דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עליית מחיר החשמל / סימנס או לוויתן: איך מתכוון כחלון להוריד את תעריף החשמל?

כחלון הבטיח להציג "מקורות" לרשות החשמל כדי למתן את העלייה הצפוייה בעוד כחודש | גורמים בתחום מצביעים על שני כיוונים: הפיצויים ממשפט סימנס או תחילת הזרמת הגז מלוויתן | בשתי הפתרונות האלה יש גם בעיה

מונה חשמל (צילום: אידאה)
מונה חשמל (צילום: אידאה)
עמר כהן
ארז רביב
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מה מתכנן כחלון לעשות עם עלית מחירי החשמל? "תוך 24-48 שעות הציבור יקבל את הבשורה" כך אמר הבוקר כחלון בראיון ל-ynet, ביחס לעליית מחירי החשמל. "אנחנו פועלים כל הזמן מול יו"ר רשות החשמל, מביאים לו נתונים נוספים שלא עמדו בפניו בדיונים לתוך הלילה". כחלון הוסיף "האוצר לא יסבסד (את החשמל) זה מקורות נוספים שנביא בפניהם. אין לי כוונה להטיל מס או להעביר כסף מכיס לכיס. זה לא רציני." לאורך הראיון הדגיש כחלון כי הסמכות לקביעת מחיר החשמל היא של ד"ר אסף אילת יו"ר רשות החשמל כרגולטור עצמאי והוא פועל מתוקף תפקידו כדי להילחם ביוקר המחיה.

מה הם "המקורות הנוספים" שהציגו כחלון ואנשיו בפני יו"ר ראש רשות החשמל?
מקורות המכירים מקרוב את האופן בו קובעת רשות החשמל את התעריף מציעים שתי אפשרויות למקורות חוץ תקציביים שישפיעו על מחירי החשמל.

המקור הראשון הוא תוצאה של פרשת קרטל השנאים במסגרתה הואשמו סימנס הגרמנית וחברות נוספות בקרטליזציה של שוק השנאים העולמי. חברת החשמל תבעה את סימנס ושותפותיה לקרטל. בשבוע שעבר הגיעו חברת החשמל וסימנס לפשרה במסגרתה תשלם סימנס לחברת חשמל פיצוי בגובה כ-400 מיליון שקל. בית המשפט טרם אישר את הסדר הפשרה. אם אכן יאשר את ההסכם, כספי הפיצויים צפויים להגיע לחברת החשמל רק לקראת 2020. כחלון שרוצה למנוע את עליית המחירים עכשיו יכול ללחוץ על רשות החשמל להכניס את ההכנסה העתידית הזו לשיקולי קביעת המחיר הנוכחית.

המקור השני נובע מחיבורו הצפוי של מאגר לוויתן. על פי ההסכם של חברת החשמל מול מאגר תמר, היא מחויבת לרכוש כמות מינימום של 3 BCM בשנה ממאגר תמר. ב-2019 החברה צפויה לצרוך 4 BCM שעד היום נקנו ממונופול "תמר" במחיר גבוה משמעותית מהמחיר הנמוך שמתווה הגז סידר ליצרנים פרטיים. על פי התחזיות לוויתן אמור להתחיל לספק גז ברבעון האחרון של 2019. בחברת החשמל יכולים לפתוח את ה-BCM הרביעי לתחרות בין תמר ללויתן ואפילו לגז המצרי ובכך להוזיל משמעותית את העלות של 25% מהגז שהחברה צורכת. מאחר ולויתן טרם חובר לחוף, ברשות החשמל לא התייחסו לאפשרות הזו בקביעת המחיר הנוכחית. בכל מקרה, לא מדובר בהנחה בעלת השפעה גדולה על התעריף.

שני המקורות הללו מתארים אפשרויות שתואמות את הרמזים ששלח כחלון בראיון בדבר נתונים על מקור חוץ תקציבי שיכול להשפיע על החלטת רשות החשמל. בשני המקרים מדובר במקורות עתידיים שאמורים בין כה וכה להיכנס לשיקלול מחיר החשמל בשנה הבאה. אפשרות סבירה מאוד היא שכחלון לוחץ על רשות החשמל להכניס את המקורות הללו כבר עכשיו ואולי אף מוכן לתת בטחונות כלשהם מאוצר המדינה לאותם המקורות.
אם אכן אלו הנתונים שמבקש כחלון להכניס לשיקולים של רשות החשמל, לא מדובר בהעברה מכיס אחד לאחר אבל בהחלט מדובר בהעברה של הכנסות משנה אחת לשנייה. כלומר הוזלת החשמל עכשיו על חשבון הוזלות עתידיות.

יש לציין כי זו לא תהיה הפעם הראשונה שבה הכנסות של חברת חשמל מועברות משנה לשנה כדי למתן תנודתיות במחירים. כך לדוגמה, בשנת 2011 לאחר הופסקה הזרמת הגז ממצרים והקפיצה את עלויות הייצור בין 2011-2013, כדי למתן את עליית מחירי החשמל, רשות החשמל פרסה את עליית המחיר למספר שנים שנמשכו גם לאחר שהגז הטבעי מתמר התחיל לזרום לחברת החשמל. למעשה החזרי המס מרכישות הדלקים ב 2011-2013 אמורים להימשך לפחות עד 2019.

מלשכתו של כחלון לא נמסרה תגובה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!