דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המאבק על המלט / בדרך לקריסה? מנכ"ל 'מלט הר-טוב' ירון קפלן מתפטר

החלטת שר הכלכלה אלי כהן שלא לייקר את המלט המיובא מעלה חששות כבדים על יכולת הישרדותו של המפעל, היחיד שאינו מחובר לקרטל גדול | בעלי המפעל תכננו להשקיע בשידרוג תהליכי הייצור, אך מדובר בהשקעה של מאות מליוני שקלים שהמפעל יתקשה לממן ללא הכנסות שוטפות

עובדי מפעל מלט הר-טוב מבית שמש מפגינים בכניסה למשרד האוצר בירושלים, 14 באוקטובר 2018 (צילום: מלט הר-טוב)
עובדי מפעל מלט הר-טוב מבית שמש מפגינים בכניסה למשרד האוצר בירושלים, 14 באוקטובר 2018 (צילום: מלט הר-טוב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל מלט הר טוב, ירון קפלן, הודיע על התפטרותו היום (רביעי) לאחר ששר הכלכלה אלי כהן בחר שלא לייקר את המלט המיובא. התפטרותו עשויה לאותת על מצבו המדאיג של המפעל כולו.

קפלן נכנס לתפקידו במנכ"ל של מפעל מלט הר-טוב בשנת 2010, אז בבעלות נשר. משפחת ויל רכשה את המפעל בשנת 2015, לאחר שנשר חויבה למכור אותו. המכירה נעשתה כמעין ספיח של יישום המלצות ועדת טרכטנברג לצמצום יוקר המחיה, אשר המליצה על מהלך זה כדי להחליש את מונופול נשר בשוק המלט. הבעיה היא שמלט הר-טוב הוא מפעל מיושן, שתהליכי הייצור שלו יקרים יותר מאלו של נשר, ולכן המהלך לא ממש הצליח. במידה מסוימת הוא סייע לנשר להגביר את הרווחיות היחסית שלה ולכן גם את כוחה בשוק, אלא בשנים האחרונות לשני המפעלים קם יריב חדש ומוזל – מלט מיובא.

בתחילה סירבו במשרד הכלכלה לדון בתלונת מלט הר טוב כנגד יבוא במחירי היצף. רק לאחר שנשר הצטרפה לתלונה, החלה בדיקה ממושכת שארכה כשנה וחצי בנושא. לבסוף הכריז הממונה על ההיטלים במשרד הכלכלה דני טל על המלצתו להיטל בגובה שבין 7% ל-22%, וזאת לאחר שמצא כי מלט שמיובא לארץ נמכר במחירי היצף. למרות ההמלצה בחר השבוע שר הכלכלה אלי כהן להטיל היטל סמלי של 0.25% בלבד, שכל מטרתו היא להשאיר את התיק במעקב, כדי למנוע חקירה נוספת. עיקר הכוונה בהיטל היא לקבוע גבול למחיר המלט המיובא, שעשוי לעלות ביום שנתח השוק של נשר ירד מ-50%. בעבור מלט הר-טוב, המפעל הקטן יותר בבית שמש, חדשות אלו הן הרסניות.

שקי מלט (צילום: shutterstock).
שקי מלט (צילום: shutterstock).

היחידי ללא קרטל

צרכני מלט עמם שוחחנו מסכימים עם החלטת שר הכלכלה להימנע מהיטל משמעותי, וסבורים כי אין באמת מחירי היצף במלט מיובא: "הבעיה היא בייצור המקומי. לנשר יש רווחי עתק, ולמלט הר טוב יש תהליכי ייצור יקרים ומיושנים. שוק המלט העולמי מתנהל כקרטל ויש יתרון לגודל. ענקי המלט שמוכרים בישראל בזול לא עושים זאת במחירי הפסד, אלא ברווח נמוך יותר". בהר-טוב מערערים על הקביעה הזו וטוענים כי העתקת המפעל לטורקיה או ליוון, במחיריו הנוכחיים, תשמר אותו רווחי. למפעל יש גם עתודות מחצבים שיכולות לאפשר לו להגביר תפוקה בעתיד, מה שלא אפשרי כעת בעבור נשר.

בעלי המפעל תכננו להשקיע בשידרוג תהליכי הייצור, אך מדובר בהשקעה של מאות מליוני שקלים, וללא תזרים רווחי מהפעילות בשגרה קשה מאוד לממן אותו. ייבוא המלט לישראל במחירים זולים מקשה על מלט הר טוב לשמור על רווחיות, והתפטרות המנכ"ל עלולה לסמן גם את עתיד המפעל.

תחקיר אנליסט בערוץ 10 חשף כי חלק מרווחיה של נשר מבוססים על היותה חלק בקרטל אנכי, בו לקוחותיה גדולים כמו "רדמיקס" ו"הנסון", שלא רוכשים מלט מהר-טוב או מייבוא, ונמצאים בבעלות יצרני חומרי הגלם שנשר מייבאת בעצמה. גם יבואני המלט לישראל כמו סימנט רוכשים מלט בזול מיצרני ענק. מפעל מלט הר טוב הוא היחיד שאינו מחובר לשום קרטל, וייתכן כי זו היא הסיבה המידית לקשייו העסקיים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!