דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאה

לשנות את המדיניות / יוקר המחיה אינו טעות אלא מדיניות ויש לו שני פתרונות: ברחובות ובקלפי

הממשלה כשלה | ההשלכה של זה היא שהמעמד הבינוני והנמוך בישראל יהפכו את יצחק תשובה ממיליארדר למולטי מיליארדר | אבל מחאה ממוקדת יכולה לשנות את זה: באמצעות יציאה לרחובות ובפעולה אפקטיבית בקלפי | טור דעה

הפגנה נגד מתווה הגז, פברואר 2016. צילום: פלאש 90
הפגנה נגד מתווה הגז, פברואר 2016. צילום: פלאש 90
אבי דבוש
אבי דבוש
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

ההחלטה על עליית תעריפי החשמל ב-6%, בתחילת ינואר, תוסיף לכל משפחה בישראל, בממוצע, הוצאה של 400 שקלים נוספים בשנה. אבל, זו כנראה רק ההתחלה ורשות החשמל כבר הודיעה שהעלויות גבוהות יותר. המסקנה: עלייה של אחוזים נוספים מחכה לנו בהמשך השנה. בעקבות הקפיצה הזו בתעריפים, המחירים יעלו באופן משמעותי. הספקים של מזון, ביגוד ושאר מוצרים, יגלגלו אלינו את עליית מחירי החשמל. מחירי המים יעלו. זו תוצאה של מדיניות ממשלתית רעה, ורק שינוי מדיניות יתקן אותה.

אנשי 'האפודים הצהובים' במחאה על עליית מחיר הדלק בצרפת (AP Photo/Bob Edme)
אנשי 'האפודים הצהובים' במחאה על עליית מחיר הדלק בצרפת (AP Photo/Bob Edme)

איך זה יקרה? בשתי דרכים. בצרפת, מחאה ממוקדת ועיקשת הצליחה למנוע עליות מחירים ולסכן את מעמדו הפוליטי של הנשיא מקרון ושל ממשלתו. גם אצלנו יש כבר מחשבות על מחאה דומה. ההשראה העולמית יכולה לתת רוח גבית למחאה ציבורית אפקטיבית, גם בזמנים של קושי וייאוש.

הדרך השנייה, היא שנת הבחירות. בחברה שמעודדת "א-פוליטיות" שכחנו את המפורסמות. בסופו של עניין, האצבעות של שרי הממשלה ושל חברי הכנסת הן המשנות. החלטות על מיליארדים נחתכות במחי הרמת יד. לשים את המפלגות והא.נשים הנכונים בזמן הנכון, צריכה להיות החוכמה של כולנו. וזה דורש מעורבות עמוקה במפלגות הדמוקרטיות, בקמפיינים וביום הבחירות.

פתקי הצבעה בבחירות לכנסת ה-19. (צילום: TZivyA, Cc-by-sa-3.0, ויקיפדיה)
פתקי הצבעה בבחירות לכנסת ה-19. (צילום: TZivyA, Cc-by-sa-3.0, ויקיפדיה)

הפגיעה האנושה, בעליית התעריפים, היא בשכבות המוחלשות בישראל. העשירונים העליונים יספגו בקלות יחסית את העלייה. בשביל רובנו, הישראלים בפריפריות החברתיות והגיאוגרפיות, מדובר בעול כבד. העלאת התעריפים יכולה להסתכם בהוצאה עודפת של אלפי שקלים בשנה. דרמטי, כאשר מדובר בחצי מהעובדים הישראלים, המשתכרים מתחת ל-6,000 שקלים בחודש, שלא לדבר על קשישים, אנשים עם מוגבלויות ומחוסרי עבודה.

חשוב להבין: העלייה היא תוצאה של מדיניות ממשלתית, שראתה את האינטרסים של הטייקונים כגוברים על האינטרס הציבורי. מהלך הפרטת הזכיונות לחיפוש גז בים התיכון, הביא להתעשרות של מתי מעט. ממשלת ישראל עשתה שלוש החלטות קרדינליות המביאות לעליית המחירים היום. ההחלטה הראשונה היא לאפשר יצוא מסיבי של הגז. התוצאה תהיה קשה בטווח ארוך, כאשר העצמאות האנרגטית של ישראל, לראשונה מזה 70 שנות, תתקצר לשנים מעטות. התוצאה בטווח המיידי היא היכולת של תשובה ושותפיו לכופף את חברת החשמל, במשא ומתן למחירי הגז.

מאגר הגז תמר (צילום: משה שי / פלאש 90).
מאגר הגז תמר (צילום: משה שי / פלאש 90).

ההחלטה השנייה הייתה לא להשפיע על טווח מחירי הגז במתווה הגז שאישרה בדוחק. התוצאה היא שחברת החשמל משלמת 6 דולר ליחידת חום, מחיר שיא בעולם. הדולר בעלייה והמשמעות היא שהיינו אמורים ליהנות מהפחתות מחירי החשמל והאנרגיה, וירידה כללית של מחירים, אבל סובלים כעת מעליות.

ההחלטה השלישית היא הפרטת מערך ייצור החשמל בישראל. המשמעות היא לפרק את חברת החשמל. מחקרים וניסיון עולמי מצביע על הבעייתיות בהפרטת החשמל, ודאי במדינה קטנה ומאוימת כישראל. ההפרטה מביאה לכך שלצד התשלום לחברות פרטיות, אלפי עובדי חברת החשמל יפרשו ויעלו לנו עלות עודפת. אנחנו בתהליך של הימור מסוכן על העברת רוב משק החשמל לידיים פרטיות, באופן שכבר מביא לעלויות כבדות. הכוונה העתידית להפריט גם את מערך ההולכה (באופן שחברות פרטיות יקימו קווי מתח גבוה, למשל) היא מתכון לכישלון ודאי.

עובדי חברת החשמל בתיקון נזקי השריפה בחיפה (קרדיט: יוסי וייס, חברת החשמל).
עובדי חברת החשמל בתיקון נזקי השריפה בחיפה (קרדיט: יוסי וייס, חברת החשמל).

אז מה עושים? משנים כיוון. פותחים את ההסכם מול חברות הגז, ומפחיתים משמעותית בעלויות. מצמצמים את היקף הייצוא של החברות, ומאפשרים ביטחון אנרגטי לישראל. עוברים לתקציב דיפרנציאלי, כמו במחירי המים, כאשר עלות החשמל הבסיסית למשק בית היא נמוכה מהמחיר היום, וצריכה גבוהה משמעותית מהממוצע, עולה הרבה יותר. זה יבטיח שמשקי הבית של המעמד הנמוך והבינוני בישראל, לא יספגו עלייה דרמטית.

הדברים הללו לא יקרו. אלא אם נעשה את שני הדברים: מחאה ציבורית חזקה ואפקטיבית, ברוח "האפודים הצהובים" וניצול הבחירות המתקרבות לשינוי ביחסי הכוח הפוליטיים בכנסת ובממשלה החדשה. זה לפתחנו.


אבי דבוש הוא תושב שדרות, ראש מטה הפריפריות ב"מרצ" וחבר מנהיגות תנועת הפריפריות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!