דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התעמרות בעבודה

המגיפה השקטה / "במו עיני ראיתי איך משפילים עובדים" | טור מיוחד של יו"ר ועד פלאפון על התעמרות בעבודה

בשבוע שעבר התכנסה ועידת היסוד של איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק, ובין ההחלטות שהתקבלו עלה נושא המאבק בתופעת ההתעמרות בעבודה - תופעה שלרוב, עובד לבדו לא מסוגל לה | יחיאל שמן על תפקידם של הוועדים במלחמה בבעיה הכואבת של העבודה

התעמרות במקום העבודה (צילום: Shutterstock)
התעמרות במקום העבודה (צילום: Shutterstock)
יחיאל שמן
יחיאל שמן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

בשגרה השוטפת של כולנו, בין עבודה, משפחה, חברים ובילויים יש רגעים בהם אי-אפשר לשתוק עוד. כשהתבקשתי בשבוע שעבר לגבש הצעה לסדר היום של איגוד הסלולר, האינטרנט והייטק, לא היה לי ספק במה אתמקד ומה ארצה להעלות לסדר היום הציבורי.

זאת תופעה קשה שכלל לא מדברים עליה. תופעה מתסכלת שכמעט כל אחד ואחת חווה במהלך חייו. נחשפנו אליה ושתקנו, השפלנו מבט, קיבלנו אותה בהכנעה, נתנו לה לחלוף עד יעבור זעם, עד שנשכח. כי אחרי הכול, זו נורמה כמעט מקובלת שרק מעטים מעזים להתעמת איתה כשהיא תוקפת באופן אישי. כשעליתי לבמה בכנס הייסוד הכרזתי על מאבק בתופעה הכאובה והמקוממת – התעמרות בעובדים.

במו עיני ראיתי מנהלים משפילים עובדים, במו אוזני שמעתי מנהלים צועקים ומטרטרים וגם משתמשים במשפט הנוראי ״נזרוק את העובד דרך החלון". כשעובד דואג כל כך לפרנסה שלו וחושש מפיטורים הוא כבר עיוור לעובדה שהוא פשוט עובר התעמרות

התעמרות זו בעיניי לא פחות מהתעללות. היא בעלת צורות שונות ותחפושות מטעות. היא יכולה להתבטא בטון דיבור מאיים של מנהל כלפי עובד, בהשפלה, בהעמסה בלתי הגיונית של עבודה, בצעקות, בהרעת תנאים מכוונת, בהתעלמות מוחלטת ובפגיעה סדרתית. לעיתים אנחנו שומעים עליה מבן הזוג כשהוא חוזר מותש ומתוסכל מהעבודה, לפעמים מחבר שהרים ידיים והתפטר או אפילו בכלי התקשורת כאשר מדובר בסיפור אישי וקשה. כשזה קורה, כולם מספרים על אותן תחושות כמו תסכול, איבוד הביטחון עצמי, דיכאון ובעיקר חוסר אונים.

כשנתקלתי בתור נער מתבגר בהתעמרות כלפי תלמיד חלש נהגתי כמובן לרוץ לעזרתו. אז חשבתי שדברים כאלו לא מתרחשים בעולם המבוגרים כי בעולם הזה כולם מודעים, מכבדים וחזקים. לצערי, במשך שנים רבות בחברת פלאפון ראיתי תופעות כאלה מתרחשות כל הזמן, במיוחד לפני שהחלטנו לקחת את גורלנו בידינו ולהתאגד. בראייה לאחור, אין לי ספק שאותה תופעה הייתה בין הסיבות להחלטה שלנו להקים ועד.

במו עיני ראיתי מנהלים משפילים עובדים, במו אוזני שמעתי מנהלים צועקים ומטרטרים וגם משתמשים במשפט הנוראי ״נזרוק את העובד דרך החלון". הנפגעים היו חברים לעבודה, אנשים בוגרים שחוו התעמרות ושתקו בזמן שכולם מסביב אמרו שאפשר להבין אותם. כשעובד דואג כל כך לפרנסה שלו וחושש מפיטורים הוא כבר עיוור לעובדה שהוא פשוט עובר התעמרות, או אם תרצו "התעללות תעסוקתית", מינוח מכובס, אבל מקורי.

יחיאל שמן, יו"ר ועד עובדי "פלאפון", מציג הצעה להצבעה בפני הוןעידה (צילום: ניצן צבי כהן)
יחיאל שמן, יו"ר ועד עובדי "פלאפון", מציג הצעה להצבעה בפני הוןעידה (צילום: ניצן צבי כהן)

לפני עשרים שנה ההתייחסות לנושא הכואב של ההטרדות המיניות לא הייתה שונה. המודעות לא הייתה קיימת, הקורבן היה אשם והשתיקה הייתה רועמת. הימים האפלים האלה לשמחת כולנו מאחורינו. כפי שידענו להוביל מאבק פורץ דרך ולשנות את חוקי המשחק בנושא ההטרדות המיניות בשוק העבודה, כך נדע למגר מהיסוד את תופעת ההתעמרות התעסוקתית!

בוועידת היסוד של איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק החלטנו, כי מזכירות האיגוד תקדם צוות שיגבש הצעה להתמודדות משותפת של הוועדים וההנהלות בתופעת ההתעמרות. גם אם ייקח עוד זמן עד שיעבור החוק בנושא בכנסת, אנחנו נפעל כבר ברמה הקיבוצית למיגור התופעה! נפעל בנחישות, בחכמה ונדאג שכל עובד ועובדת ירגישו במקום עבודתם כמו בבית בטוח ומגונן.


יחיאל שמן הוא יו"ר ועד עובדי "פלאפון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!