דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דבר השבוע

העולם כמרקחה / סדר אפריקאי חדש: אריתריאה וסומליה מתקרבות, אתיופיה תשגר לוויין לחלל

אחרי עשורים של קרבות, אווירת השלום מפגישה מדינות שהיו עוינות עד לפני רגע לשיתופי פעולה היסטוריים וליוזמות אזרחיות | והמעצמות? סין מתבססת בסומליה, בעוד הודו, רוסיה וטורקיה חותרות לאחיזה בסודאן עם הסרת הסנקציות ממנה

נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי ונשיא סומליה עבדולאהי מוחמד פרמאג'ו (צילום: ויקיפדיה).
נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי ונשיא סומליה עבדולאהי מוחמד פרמאג'ו (צילום: ויקיפדיה).
משה טרדימן
משה טרדימן
מומחה לאגן ים סוף ולאיכות סביבה בעולם הערבי והמוסלמי מ- Green Compass Research & Consulting, ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית ובמרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.
צרו קשר עם המערכת:

משק כנפי ההיסטוריה ממשיך לנשב מעל קרן אפריקה. ב-13 בדצמבר הגיע נשיא אריתריאה, איסייאס אפוורקי, לביקור היסטורי ראשון בסומליה בהזמנת נשיאה, עבדולאהי מוחמד פרמאג'ו. הפגישה בין שני ראשי המדינות התקיימה כחלק בלתי נפרד מפגישות הפסגה המשולשות בין נשיאי אריתריאה וסומליה וראש ממשלת אתיופיה. מסומליה, אפוורקי ממשיך לפגישות עבודה עם מקבילו הקנייתי. חשוב לציין כי מפגש זה בין שני ראשי המדינות התקיים בתזמון לא נוח בלשון המעטה עבור פרמאג'ו על רקע ניסיון מצד 92 חברי פרלמנט בתחילת השבוע להדיחו בתואנה כי חתם על עסקאות חשאיות עם אתיופיה ואריתריאה וכי החליט באופן חד צדדי על מינוי מפקדים לצבא ושופטים. לא ברור האם נושא ההדחה עדיין עומד על הפרק או לא.

אירוע היסטורי נוסף צפוי להתרחש בקרוב. שר החוץ של ג'יבוטי, מחמוד עלי יוסוף, אמר ב- 5 בדצמבר כי נשיא אריתריאה צפוי לבקר ביקור היסטורי בג'יבוטי. אמנם, טרם נקבע מועד לביקור אך שני הנשיאים צפויים לבקר אחד אצל השני בקרוב. הוא אף ציין לשבח את ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, שהיוזמות שלו יצרו את האווירה המתאימה לפיוס, ליציבות ולשלום באזור.

גם אתיופיה תופסת את מקומה כמעצמה אזורית. ביטוי אחד לכך הוא הצהרתו של ראש המכון האתיופי למדעי החלל ולטכנולוגיה בתחילת השבוע כי הלוויין הראשון שלה ישוגר לחלל בסיועה של סין בספטמבר 2019 ומטרותיו העיקריות תהיינה לעקוב אחר שינויי האקלים, משאבי המים, פעילויות הכרייה ופעילויות סביבתיות נוספות. בכך, אתיופיה תצטרף למדינות אפריקניות נוספות ששיגרו לוויין משלהן כמו דרום אפריקה, מצרים, ניגריה וקניה. ביטוי נוסף לכך הוא מכתב שהתפרסם ע"י סוכנות הידיעות האתיופית הרשמית ומוען לעם התימני ולצדדים הנצים במדינה המדממת, בו הביע ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד את מוכנותו לתווך על מנת לשים קץ ללחימה במדינה ולהביא לשלום ולפיוס. הוא קרא לצדדים הנצים בתימן לא לבזבז את היכולות של ארצם, לשבת לשולחן המו"מ וליישב את המחלוקות ביניהם באמצעות דיאלוג מאחר ובמלחמה אין מנצחים, אלא היא הורסת את המולדת, את יכולותיה ואת תרבותה ומביאה רק הרס, אובדן, שנאה ומהומות.

