דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מורות חיילות

צבא העם / "המופת לחיבור בין העם והצבא": מסלול מורות חיילות לא יסגר (בינתיים)

שרת המשפטים נעתרה לבקשתם של חברי הכנסת עליזה לביא ובצלאל סמוטריץ', ופעלה למניעת סגירת המסלול | אולם, הצעת החוק של ח"כ לביא, להסדיר את המסלול, לא עברה בוועדת השרים לחקיקה, "אני יודעת שזה מגיע מאגף התקציבים", אמרה ל'דבר ראשון'

מורות חיילות (צילום: אתר צה"ל).
מורות חיילות (צילום: אתר צה"ל).
דוד טברסקי

שרת המשפטים איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הנחו את משרדם לפעול להמשך קיומו של מסלול המורות החיילות, זאת נוכח פנייתם של חברי הכנסת עליזה לביא (יש עתיד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי). הארכת השירות של המורות החיילות, לפחות לשנה הקרובה, תובא לאישור ועדת החוץ והביטחון בימים הקרובים. "אני שמחה שהצלחנו להציל גם השנה את מסלול המורות חיילות, והוא ימשיך ויפעל. המפעל החינוכי שהפך לסמל "צבא העם" עומד כל שנה מחדש מול איומים ונסיונות סגירה. צו שירות הביטחון, המאשר את גיוס החיילות אינו יכול יותר להיות תלוי כל שנה מחדש בחסד כזה או אחר", אמרה ח"כ לביא.

ע"פ לביא, היא פנתה אתמול (שלישי) לשקד ויידעה אותה על התנגדות של פקידים במשרד המשפטים להמשך הארכת הצו. שקד הודיעה באופן מיידי כי היא לא תאפשר את סגירת מערך מורות החיילות. לאחר שיחה בעניין עם היועמ"ש הוחלט הבוקר להאריך את הצו בשנה נוספת. "מסלול המורות החיילות הוא חשוב וחיוני לחברה הישראלית ולא אאפשר את סגירתו", מסרה שקד "פעילות המורות בבתי ספר השדה תורמת להגברת המוטיבציה של בני הנוער להתגייס לשירות קרבי ומשמעותי".

ח"כ עליזה לביא (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
ח"כ עליזה לביא (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)

"אני יודעת שזה מגיע מאגף התקציבים"

"התחלתי לבדוק למה הצו שמאשר את תקציב המורות החיילות לא מגיע לוועדה", סיפרה לביא ל'דבר ראשון'. "כל שנה הצבא ומשרד הביטחון מביאים צווים לועדת החוץ והביטחון ואנחנו כחברי ועדה צריכים לאשר אותם. יש מסגרת של 12 צווים שמגיעים בכל מיני הקשרים של הצבא, בנושאים שמערכת הביטחון צריכה את האישור של הוועדה ומסלול מורות חיילות בינהם. ראיתי בשבועות האחרונים שזה לא מגיע, שאין דיון בנושא ובינתיים ארגונים פנו אלי לשאול מה קורה; בינהם בתי ספר שדה, מורים, משרד החינוך ומערך שלם שנשען ונעזר במורות החיילות. אם עד ה-31 בדצמבר אין צו – אין גיוס של המורות חיילות בכלל, ושל הירוקות בפרט".

לביא העבירה ביקורת על מערך אישור תקציב המורות החיילות בצו, וזאת כחלק ממהלך חקיקתי שהיא מנסה להעביר בשנים האחרונות לעיגון תקציב מורות החיילות בחוק. "אמרתי להם שאם לא תעבירו לי בצו, אנחנו נחוקק חוק. נמאס לנו להיות תלויים בגחמות, בפקידי אוצר, במשרד הביטחון. בפעם שעברה הויכוח היה מול משרד הביטחון שאמר: המדינה דורשת ממני לקצץ ולכן אני מקצץ איפה שאני יכול. אני אקצץ טנקים? מטוסים? אני אקצץ את הדברים האזרחיים – זה לא היה הדבר היחידי. הרמטכ"ל רצה לקצץ כל מיני דברים ולא רק את זה. מערך הגיור וכו'. מערכים נסגרו."

בתחילת השבוע, במקביל לכך שהצעת החוק של ח"כ לביא לעיגון המסלול נפלה בוועדת השרים לחקיקה, הספיקו להגיע לוועדה להצבעה ואישור 11 צווים, כאשר רק הצו של מורות החיילות לא הגיע. אם ובמידה והצו לא היה מאושר עד ראשון הקרוב, המסלול כולו יכול היה להיות מבוטל, לפחות למחזור הגיוס של 2019 "האוצר אומר זה לא אנחנו, משרד הביטחון אומר זה לא אנחנו. אבל אצל כחלון אומרים לי שלא מעכבים אצלם. אני יודעת שזה מגיע מאגף התקציבים, אבל אני לא מצליחה לזהות איפה באגף התקציבים" אמרה לביא

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!