דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העוזרות המשפטיות

נצחון העוזרות המשפטיות / לאחר עשור של מאבק: הסכם קיבוצי ראשון ופורץ דרך לעוזרות המשפטיות

ההסכם, שנחתם בתום מאבק ממושך של 500 העובדות בהנהלת בתי המשפט הצליחו, מכיר בזכויותיהן כעובדות מדינה - לצד התחשבות במרכיבים הייחודיים של המקצוע המושתת על הקשר האישי בין העוזר המשפטי לשופט

פיטורי 500 עוזרות משפטיות נמנעו בצו בית משפט (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
פיטורי 500 עוזרות משפטיות נמנעו בצו בית משפט (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הסכם קיבוצי שמסדיר לראשונה את תנאי העסקתן של למעלה מ-500 עוזרות משפטיות לשופטים בהנהלת בתי המשפט נחתם היום (רביעי) כעשור לאחר שהתאגדו. ההסכם נחתם בין ההסתדרות, הנהלת בתי המשפט, נציגי הממונה על השכר באוצר וועד העובדים של העוזרות המשפטיות. העוזרות המשפטיות לשופטים (כ-90% מנושאי התפקיד הן נשים) הן עורכות דין מוסמכות המסייעות לשופטים בניסוח החלטות ופסקי דין, בניהול התיקים ובחוות דעת מקצועיות.

ההסכם קובע לראשונה כי העובדות, שהועסקו עד עתה בחוזים אישיים, יועברו להעסקה בחוזה מיוחד תחת הסכם קיבוצי, ומבטיח מחד כי שכרן הנוכחי של העובדות יישמר, ומאידך – אופק התקדמות כלכלית, שכן הוא מחיל עליהן את כל התוספות והתנאים המקובלים בשירות המדינה – לרבות תוספות ותק, תשלום על ביצוע שעות נוספות בפועל וכן את כל התנאים הנקבעים בהסכמי המסגרת במגזר הציבורי.

חתימת ההסכם הקיבוצי עם העוזרים המשפטיים מאפשרת, לאחר שנים ארוכות של סכסוך, לפתוח דף חדש ביחסי העבודה עם קבוצה ייחודית ומשמעותית זו, שיש לה תפקיד מרכזי והכרחי עבור ציבור השופטים ועבור הרשות השופטת כולה

כחלק מההסכם הוגדרה טבלת שכר ייחודית לדירוג העוזרות המשפטיות. בנוסף לטבלת השכר יזכו העובדים לזכויות מעטפת נוספות הנהוגות אצל משפטנים בשירות המדינה כגון "מענק יובל", הטבות לבעלי תואר שני ושלישי, ימי השתלמות בשכר ועוד. העובדות יקבלו גם מענק חתימה בגובה 4,000 שקלים, חציו הראשון יינתן בינואר 2019 וחציו השני בינואר 2020.

העוזרות המשפטיות נאבקות מזה למעלה מעשור כנגד הקציבה הכפויה של העסקתן ועל זכות ההתאגדות והשביתה שלהן, מאבק שאף הגיע לבג"צ שקבע כי המדינה מחוייבת לשאת ולתת עמן לקראת חתימה על הסכם קיבוצי בנושא. במסגרת המו"מ נאותה ההסתדרות באופן חריג שלא לדרוש מערכת קביעות במערך העוזרות המשפטיות – אלא מנגנון שקוף והוגן לסיום העסקתן, זאת בשל אופיו הייחודי של התפקיד הנגזר ממערכת יחסי האמון בין העוזר המשפטי לשופט לו הוא מסייע.

ההסכם החדש מייצר הסדר מאוזן, על-פי ההודעה המשותפת של הצדדים, שנותן מענה מיטבי לצרכי מערכת בתי המשפט וליחסי האמון הייחודיים בין השופט לעוזר המשפטי, לצד הסדר למחויבות מוגברת של המערכת לאפשר לעוזרים למצות ערוצי איוש בתוך המערכת, וככל שלא הצליחו, לקבל רשת ביטחון כלכלית בדמות חודשי הודעה מוקדמת ופיצויים מוגדלים.

הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).
הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).