במקביל, מעצמות העל מגבירות את מאמציהן לבסס את נוכחותן בקרן אפריקה. ראשונה היא כמובן סין המתמקדת יותר בפן הכלכלי. ממשלת סומליה העניקה אתמול 31 רישיונות דיג לסין. זוהי הפעם הראשונה בה ממשלתו של פרמאג'ו מעניקה רישיונות דייג לזרים. באתיופיה, סין עוסקת בבניית תשתיות כדוגמת אזור התעשייה בעיר דירה דאווה שבמזרח אתיופיה, שייחנך ע"י ראש ממשלת אתיופיה ביום ראשון הקרוב, ואזור התעשייה בג'ימה שבדרום אתיופיה, אותו חנך בסוף השבוע האחרון יחד עם נשיאי סודאן וג'יבוטי. כמו כן, החברה הסינית לבנייה ולהנדסה אזרחית הכריזה בסוף השבוע שעבר כי היא מתעתדת להיכנס לתחום הנדל"ן, אספקת המים וסלילת הכבישים באתיופיה, בנוסף לבניית אזורי התעשייה.

ארה"ב, לעומת זאת, מנסה לבסס נוכחות פיזית בקרן אפריקה כדי לבלום את התפשטותה של סין באזור. בתחילת החודש פתחה ארה"ב את שגרירותה במוגדישו, בירת סומליה, לראשונה מאז נסגרה בינואר 1991 בעקבות פרוץ מלחמת האזרחים במדינה. עד לפתיחת השגרירות היה מקום מושבו של שגריר ארה"ב בסומליה, דונאלד יאמאמוטו, בניירובי שבקניה. מחלקת המדינה האמריקנית טענה כי האירוע ההיסטורי שיקף את ההתקדמות שעשתה סומליה ואת מחויבותה של ארה"ב לקדם את היציבות, הדמוקרטיה והפיתוח הכלכלי של סומליה.

המטרה העיקרית בפתיחתה מחדש של שגרירות ארה"ב במוגדישו היא כמובן לבסס נוכחות קבועה בסומליה, בין השאר במטרה לבלום את התפשטותה של סין, וגם במטרה לרכז את המאבק בטרור של ארגוני השבאב ודאעש הפעילים במדינה. לשם כך ביקר עוזר מזכיר המדינה האמריקני לענייני אפריקה, טיבור נאגי, באריתריאה, באתיופיה ובג'יבוטי בתחילת החודש. במהלך ביקורו באריתריאה הכריזו נאגי ונאפוורקי על מחויבות מדינותיהן לבנות יחסים בילטראליים חמים, והסכימו לעבוד יחד כדי לייצב את הסכם השלום בין אתיופיה לבין אריתריאה. במהלך ביקורו בג'יבוטי, בה הבסיס הצבאי הסיני גובל בזה האמריקני, הדגיש נאגי כי ארה"ב וג'יבוטי חולקות שותפות ארוכת שנים המבוססת על האינטרסים האסטרטגיים ההדדיים והמחויבות להתמודד מול אתגרים משותפים – רמז עבה בנוגע לסין. יתר על כן, ארה"ב מנהלת שיחות עם אתיופיה וסודאן בנוגע לשיתוף פעולה ביטחוני.

בניגוד להתמקדות ארה"ב בסומליה, הודו ורוסיה ממקדות כרגע את מאמצי ההתבססות שלהן בסודאן, שעם ההקלה בסנקציות עליה מחפשת משקיעים בתחום הנפט והאנרגיה. כך, למשל, החברה הרוסית Rosgeologia מעוניינת לבנות בית זיקוק לנפט בפורט סודאן ולהפכה למרכז גדול, המקשר צרכנים במדינות אפריקה שאינן נהנות מגישה לים עם יצרניות נפט כמו מדינות המפרץ. חברה אחרת, Gazprom Neft, תצטרף לחברות המחפשות נפט בחופיה של סודאן בים האדום. נוסף על כך שולחת רוסיה כמויות רבות של נשק לסודאן, המהווה את מוקד פעילותה בחלק זה של אפריקה ומסייעת לה לפעול ברפובליקה המרכז אפריקנית. ומה באשר למעורבות ההודית בסודאן? בתחילת החודש סקרו שתי המדינות את היחסים הבילטראליים ביניהן, והודו הכריזה על מחויבותה לעבוד יחד עם סודאן בתחומי הפוליטיקה, הסחר, ההשקעות, ההגנה, הביטחון, פיתוח משאבי אנוש ובניית יכולות.

