דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

רימונים בנגמ"ש / גבאי ניצח בקרב על הוועידה. המאבק הבא: על ההסכמים עם לבני

המאבק בעבודה על המקומות הריאליים בכנסת מעלה הילוך, וחברי הכנסת שבקשתם לכינוס הוועידה נדחתה משדרים שעל היו"ר לפנות להידברות עימם - ולא להמשיך להיעזר בפסיקות משפטיות ובטיעונים טכניים

אבי גבאי במסיבת עיתונאים 18 בדצמבר 2018 (צילום:יונתן זינדל/פלאש90)
אבי גבאי במסיבת עיתונאים 18 בדצמבר 2018 (צילום:יונתן זינדל/פלאש90)
שי ניר

למרות שיו"ר העבודה אבי גבאי רשם לעצמו ניצחון עם דחיית מועד כינוס הוועידה – במפלגתו נשמעת הבוקר (שלישי) ביקורת חריפה כלפיו. "גבאי צריך להבין שמפלגת העבודה אינה איזה עוד חברה בע"מ עם מנכ"ל שעומד בראשה. הוא עשה הרבה מאוד טעויות עד עכשיו. יהיה קשה אולי אפילו בלתי אפשרי לבנות אמון עם הח"כים", מסר גורם במפלגה ל'דבר ראשון'.

הגורם הוסיף כי "כדי להצליח מעכשיו הוא (גבאי) צריך הרבה מזל. או שמישהו יחבור אליו או שיהיה אירוע משמעותי מחוץ למפלגה, בחברה הישראלית, שבאמצעותו יצליח להראות שאנחנו אלטרנטיבה".

הגשת החתימות בדרישה לביטול השריונים של יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי
הגשת החתימות בדרישה לביטול השריונים של יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי

דחיית כינוס הוועידה נחשבת לניצחון לגבאי כי הצליח לעצור מהלך שנועד לצמצם את כוחו במפלגה. ועדיין, היו"ר יתקשה להתעלם מכך שחמישה חברי כנסת ולמעלה מ-750 צירים, חברי מפלגת העבודה, חתומים על המהלך. במענה לשאלת 'דבר ראשון', בפתח ישיבת הסיעה השבועית אתמול, אם הדרך הנכונה לעצור אותם היא משפטית ולא בדרך של הסכמה? השיב גבאי: "טכנית, מהרגע שהגישו את החתימות בית הדין פסל את זה".

על אף ההערכות המוקדמות שאם המהלך לכינוס הוועידה בטרם הבחירות יצליח ויהיה מדובר בתחילתו של 'פוטש' נגד היו"ר, נראה כי חבורת חברי הכנסת הולכת לנצל את ההצלחה ולא לראות בו כניסיון שנכשל. על אף מפגן הכוח והביטחון העצמי הגובר, בחרו המרואיינים בכתבה שלא להזדהות עם דבריהם.

מסביבת חברי הכנסת שהגישו את העתירה – איתן כבל, יוסי יונה, מיקי רוזנטל, איילת נחמיאס-ורבין ונחמן שי – נאמר ל'דבר ראשון' כי הם חשו שגבאי מאוד לחוץ מהמהלך וש"הקים מטה מיוחד בשבוע שעבר בשביל להתקשר למאות חותמים ולקרוא להם לחזור בהם מהחתימה". עוד נמסר מטעמם כי "מאז שהשגנו את הכמות הנדרשת נוספו עוד כמאה חותמים שביקשו להצטרף".

"לא סתם הוא לא הוציא לתקשורת את נוסח ההחלטה, יש שם ביקורת גדולה עליו. גם כתוב שם שעליו להביא לאישור את ההסכם עם לבני", ציין עוד הגורם במפלגה. גורם בכיר נוסף אמר: "כשבאו להגיש את החתימות נעלו את דלתות המפלגה ולא רצו לקבל אותם, לומר שהחתימות לא כשרות זה פגיעה באמון של החברים".

עוד אמר הגורם הבכיר כי זה היה צפוי שמגישי העתירה לא יצליחו. יחד עם זאת, דחיית העתירה מביאה גם שורה של ניצחונות קטנים למתנגדי היו"ר. ראשית, החתימות לא נפסלו – אמנם הן לא עומדות בתקנון כי אינן חתימות מקור אך גם עו"ד יגאל שפירא, יו"ר ועדת המוסד לבירור עתירות במפלגה, בכלל לא התייחס לאיכותן והוסיף כי "הדרישה לחתימות של 33% מחברי הוועידה שיהיו מקוריות ובכתב, הן גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה".

שנית, הוויכוח הפנימי הוא בנושא השריונים. גבאי דרש ארבעה כאלה ובשיחות פנימיות במפלגה אמר בעבר כי הן כוללות את השריונים של מפלגת 'התנועה' בראשות יו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני, אך מעולם לא הוצג למפלגה נייר בו זה כתוב. יתר על כן, נושא ההסכם עם התנועה צריך גם הוא להיות מובא לאישור ועידת המפלגה. ניתן לשער כי חברי הכנסת במפלגה החוששים לכיסאם בכנסת הבאה, זאת על רקע התרסקות המחנה הציוני בסקרים, ויהיו מעוניינים לבטל את השריונים שמצמצמים את המקומות הריאליים ברשימה. שפירא בהחלטתו כתב כי "יש להביא את ההסכם עם התנועה להצבעת חברי המפלגה בהקדם".

"גבאי טועה בטיפול במשבר הזה", אמר גורם נוסף במפלגה והוסיף, "אמנם הם לא הצליחו לכנס את הוועידה אבל הם כן החתימו למעלה מ-750 אנשים. זה מספר לא מבוטל. חברי הסיעה, גם אלה שמתנגדים ליו"ר, צריכים לדעת שיש להם אפשרות להיאבק בכלים מוסכמים. אם מנסים למנוע דיונים אז זה לא עובד. ההתמודדות לא יכולה להיות רק משפטית. צריך לעשות מהלך של יצירת הסכמות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!