דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בינתיים, בברזיל / תלמידי ברזיל השביתו את בית הספר, ולא בגלל הטסטים

בעיר סאן פאולו השתלטו התלמידים על בתי הספר שלהם והפסיקו את הלימודים במחאה על פרשת שחיתות שהתגלתה בהם. זאת לא הפעם הראשונה: מה תנועת המחאה של תלמידי ברזיל רוצה להשיג?

הפגנות מערכת החינוך בריו, ארכיון. צילום: סוכנות AP.
הפגנות מערכת החינוך בריו, ארכיון. צילום: סוכנות AP.
גיא גולדשטיין
כתב כלכלה עולמית
צרו קשר עם המערכת:

השוטרים פרצו בכוח לבית הספר בסאו פאולו ופינו את התלמידים בני 13-18 המתבצרים בו במחאה, מדווח ה'לוס אנג'לס טיימס'. תלמידי ברזיל לא מוחים על הפסקת הטסטים ולא על כך שהופסקו הטיולים, כי אם על פרשת שחיתות ענקית שנחשפה לאחרונה.

שביתות תלמידים החלו לפני כשנה וחצי ברחבי ברזיל ונראה שאין הן הולכות להיפסק בקרוב. מזה שבועיים, תלמידים בסאו פאולו בברזיל משתלטים על בתי ספר ומתבצרים בהם, בדרישה לפתוח בוועדת חקירה שתחקור את פרשת "המאפיה של ארוחות הצהריים". בפרשה, אשר נחשפה על ידי התקשורת המקומית בברזיל, נחקרים ארגוני פשע שהשתלטו לכאורה על מערכת ההסעדה בבתי הספר בעיר וקיצצו את כמויות המזון ואיכותו ואת פערי העלויות גרפו לכיסם. הפרשה נחקרת על ידי משטרת ברזיל, אך כרגע אין כתבי אישום באופק. התלמידים, שדיווחו לאחרונה על ירידה בכמות ואיכות המזון, דורשים שתוקם ועדת חקירה פתוחה לציבור אשר גם נציגי התלמידים יקחו בה חלק. המהלך מצטרף לכיבושים נוספים של בתי ספר, בסאו פאולו ובברזיל כולה. הממשלה מצידה מנסה להראות שמדובר במספר בתי ספר עם בעיות ייחודיות לכל מקום ולא בעיה כוללת המקיפה את כלל בתי הספר המוחים, אך תלמידים רבים מדווחים על הפחדות ואיומים מצד שוטרים ואנשי הביטחון.

טיאגו, מורה בריו דה ז'נרו אומר "זו הפעם הראשונה שזה אחרת. התלמידים התעוררו והם נאבקים עבור תנאים טובים יותר לכולנו, זה נותן תקווה".

השתלטות על בתי ספר הפכה לאמצעי נפוץ בברזיל בשנה החולפת, במהלכה השתלטו תלמידים על כ-200 בתי ספר במדינה וכבשו אותם במשך ימים רבים. ההשתלטויות נועדו למשוך את תשומת הלב הציבורית למבני חינוך שאינם ראויים לשימוש וגם למאבק אזרחי כנגד הפרטת החינוך וקיצוצים בתקציב החינוך בחלק ממחוזות המדינה. במהלך כיבושי בתי הספר חלק מהמורים ממשיכים ללמד מתוך תמיכה במאבק תלמידיהם, תוך גיוס סטודנטים ושותפים בקהילות השונות שיסייעו בהוראה בבתי הספר. בנוסף, אותן קהילות מספקות כיום לתלמידם המתבצרים המוחים מזון, מים, חומרי ניקוי וחשמל בעוד העיריות המקומיות מנתקות להם את אספקת המים והחשמל ומסרבות לשבת איתם לדיונים ולמשא ומתן אודות סיום המחאה.

מאז החלה המחאה על "מאפיית ארוחות הצהריים" התגלו עוד ועוד תחומים בהם החליטה המדינה לקצץ ביניהן ספריות, מחשוב ומעבדות. המשמעות: פגיעה בסביבת הלמידה ובאיכותה עבור התלמידים והמורים.

את ההשראה למחאה קיבלו ילדי ברזיל מתלמידי צ'ילה שעוד ב2011 כבשו 700 בתי ספר בדרישה להשקיע בחינוך הציבורי במדינה.

במקביל למחאה, החלו בחודשיים האחרונים המורים במחוז ריו דה ז'נרו לנקוט בעיצומים כנגד שחיקת השכר במקצוע. באתר החדשות Rio on watch מדווחים כי לדעת המורים, שביתת התלמידים יכולה בהחלט לקדם את מצב החינוך. טיאגו מורה בעיר אומר "זו הפעם הראשונה שזה אחרת. התלמידים התעוררו והם נאבקים עבור תנאים טובים יותר לכולנו, זה נותן תקווה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!