דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דוקטרינת נתניהו / נתניהו: "הרפורמות שלי מ-2003 הגדילו עוני ופערים, אבל העניים הסתגלו ויצאו לעבוד"

רה"מ אמר בוועידת 'גלובס' כי תעריף החשמל לא יעלה ב-8%, וכי העלייה אינה קשורה למתווה הגז | "אנחנו משיגים עוצמה כלכלית כדי לממן עוצמה צבאית, וזה מביא לנו עוצמה מדינית", הוסיף

ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת ישראל לעסקים של גלובס (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת ישראל לעסקים של גלובס (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
שי ניר
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו שיתף את מאזיניו בוועידת ישראל לעסקים של 'גלובס' בווידוי מפתיע: "אחרי שעשינו כאן רפורמות גדולות מאוד, שהקפיצו את אי השוויון משום ששללנו את קצבאות הילדים, זה השפיע מאוד על הציבור החרדי והציבור הערבי וזה הגדיל את העוני ואת אי השוויון", אמר נתניהו בהתייחס למהלכיו כשר האוצר ב-2003, "אבל אחרי שהם הסתגלו לזה ונכנסו לשוק העבודה, תראו מה קרה – זה יורד לרמה הנמוכה ביותר זה עשרים שנה". מאוחר יותר, בראיון ליו"ר 'גלובס' אלונה בר און, אמר נתניהו כי "הרפורמות שעשיתי, ביניהן קיצוץ הקצבאות עלו לי בהון, בקפיטל פוליטי עצום. ירדנו ל-12 מנדטים בגלל זה".

ראש הממשלה אמר כי תעריף החשמל לא יעלה ב-8%, וכי העלייה בכל מקרה לא קשורה למתווה הגז. "גם אם מחיר החשמל יעלה ב-8%, והוא לא יעלה ככה, הוא עדיין יהיה נמוך יותר ממה שהיה ב-2014. מחיר החשמל בישראל נמוך משמעותית ממדינות אירופה. החשמל יעלה באחוזים בודדים, וזה בטח לא בגלל מתווה הגז", אמר ראש הממשלה בהתייחסו לעליית המחירים. "מחיר החשמל בישראל נמוך באופן משמעותי ממדינות אירופה".

כהרגלו במעמדים כלכליים, פתח ראש הממשלה בהצבת תפיסת עולמו, ואת מפעל חייו הכלכלי – העברת כלכלת ישראל לשוק החופשי. "הדבר הכי חשוב הוא השוק החופשי. אם היינו משאירים את המשק הישראלי משק ריכוזי והסתדרותי, לא היינו הולכים לשום מקום". לדבריו, לא הטכנולוגיה ולא החינוך היו מפתחים את כלכלת ישראל. הטכנולוגיה לא עושה את זה, החינוך לא עושה את זה, רק השוק החופשי.

"אם אין לך חופש אין לך צמיחה. שוק חופשי יוצר את שניהם. ממש ריכוזי למשק שבו יושבים אנשים כמוכם (פונה למשתתפי הוועידה), ורבים אחרים, שיוזמים ומחדשים. בנאומו הציג ראש הממשלה שירטוט בו עוצמה כלכלית וצבאית, מעניקות יחד לישראל את עוצמתה המדינית. "החזק שורד, עם החזק עושים בריתות, ועם החזק עושים שלום".

״אנחנו בעיצומה של מהפכה כבירה שלא הייתה כמותה בתולדות האנושות״, אמר והציג שקופית המראה כי החברות הגדולות בעולם התחלפו מחברות אנרגיה לחברות תוכנה בין 2007 לשנת 2017. ראש הממשלה אמר כי "לכל אחד מעשרת החברות יש מרכז מו"פ בישראל. ״בישראל יש את אחוז עובדי המו״פ הגבוה העולם, אך גם לנו לא תהיה ברירה אלא לייבא כח אדם של מו״פ כמו בסיליקון ואלי״, הוסיף כשהוא מראה טבלה של אחוזי המו"פ מתוך כלל האוכלוסייה.

נתניהו התפאר בירידת מדד ג'יני, שחזר בשנתיים האחרונות לסביבה בה היה לפני שהתחיל את הרפורמות שלו כשר אוצר בשנת 2003. בנוגע לטענות על יוקר המחייה, הראש ראש הממשלה גרף לפיו עליית השכר מהירה מקצב עליית המזון. " אתם יודעים למה זה לא תופס כל הצהוב ורוקדי ההפגנות? כי אנשים יודעים את האמת. זו האמת. השכר עלה יותר מעליית מחירי המזון."

מדד ג'יני (גרפיקה: דבר ראשון)
מדד ג'יני (גרפיקה: דבר ראשון)

בהמשך דבריו התייחס ראש הממשלה למצבה הביטחוני והמדיני של ישראל. "אנחנו הצבא היחידי שנלחם באיראן", אמר נתניהו, "יש 40 פיגועי טרור מרכזיים בכל היבשות שמנענו וכל העולם צריך את זה ולכן כל העולם בא אלינו. השילוב של היכולת האזרחית המודיעין הצבאי מביאים לנו 300 מנהיגים בשנה".

בעקבות דברי נתניהו על מדיניותו הכלכלית אמר ח"כ אילן גילאון (מרצ): "אין גבול לציניות של נתניהו, אנחנו פשוט משעממים אותו. ישנם יותר עובדים עניים בישראל, ובזה הוא מתגאה? אנשים יוצאים לעבוד ולא חיים בכבוד, והביטוח ההדדי, המחייה המינימלית בכבוד שהקבצאות היו צריכות לספק חוסלו. אין פה מקור לגאווה אלא לבושה עמוקה ולכישלון מהדהד של ביבי כשר אוצר ב 2003 וכראש ממשלה כיום."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!