דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

לקרוא את השטח / התזמון, המיקום וכלי הנשק: מה אפשר ללמוד ממאפייני הפיגועים האחרונים

גביית מחיר על הסריקות והמעצרים בשטחי A, סימון המתנחלים כמטרה, התרסה כנגד אבו מאזן ותיסכול מהזירה הפנים פלסטינית | הצלחה של פיגוע מולידה חיקויים וכך מתחיל גל | פרשנות

בעקבות פיגוע הירי אמש בצומת עופרה, מבצעים לוחמי צה״ל, מג״ב וכוחות הביטחון סריקות בכפרים באזור החטיבה המרחבית שומרון ובנימין כחלק מהחיפושים אחר המחבלים (צילום: דובר צה"ל)
בעקבות פיגוע הירי אמש בצומת עופרה, מבצעים לוחמי צה״ל, מג״ב וכוחות הביטחון סריקות בכפרים באזור החטיבה המרחבית שומרון ובנימין כחלק מהחיפושים אחר המחבלים (צילום: דובר צה"ל)
שי ניר

"יש משמעות לתזמון הפיגוע היום. ככל הנראה היה רצון של אותה חוליה, לספק בטווח זמן מיידי, את גביית המחיר שבקשה החברה הפלסטינית על פעולות צה"ל הלילה", כך אמר בראיון ל'דבר ראשון' ד"ר עידו זלקוביץ, ראש התכנית ללמודי מזרח תיכון במכללת עמק יזרעאל ועמית מדיניות במכון מתווים, בניסיון להבין מה עומד מאחורי דפוס הטרור החמוש המתעורר בשטחי יהודה ושומרון.

זלקוביץ בדבריו מוסיף כי ישנו אולי רצון ליצור משוואה חדשה, דומה למשוואה ברצועת עזה, שכל פעולה צבאית ישראלית בשטחי A תענה באמצעות תשתיות הטרור. הוא מוסיף "חשוב להדגיש כי כל ניסיון כזה ליצור משוואה חדשה יכול להביא להסלמה ולהחרפה של התגובה הישראלית. לחמאס יש האינטרס ליצר מחדש בגדה המערבית אי שקט על מנת לערער את שלטונו של אבו מאזן על הרשות הפלסטינית. אם נראה שייכות ארגונית מובהקת של חמאס בשני הפיגועים זו התרסה נגד אבו מאזן".

ביחס לפעולות הטרור בכניסה להתנחלות עפרה אומר זלקוביץ כי אין זה עניין מקרי ומדובר בתכנון מוקדם ומכוון. "הפעולה והמטרות שנבחרו מסמנות את המתנחלים ואת חיילי צה"ל, מקשה אחת בעיני הפלסטינים, כיעד לתקיפה ולכן זה טרור על רקע פוליטי ולא על רקע אחר. המטרות נבחרו בקפידה מה שמלמד שמישהו מכווין את המפגעים על מנת למתג את המתקפות כבעלות גוון פוליטי".

זלקוביץ טוען כי המצב שונה מאז גל טרור הסכינים. "לא ניתן לדבר על סממנים ויאוש לזעוק זעקה בלתי נשמעת כמו שהיה בטרור הסכינים. גם המפגעים כאן הם בשנות העשרים המאוחרות שלהם, בעלי שייכות ארגונית ברורה וזהו גם כן פרופיל שונה מפרופיל המפגעים הבודדים בגיל העשרה שהושפעו מרשתות חברתיות" במקרה של טרור הסכינים.

האם אנו עדים לגל טרור חדש?
"אני לא יודע אם אפשר לכנות את זה גל טרור אבל אנחנו כן רואים דפוס פעולה, הדומה לדפוסים קודמים, בהם הצלחה של פיגוע, תוך השפעה של רשתות חברתיות, גרר אחריו ניסיונות חיקוי בדפוס פעולה דומה. בכך יש דמיון מאוד ברור לתופעה שכונתה אינתיפאדת "הסכינים" או "הבודדים". כעת אנו עדים לגל קצר של אלימות בו אירוע משפיע על אירוע. מה שמעניין זה שינוי בדפוס הפעולה, המעבר מנשק קר לנשק חם. הגישה לנשק חם ברשות הפלסטינית היא לא כזאת בעייתית. כנראה שיש כאן החלטה אסטרטגית לפנות למתווה הפעולה הזה שאינו מקובל על הרש"פ ולעשות בו שימוש. בהקשר הזה צריך לבדוק מי ביצע את הפיגועים ומדוע. נכון לאתמול אנחנו מדברים על החמאס שיש לו רצון וצורך לאתגר את הרש"פ. פעילות החמאס יכולה להשפיע על הרצון והמוטיבציה של גדודי חללי אל-עקצא, המשוייכים לפתח, לצאת לפעולה".

הפיגוע בראי הפלסטינים

"בפועל לאנשי הפתח יש יותר גישה לנשק חם בגדה מאשר לחמאס. כניסה מאורגנת שלהם למעגל האלימות יכולה להיות סימן רע עבור מדינת ישראל. אנחנו לא שם אבל כן רואים ברשתות החברתיות גישה חיובית של הפתח להסלמת המאבק על צורותיו השונות".

"כל זה קורה גם בגלל המאבק בין פתח לחמאס ואי היכולת של שני הארגונים להגיע לפתרון במבוי הסתום בזירה הפוליטית הפלסטינית. על רקע הקיפאון המדיני מול ישראל, אי האמון בין הצדדים והרצון של הדור הצעיר לשאת חלק במאבק לא נראה פתרון באופק. בהקשר הזה נקודה נוספת שכדאי להצביע עליה כרגע ברשות הפלסטינית, מלבד מהנושא המדיני, היא גלי הזעם המופנים לרשות הפלסטינית מלמטה, מבני הדור הצעיר, גם בגלל המצב בכלכלי-חברתי. גילויי זעם אלה יכולים להיות מתועלים לאלימות שתתפרץ לכל עבר".

"בגדה המערבית יש תמהיל מאוד מסוכן שעלול להתפוצץ בכל רגע נתון. עד היום הרשות בהנהגת אבו מאזן הצליחה ובצורה טובה מאוד, באופן יחסי, לשמור על שקט בגדה המערבית וכרגע בשלהי כהונתו של אבו מאזן כל המשתנים יוצרים גם כן מצב שהוא מאוד נפיץ".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!