דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המזרח התיכון

קריק-טור / מחאת האפודים הצהובים בעיני המזרח התיכון: רק שלא יגיע אלינו

הקריקטוריסטים בעולם הערבי מפרגנים בסך הכל למחאה, ולועגים להתקפלות של מקרון | במצרים, אחרי שדאגו לאסור מכירה של אפודים צהובים, חוששים שהאש תתקלח גם אצלם | ובסוריה משווים בין המנהיגים

קריקטורה של אֻסַאמַה חַגַ'אג', מגדל אייפל לבוש אפוד צהוב ומפגינים רבים למרגלותיו
קריקטורה של אֻסַאמַה חַגַ'אג', מגדל אייפל לבוש אפוד צהוב ומפגינים רבים למרגלותיו
נעם בנעט
נעם בנעט
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

אחרי שכבר היו שחשבו שקסמן של ההפגנות פג, באה 'מחאת האפודים הצהובים' שתוך חודש בלבד הצליחה לשנות את מדיניות הכלכלית הצרפתית. שם המחאה 'מחאת האפודים הצהובים', על שם אפודי הבטיחות שהנהגים נדרשים להחזיק במכוניתם למקרה חירום.

הרפובליקה הצרפתית מכירה באופן אישי מחאות. מהמהפכה הצרפתית (1789), המהפכה ששינתה את אירופה כולה, כשבצרפת הודח המלך לואי ה-16. בין המחאות היו גם מרידות ב-1830 וב־1848 ואף הניסיון להפיל את שלטונו של שארל דה-גול ב-1968.

המחאה שהחלה ב-17 בנובמבר, היא כנגד המדיניות הכלכלית של עמנואל מקרון, נשיא צרפת, בכלל ובפרט על ההצהרה על עליית המס על הדיזל, הנחשב למזהם יותר, זאת כחלק ממדיניות מקרון לקדם את השימוש באנרגיה ירוקה. עשרות אלפי המפגינים התעמתו בבירה פריז בשאנז אליזה וברחובות הסמוכים לשער הניצחון עם המשטרה שהשתמשה בכדורי גומי, רימוני הלם, גז מדמיע, זרנוקי מים ועוד.

הקריקטוריסט אַמְגַ'ד רַסְמִי הירדני מתייחס בעיתון הלונדוני 'א-שַרְק אלאַוְסַט' למחאה כשבקריקטורה עצמה, כתוב 'בירת האור'. אפשר לראות את הסמל הצרפתי, מגדל אייפל בוער באש, ממש כמו שהמפגינים שהציתו בניינים ברחבי הבירה פריז, עיר האורות.

הקריקטוריסט אַמְגַ'ד רַסְמִי הירדני מתייחס בעיתון הלונדוני 'א-שַרְק אלאַוְסַט' למחאה כשבקריקטורה עצמה, כתוב 'בירת האור'. אפשר לראות את הסמל הצרפתי, מגדל אייפל בוער באש, ממש כמו שהמפגינים שהציתו בניינים ברחבי הבירה פריז, עיר האורות.

הקריקטוריסט עמאד חג'אג' החליט לצרף את הדמות המאוירת 'בוב ספוג' ל'מחאת האפודים הצהובים' בצרפת. בקריקטורה עצמה אנו רואים מפגינה שהאפוד שלה הוא בוב ספוג עצמו, שביד אחת מחזיק לפיד אש ובשנייה את דגל צרפת – בצד ימין רואים את שער הניצחון ומגדל אייפל – שניהם בוערים וסמלים לאומיים.

קריקטורה נוספת של רַסְמִי ב-'א-שַרְק אלאַוְסַט', מראה את הניסיון של 'הממשלה הצרפתית' להדוף את 'האפודים הצהובים', ללא הצלחה.

מקרון, ששנה שעברה זכה ברוב גדול בדרכו לכס הנשיא, ראה איך אחוזי התמיכה יורדים לאזור ה-20% והחליט שאינו רוצה לסיים כמלך לואי ה-16 ועשה מעשה. אמנם אחרי שביום ראשון הממשל הצרפתי אמר כי ישקול להכריז מצב חירום בשל ההפגנות, פנה מקרון ביום שני בנאום לאומה ואמר כי הכעס ברחובות צרפת הוא כעס מוצדק ועמוק, ובאופן נדיר לפוליטיקאי אף הודה גם כי כמה מהדברים שהוא עצמו אמר פגעו באנשים. הוא ביטל את העלאת המס העתידית, הודיע כי ידאג להעלאת שכר המינימום ב-100 אירו לחודש, הקלות מסים לפנסיונרים.

בקריקטורה נוספת של עמאד חג'אג' והפעם רואים בקריקטורה את מקרון עם ראשון החושש מתחת לגיליוטינה, אחד מסמלי המהפכה הצרפתית, עליה כתוב 'האפודים הצהובים. החשש של מקרון הוא כי המחאה תפיל את שלטונו.

אחיו של עמאד, אֻסַאמַה חַגַ'אג', אף הוא מתייחס למחאה עם מגדל אייפל לבוש אפוד צהוב ומפגינים רבים למרגלותיו.

ואחרון – הקריקטוריסט הירדני מַחְמוּד אלרִפָאעי מתאר את המחאה ככדורים משככי כאבים כשכל כדור נראה כמו האפודים הצהובים.

ובינתיים במזרח התיכון

במצרים לא סומכים על אף אחד, ולא נרגעים מהצהרת הכניעה של מקרון שאמורה להרגיע את הרוחות בצרפת. במצרים יציינו ב-25 בינואר (עוד כחמישה שבועות) 8 שנים להדחת הנשיא חֻסְנִי מֻבַּארַכּ כחלק מ'האביב הערבי' וחוששים כי רוח המחאה שהתפשטה במקומות נוספים (הולנד, בלגיה ואולי אפילו בישראל ) והעבירו מסר לסוחרי ציוד הבטיחות שלא למכור אפודים צהובים ללא רישיון.

בינתיים כבר יש עצור במצרים – עו'ד מוחמד רמדאן שנעצר באלכסנדריה. הרשויות טוענות כי מצאו ברשותו חמישה אפודים צהובים, לדברי עורך דינו. החשש הוא שגורמים באופוזיציה ינסו לחקות את מחאת האפודים הצהובים בצרפת ב-25 בינואר המתקרב.

"'ההבדל בין ההפגנות בסוריה לבין ההפגנות בצרפת" זו כותרת הקריקטורה של עלי חמרה ב'אלעַרַבִּי אלגַ'דִיד', המשווה בין המצב בסוריה של בשאר אלאסד והמצב בצרפת של מקרון. בצד שמאל של הקריקטורה אנו רואים על שער הניצחון בפריז את האיש עם האפודה הצהובה שמצווה את הנשיא מקרון 'הסתלק!' בצד ימין אנו רואים את הקרבנות שנהרגו על ידי אסד בסוריה, בצורה של שער הניצחון, קוראים לו – אסד תסתלק! אסד עצמו מחזיק סכין ארוכה שבה שחט את אזרחי סוריה.

נראה שלא רק בצרפת מחכים לראות לאן ייקחו אותם האפודים הצהובים – אלא גם במזרח התיכון.


נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת 'חלון למזרח התיכון המתחדש'. אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בפייסבוק או באינסטגרם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!