דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תעשייה במשבר / שר הכלכלה החליט: היטל היצף מינימלי על ייבוא מלט

לטענת השר אלי כהן, הנושא ייבחן שוב כשהייבוא יתפוס מעל ל-50% משוק בישראל | התאחדות התעשיינים: "הממשלה היחידה בעולם שאינה מגינה על התעשייה שלה מפני סחר שנקבע כטורפני"

עובדי מלט הר-טוב שופכים מלט בתל אביב במחאה על ייבוא מלט במחירי היצף 26 בנובמבר 2018 (צילום: פלאש90)
עובדי מלט הר-טוב שופכים מלט בתל אביב במחאה על ייבוא מלט במחירי היצף 26 בנובמבר 2018 (צילום: פלאש90)
יונתן קירשנבאום

שר הכלכלה אלי כהן החליט על היטל מינימלי על ייבוא המלט לישראל, שיעמוד על 0.25%.התאחדות התעשיינים: מדובר בהחלטה שעלולה לסכן את העצמאות הייצורית של ישראל".

במסיבת עיתונאים שערך היום (שני) במשרדו, הבהיר כהן כי ינחה את הממונה על היטלי הסחר לעקוב אחר מצב התעשייה ובעיקר על היקפי הייבוא – העומד היום על כ-33% – וכשאלה יעלו על 50%, "התחרות תגדל ואף שחקן מקומי לא יהיה מונופול", ישקול את הצורך להטלת היטל של 7% עד 22%.

 

למעשה, היטל עליו החליט שר הכלכלה הוא אפסי, ולא מיועד לעצור את ייבוא המלט מטורקיה ויוון. שר הכלכלה הביע רצון דווקא להגדיל את הייבוא המלט, עד לרמה שבה זו מהווה מחצית מההיצע בשוק המלט הישראלי.

הסיבה להיטל בגובה 0.25% היא הבטחתו של כהן לבחון מחדש את הנושא כשהייבוא יגיע ל-50%. במידה והשר היה מחליט שלא להטיל מכס על הייבוא, מהלך הטלת המכס בעתיד הייתה דורשת חקירה מטעם ועדת הכלכלה, דבר שהיה מאריך את משך זמן קבלת ההחלטה.

מדובר בהחלטה שתפגע ביצרני המלט הישראליים, שמתחרים בשנים האחרונות עם ייבוא מטורקיה במחירי היצף (מחירים נמוכים שלא מאפשרים תחרות מקומית).

יש לציין כי הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה, דני טל, המליץ כבר באוגוסט על קביעת היטל היצף על מלט, זאת לאחר שבחן את התנהלות השחקנים השונים בענף יבוא המלט ומצא כי 8 מתוך 9 יצרנים טורקים ויוונים מוכרים לישראל מלט במחירי היצף. מול המלצתו של טל נעמדו יבואני המלט שטענו כי היטל היצף עלול להביא לפגיעה של מיליארד וחצי שקלים בשוק הבניה הישראלי ובמיוחד בתוכנית מחיר למשתכן.

ההסתדרות והתאחדות התעשיינים דרשו בשבועות האחרונים משר הכלכלה להכריז על היטל על הייבוא הזול, במטרה לסייע למפעלים המקומיים להתחרות בו. מהתאחדות התעשיינים נמסר בתגובה להחלטה כי "ממשלת ישראל הודיעה היום שהיא הממשלה היחידה בעולם שאינה מגינה על התעשייה שלה מפני סחר שנקבע כטורפני. מדובר בהחלטה שעלולה לסכן את העצמאות הייצורית של ישראל ויהיה לה מחיר כלכלי מעבר לפגיעה הישירה בחברות המלט שכן ישראל עלולה להפוך ליעד להתקפות סחר במחירים טורפניים. אנחנו מצפים משר הכלכלה והתעשייה להדגיש כי החלטתו הנה רק לתקופת ביניים וכי בכוונת הממשלה להקפיד כי כל פגיעה בתעשייה הישראלית תענה בתשובה מידית בהתאם לחוק ולכללי הסחר העולמיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!