דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד הבריאות

המלחמה בעישון / אושרה לקריאה שנייה ושלישית ההצעה להגביל פרסום ושיווק טבק

במסגרת הצעת החוק הדרמטית, שתובא בקרוב לאישור סופי במליאה, יוסתרו מוצרי טבק בחנויות, ישווקו מוצרי טבק באריזה אחידה וישוו ההגבלות בין סיגריות למוצרי עישון אלקטרוניים | ליצמן: החוק יסייע להמשיך במגמת הפחתת העישון

דוכן סיגריות (צילום: defotoberg / Shutterstock.com)
דוכן סיגריות (צילום: defotoberg / Shutterstock.com)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה בכנסת אישרה אתמול (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להגבלת פרסום ושיווק של מוצרי טבק. מדובר במהלך דרמטי שעתיד להשפיע רבות על שוק מוצרי הטבק בישראל.

המהלך צפוי לכלול, בין השאר, איסור להציג מוצרי טבק בחנויות. כך למשל, המוצרים יוסתרו מאחורי וילונות ובארונות ייעודיים, כך שמי שיבקש לרכוש אותם יאלץ לבקש נקודתית מהמוכר. עוד החוק יכלול שיווק המוצרים באריזה אחידה והשוואת האיסורים בין סיגריות, כלומר איסורים שכבר קיימים בספר החוקים – למוצרי ניקוטין וטבק אלקטרוניים שהחלו בשנים האחרונות לצבור תאוצה.

מדובר בסוף חיובי למערכה שהתנהלה בחודשים האחרונים בכמה חזיתות עם שורת שחקנים בעלי אינטרסים – מחוקקים שחלקם קדמו את ההצעה ואחרים שהתנגדו לה במתכונתה הנוכחית, עמותות מגזר שלישי, חברות טבק בינלאומיות המגלגלות מחזורי ענק מחוזקות בלוביסטים ואחרון חביב – רגולטור שספג ביקורת על אופן התמודדותו עם נגע העישון.

כעת יעלה החוק להצבעה במליאת הכנסת, ואם לא יהיו הפתעות מיוחדות הוא צפוי לעבור ולהיכנס לספר החוקים. את החוק יזמו חברי הכנסת יהודה גליק (ליכוד) ואיתן כבל (המחנה הציוני), ובתמיכת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. במשרד הבריאות הגדירו הערב את המהלך כ"חקיקה המתקדמת והקשה ביותר שנעשתה בישראל בנושא עישון".

לקראת אישור הצעת החוק יצאו חברות הטבק והניקוטין בחודשים האחרונים בקרב מאסף, חריג בהיקפיו, על פרסום המוצרים האלקטרוניים שלהן בפרט ושאר מוצריהן בכלל. מנתונים שנאספו על ידי 'המיזם למיגור העישון', בסיוע חברת איסוף המידע יפעת, עולה כי במהלך תקופה של חודש וחצי שנמדדה באוקטובר ובנובמבר, השקיעו חברות הטבק בפרסום בעיתונות המודפסת ובדיגיטל בשווי שטח של כ-2 מיליון שקל.

לשם השוואה, מדובר על פי 4 משווי ההשקעה בפרסום בתקופה זהה ב-2017. מבחינת החלוקה בין המדיות השונות, 59% משטח הפרסום הוא בעיתונות המודפסת ו-41% באינטרנט. לצד זאת, כוכבית קטנה: הנתונים של יפעת כוללים רק מחיר מחירון של שטח הפרסומת ברשת, ללא קידום ממומן ו/או תוכן שיווקי. כלומר, ההשקעה הכוללת עלולה להיות הרבה יותר גדולה.

סגן השר ליצמן מסר בעקבות אישור ההצעה כי "הנתונים האחרונים מצביעים על ירידה בשיעור העישון בישראל. אני מקווה ומאמין, שעם יישום החוק החדש המגמה תימשך ותתחזק". מנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב הוסיף כי "עשינו היום צעד ענק במלחמה בעישון והצבנו את ישראל בחזית המדינות המתקדמות באמצעי החקיקה נגד העישון".

יוזם החוק ח"כ גליק הסביר כי הוא יזם את החוק "הזה בשביל ילדינו, הרי כיום בני הנוער חשופים כל כך לפרסומות ומודעות ברשתות החברתית ובכלי מדיה שגורמות לצריכת מוצרי טבק להיות 'קול'. בקרוב מאוד, הדרך להשגת מוצרי הטבק תיחסם". ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, בירך על אישור החוק והוסיף כי "כל יום שעובר ובו הציבור בישראל נותר ללא מגן ממאמצי חברות העישון לגייס קהל חדש של צעירים המכורים למוצרי עישון, עולה בחיי אדם".

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, מסרה: "בהובלת חברי הכנסת איתן כבל ויהודה גליק, חברי הוועדה הכריעו היום לטובת בריאות הציבור וצמצום החשיפה של כלל מוצרי עישון של בני נוער וצעירים. נוסח החוק – אם יעבור – צפוי לחולל מהפכה של ממש בנוף הפרסום והשיווק של מוצרי העישון בישראל, באופן המקטין את כוחן של חברות הטבק לפגוע בבני הנוער והציבור הרחב. החלטת הוועדה מהיום צריכה להוות זרז למחוקק להשלים במהרה את אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית ולהתפנות ולטפל במנגנוני הפיקוח והאכיפה של החוק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!