאחרים להיות אמפתיים ומבינים יותר כלפי הנושא".

"המטרה היא לתת להורים, למורים ולמדריכים כלים כדי לטפל בילדים ללא קורת גג, כדי לדבר על זה ולהעלות את המודעות לנושא מנקודת המבט של הילד וגם לעזור לילדים לחוות חוסר בית להרגיש פחות לבד" אמרה ווסטן. "אנחנו נוטים לחשוב על חוסר בית כעל נושא של מבוגרים ולא תמיד מסתכלים עליו דרך החוויה של הילדים. לסומסום יש יכולת ייחודית לעשות זאת, להסתכל על בעיות קשות עם הזווית הייחודית של ילד", אמרה.

בין השאר, מעלים בערוץ הפייסבוק והיוטיוב של הפרוייקט, סרטונים בהם ילדים ספרים מהו בית עבורם, בנסיון לתת לילדים תקווה, כי חרף מצבם המורכב, הבית הוא בין החברים והמשפחה. ברחוב סומסום מבקשים מהילדים להעלות ציורים עם השאלה מהו בית בשבילם, ובכך לעורר את המודעות.

בין חצי מליון לשניים וחצי מליון ילדים חסרי בית בארה"ב

אחד מתוך 20 ילדים מתחת לגיל 6 חוו חוסר בית בשנים 2014-2015, כך עולה מדו"ח שפורסם בשנה שעברה על ידי משרד הדיור והפיתוח העירוני בממשל האמריקאי.

בשנת הלימודים 2013-14, יותר מ-1.3 מיליון ילדים וצעירים שחיו ללא קורת גג, היו רשומים בבתי ספר הציבוריים, כך עולה מנתוני משרד החינוך האמריקני. עם זאת חשוב להדגיש, המספר המדויק של נוער ללא קורת גג באמריקה נשאר בגדר תעלומה. מספר הצעירים ללא קורת גג משתנה בהתאם לגיל, מסגרת והגדרה, אך המספרים נעים בין 500,000 ל-2.8 מיליון בני נוער, כך מנתונים רשמיים של המדינה.

"ילדים צעירים מפתחים במהירות תובנות על חסרי בית, על סמך מה שהם רואים ושומעים, ולמרבה הצער, התפיסות שלהם מובילות אותם לרושם שלילי", אמרה רשימתה מיסטרי, מרצה לחינוך באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, לניו-יורק טיימס. "הומניזציה של חוויית חוסר הבית חשובה במיוחד משום שמשפחות עם ילדים צעירים מהוות אחוז ניכר מאוכלוסיית חסרי הבית, בטח בקרב קהילות עירוניות בהן עלות הדיור גבוהה, ללא פיקוח על שכר הדירה וללא דיור ציבורי מספק", אמרה. "חסרות בית היא חוויה הרבה יותר רחבה מאשר לחיות ברחובות, והיא כוללת חיים במכונית, במוטל, במקלט או מעבר בין חברים, אבל זו קבוצה שאנחנו לעתים קרובות לא מדברים עליה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!