במישור האזורי, המאבק בין תורכיה וקטר מזה לבין סעודיה, איחוד האמירויות ומצרים מזה נמשך בשיא עוזו. ב- 12 בדצמבר נפגש המלך סלמאן הסעודי עם שרי החוץ של מצרים, ג'יבוטי, סומליה, סודאן, תימן וירדן על מנת לבחון את הקמתה של ישות משותפת של המדינות הערביות והאפריקניות שלחופי ים סוף שתהיה אמונה על קידום הסחר וההשקעות ועל ההגנה על הספנות ועל היציבות בים האדום ובמפרץ עדן כנגד השפעות זרות, קרי איראן. ישות או גוף זה, במידה ויוקם, יהיה חסר ערך מלכתחילה מאחר ואריתריאה ואתיופיה, שהן חלק ממדינות אגן ים סוף, אינן כלולות בו, דבר שעורר ביקורת ברשתות החברתיות. אולם, יותר מהכל, מהלך זה מעיד על החשיבות הגוברת של קרן אפריקה עבור סעודיה בפרט ומדינות המפרץ בכלל. יצוין, כי מדינה נוספת שאינה נכללת בגוף עתידי זה היא איחוד האמירויות, שהיא בו זמנית גם בעלת בריתה של סעודיה וגם המתחרה שלה על ההשפעה והנוכחות בקרן אפריקה.

עדות נוספת לעליית חשיבותה של קרן אפריקה בעיני מדינות המפרץ היא הצהרת הסיכון שפורסמה עם תום מפגש הפסגה ה- 39  של מדינות מועצת שיתוף הפעולה המפרצי, שהתקיים בתחילת השבוע בריאד. בסעיפים 66 ו-67 בהצהרה זו מברכות מדינות המפרץ את סעודיה ואיחוד האמירויות על פועלן בהשגת השלום בין אתיופיה לאריתריאה, ואת סעודיה על המפגש ההיסטורי שארגנה בג'דה בין נשיאי אריתריאה וג'יבוטי. סעיף 69 בהצהרה מדבר על חיזוק הביטחון, היציבות והפיתוח בקרן אפריקה ובים סוף.

במקביל, גם תורכיה מגבירה את פעילותה בקרן אפריקה. בסודאן היא עושה זאת בעיקר במישור הכלכלי והחינוכי. ב- 29 בנובמבר סיפר שר החקלאות והיערות התורכי, Bekir Pakdemirli, ליומון הסודאני אל-שרוק שתורכיה וסודאן הקימו חברה חקלאית משותפת שמשרדיה כבר נפתחו מספר ימים קודם לכן בח'ארטום, בירת סודאן. בתחילת החודש התממשה הבטחתו של נשיא תורכיה, רג'פ טאיפ ארדוגן, להקים אוניברסיטה בסודאן, בדמות אקדמיית ניאלה לשירותי בריאות שנחנכה ע"י נשיא סודאן, עומר אל-בשיר. בג'יבוטי, לעומת זאת, המיקוד הוא בסיוע הומניטארי, בתשתיות ובמוסדות דת. תורכיה בונה את סכר הידידות באמבולי שליד עיר הבירה ג'יבוטי במטרה למנוע את הצפתה, ובה בעת להשתמש במים הנאגרים בסכר לצורך השקיה. פרויקט זה החל בשנה שעברה ואמור להסתיים ביוני 2019. נוסף על כך, תורכיה בונה את המסגד הגדול ביותר במזרח אפריקה בעיר הבירה ג'יבוטי. מסגד זה צפוי להיחנך בעוד חודשיים, והוא צפוי להכיל 5,000 מתפללים.

על מנת להבטיח את האינטרסים שלה באגן ים סוף וכן לפקח על התפתחות סכר התחייה על הנילוס הכחול באתיופיה, מצרים בונה בסיס בג'יבוטי. שגרירה של ג'יבוטי במצרים חשף ב-5 בדצמבר כי ג'יבוטי העניקה למצרים שטח של מיליון מ"ר שעליו תקים את האזור הלוגיסטי שלה, קרי הבסיס שלה במצרי באב אל-מנדב. בכך היא תצטרף לרשימה נכבדת של מדינות שהן בעלות בסיס בג'יבוטי – המדינה בעלת הכי הרבה בסיסים זרים בעולם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!