"ההסכם עליו חתמנו היום הוא הישג משמעותי למאות העוזרים המשפטיים, אשר למרות חשיבות עבודתם ועובדת היותם יד-ימינם של השופטים, לא קיבלו עד עתה את ההכרה המגיעה להם", בירך יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. "אני מודה לכל הגורמים המעורבים במהלך על כך שהפגינו אחריות ובמאמץ משותף השכילו לסיים את המו"מ שיאפשר לעובדים ולשופטים להם הם מסייעים, להמשיך ולמלא את תפקידם החשוב במדינה שלנו. אני מבקש להודות למנהל בתי המשפט, השופט יגאל מרזל, על השותפות והנחישות לסיים את המו"מ לטובת כל הצדדים".

מנהל בתי המשפט, השופט יגאל מרזל, בירך אף הוא על ההסכם ואמר כי "חתימת ההסכם הקיבוצי עם העוזרים המשפטיים מאפשרת, לאחר שנים ארוכות של סכסוך, לפתוח דף חדש ביחסי העבודה עם קבוצה ייחודית ומשמעותית זו, שיש לה תפקיד מרכזי והכרחי עבור ציבור השופטים ועבור הרשות השופטת כולה. עקרונות ההסכם הקיבוצי נגזרים ממאפייני העיסוק הייחודיים של עוזר משפטי לשופט במערכת בתי המשפט, ובכלל זה יחסי האמון המיוחדים החיוניים במסגרת יחסי העבודה בין שופט לעוזר המשפטי. תודתי נתונה לכל מי שנטל חלק במאמץ הניכר והמתמשך להגיע לרגע חשוב זה, וליו"ר ההסתדרות על מעורבותו האישית בקידום המו"מ. אני סמוך ובטוח כי לפנינו דרך חדשה – פורייה ומשותפת – במסגרתה נוביל את מערכת בתי המשפט כולה, יחד עם העוזרים המשפטיים, למצוינות".

"בשעה טובה חתמנו על הסכם קיבוצי המסדיר לראשונה באופן קיבוצי ובצורה כוללת וראויה את העסקתם של העוזרים המשפטיים לשופטים ואת תנאי השכר שלהם", אמר יו"ר איגוד המשפטנים, עו"ד יצחק (יצי) גורדון. "לאחר מאבק ארוך שנים והליכי מו"מ וגישור ארוכים וסבוכים, זכו כעת סוף סוף העוזרים המשפטיים – ציבור עובדים מסור, מקצועי ומשמעותי במערכת המשפט – להכרה ולהסדרה המגיעות להם. אני מברך את העוזרים המשפטיים ובראשם את יו"ר הוועד הארצי המסורה, עו"ד שרית טוביס, על ההתמודדות הנחושה לאורך השנים עד להשגת המטרה המבוקשת".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

"בסופו של תהליך מורכב שנמשך כעשור הגענו להסכמות היסטוריות וצודקות המכירות בחשיבותם ובתרומתם האדירה של העוזרים המשפטיים למערכת המשפטית בישראל ומגדירה את תפקידם כמקצוע לכל דבר", אמרה יו"ר ועד העוזרים המשפטיים, עו"ד שרית טוביס. "מעתה יכולים העוזרים המשפטיים להיות סמוכים ובטוחים כי תנאי העסקתם מוסדרים בצורה ראויה המכבדת אותם ואת עיסוקם. אני מודה לכל מי שליווה אותנו במהלך השנים במו"מ, על הנחישות והשותפות והחתירה להגיע אל ההסכם המיוחל".

למו"מ הקיבוצי היו שותפים גם מנכ"ל אגף כלכלה בהסתדרות, שי בירן, סגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, עו"ד אמיר ירון, מאיה וסרמן ובני כאהן מאגף הכלכלה ועוה"ד הילה גבר ומאיה צחור-אבירם מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי. כיועצת המשפטית של הוועד שימשה עו"ד ארנה לין.

מטעם הנהלת בתי המשפט היו שותפים במו"מ סגן מנהל בתי המשפט לענייני מנהל, קימי אבולעפיה; סמנכ"ל הון אנושי, מירב ימין יוחנן; סמנכ"ל תכנון ואסטרטגיה, מיכאל שפירא ועו"ד מורן פרוינד מהמחלקה המשפטית בהנהלת בתי המשפט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!