שר התחבורה ישראל כ"ץ רמז הבוקר כי התקלות הטכניות התכופות בקו ירושלים-תל אביב, אחת מהן אירעה הבוקר, קשורות לסכסוך בין הנהלת רכבת ישראל לעובדיה. טענה אותה הכחישו ועד העובדים ואף מנכ"ל רכבת ישראל. מאוחר יותר תיקן השר את דבריו, וטעם כי אחרי שיחה יו"ר החברה, "שמחתי להיווכח שאין לוועד העובדים ולעובדי הרכבת חלק בתקלות".

סביב השעה 7:00 הודיעה רכבת ישראל על הפסקת הקו המהיר לירושלים בשל תקלה טכנית, תנועת הרכבות חודשה אחרי כשעתיים בתדירות של רכבת אחת בשעה. בראיון לכאן רשת ב', אמר כ"ץ כי "הוריתי להנהלת הרכבת לבחון לעומק האם זה קשור לוויכוחים וסכסוכים עם הוועדים, האם מישהו כאן משבית כאן בכוונה דברים?".

בתגובה לדברי השר, נמסר מוועד עובדי הרכבת לדבר ראשון כי "לעובדים אין דבר וחצי דבר עם התקלות בקו החדש. גם השר וגם הנהלת הרכבת ויו"ר הדירקטוריון יודעים זאת היטב". "ההפך הוא הנכון" הוסיפו בוועד, "העובדים נותנים את הנשמה כדי לחפות על החלטות פזיזות ותקלות גם כאלה של חברות אחרות. להפיל על העובדים את כל זה, זה הכי נמוך שיש. אנחנו דווקא כן ממליצים לקיים בדיקה מקיפה על ריבוי התקלות ועל איך קורה שציוד חדש שקונים נתקע כל הזמן, נשחק במהירות – כמו שחיקת גלגלים לקטר שבקושי נסע ועוד".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר בתגובה למה שהגדיר כ"אמירתו האומללה של שר התחבורה" כי "אני מצר על כך שבמקום לקבל אחריות על הפאשלות והתקלות המרובות בנתיב הנסיעה החדש של הרכבת מירושלים לנמל התעופה, בוחר השר כ"ץ להטיל דופי בוועד העובדים של הרכבת ובעובדיה המסורים. בשעה זו יש לשבח את האחריות הרבה ואת העבודה המקצועית של העובדים, שנדחקו על ידי כ"ץ לפתוח את ציר הנסיעה החדש בנמהרות ובפזיזות – על אף שהרכבת עדיין לא הייתה מוכנה במלואה לתחילת הנסיעות בקו".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (צילום: יח"צ)

 

מאוחר יותר העניק מנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון גיבוי לעובדיו. בראיון לגלי צה"ל אמר כי " הבנתי שסימנו את העובדים, זה לא נכון". לדברי איילון, "העובדים מאוד מאוד נאמנים, יש להם את הדרכים שלהם למחות, אבל זה לא פוגע בשירות לנוסעים. אם עובד היה עושה עבירה משמעתית הוא היה מיד נשפט, הם עובדים עד כלות הנשמה כדי לשרת".

שר התחבורה התחייב בעבר לפתוח את הקו המהיר לירושלים בפסח האחרון. כשהתברר שהקו אינו בשל לפתיחה, הכריז השר על דחייה לסוכות. כשהתברר שעבודות החשמול של המסילה לא עומדות בקצב הנדרש, הוחלט לפתוח את הקו במתכונת מוגבלת – רק מירושלים לנתב"ג, ולא עד תל-אביב, כפי שהוא אמור להיות במקור. מאז החל הקו לפעול בספטמבר האחרון, נרשמו בו יותר מ-30 תקלות.