דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוגר שורות

סוגר שורות / ישראל כ"ץ מציג: כך יעשה לאיש שלא אמר "אמן" לשר התחבורה

מנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון נכשל בתפקידו כי לא עמד בשני קריטריונים חשובים: להתחנף לשר הממונה ולגלגל את האשמה על העובדים | וגם: למה כחלון חייב לשלוף בקרוב שפן גדול מהכובע | הטור השבועי של עורך "דבר ראשון"

השר ישראל כץ בחפירת מנהרת יקנעם, כחלק מסלילת המשך כביש 6 בצפון. (צילום: פלאש 90).
השר ישראל כץ בחפירת מנהרת יקנעם, כחלק מסלילת המשך כביש 6 בצפון. (צילום: פלאש 90).
שי ניב
שי ניב
עורך ראשי לשעבר
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון ללא ספק נכשל בתפקידו. הוא היה אולי קצין מצטיין במשטרה, אבל אין לו מושג איך מנהלים חברה ממשלתית. במקום לקוד קידה כל בוקר לשר הממונה ישראל כ"ץ, הוא עולה לשידור ברדיו וסותר את דבריו. העובדים לא אשמים בתקלות, הוא אמר, הם דווקא נאמנים ומסורים. ככה בראיון אחד כשל איילון בשני קריטריונים הכרחיים עבור מי שמבקש לשמש בתפקיד ציבורי בעידן "המשילות": להגיד אמן על כל מה שהשר אומר, ולהאשים את הוועדים בכל פעם שמשהו בעסק לא עובד.

איילון כשל מהרגע שראה את עצמו שליח ציבור, ולא שליח של המיניסטר. הוא כשל בכל פעם שהישיר מבט למצלמה או לעיתונאי ששוחח איתו כשאמר שלא היה נכון להקדים את פתיחת קו הרכבת לירושלים או שמצב הצפיפות בקרונות רק ילך ויחריף. איזה מן מנכ"ל אומר דבר כזה? איילון היה צריך ללמוד מהטוב ביותר, להביט לציבור בלבן של העיניים ולומר: כשאתם רואים צפיפות, אני רואה חום ואהבה. כשאתם רואים תקלות, אני רואה טכנאים שמזנקים אל האתגר הבא. קל!

מנכ"ל הרכבת, שחר איילון. ארכיון (צילום: רוי אלימה/פלאש90)
מנכ"ל הרכבת, שחר איילון. ארכיון (צילום: רוי אלימה/פלאש90)

כ"ץ עושה ביומיים האחרונים מאמץ מרשים לצרוב בתודעה שאיילון נכשל מקצועית, בלי שום קשר להתבטאויותיו. הוא מספר איך כבר לפני זמן מה יו"ר דירקטוריון הרכבת דן הראל חשף בפניו את רצונו לסיים את תפקידו של איילון, בעיקר לאור הגרעון שתפח. דבר קטן מקלקל את הגרסה הזו של כ"ץ: רק לאחרונה עבר איילון הערכה מיוחדת בנוגע לתפקודו בה זכה לציון 9 מתוך 10. אם לא די בכך, לפני שבועיים אישר הדירקטוריון בונוס מיוחד לאיילון בגובה 67 אלף שקל.

כחלק ממסע הספינים, יש מי שדאג "לטפטף" את המסקנה שמינוי יוצא זרועות הביטחון לניהול חברה ממשלתית-עסקית נועד מראש לכישלון. זו הייתה יכולה להיות מסקנה לגיטימית, לולא העובדה שגם יו"ר הדירקטוריון הראל, שמונה על ידי כ"ץ, הוא בעצמו בכיר לשעבר בצה"ל. כ"ץ מינה גם את מפקד חיל הים לשעבר האלוף אליעזר (צ'ייני) מרום לתפקיד יו"ר רשות שדות התעופה, הוא מינה בעבר את סגן ראש השב"כ לשעבר ליו"ר הרכבת, והוא ניסה למנות את ממלא מקום מפכ"ל המשטרה לשעבר, בנצי סאו, לתפקיד יו"ר נמל חיפה. האחרון, אגב, אמור היה להחליף "גנרל" אחר: האלוף במיל' משה עברי סוקניק.

במילים אחרות, הבעיה היא לא בפלאפלים על הכתף, אלא בנאמנות למפקד. "אילו אני הייתי מחליט, הקו לירושלים היה נפתח רק לאחר שהיו מתרגלים אותו לפחות חצי שנה כמו שעושים בחו"ל", אמר איילון בתכנית הרדיו של רזי ברקאי, שעות ספורות לפני שנמסרה ההודעה על הכוונה לסיים את העסקתו. "אנחנו מג'נגלים כל הזמן", הוא אמר, "אנחנו לא יכולים לספק יותר קרונות או יותר שירות משום שאת כל מה שיש בצי הוצאנו". כשנשאל למה הוא לא מתפטר, השיב: "שמעת אותי פעם בורח מעימות או מקרב? אין מה לעשות, ככה אנחנו במדינה הזאת. אנחנו נעשה את הקרב הזה יחד עם הנוסעים ויחד עם העובדים, ואנחנו ננצח", הוא הצהיר. איילון לא לקח כנראה בחשבון שבדרך לניצחון, יורידו אותו מהמגרש.

נטו בלימה

שר האוצר משה כחלון צלח את השבוע באופן מרשים למדי, עם אנחת רווחה שמגיעה בעקבות בלימה זמנית של חלק מהתייקרויות המחירים וצמצום צפוי בעליית תעריף החשמל. הבעיה היא שכחלון לא יוכל להגיע לבחירות הקרובות בתור האיש שבלם או צמצם את עליות המחירים, אחרי שנכנס לממשלה בתור הקוסם שאמור היה להוריד את המחירים – לא פחות מזה.

שר האוצר, משה כחלון (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
שר האוצר, משה כחלון (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

המשמעות היא שכחלון יצטרך לשלוף בקרוב שפן גדול יותר מהכובע, כדי למלא את הקמפיין שלו בסלוגן קצת יותר אטרקטיבי מ"נטו בלימה". הנטישה הצפויה של שר השיכון יואב גלנט לטובת הליכוד והפלרטוט השקט של שר הכלכלה אלי כהן עם מפלגת השלטון יחייבו אותו להציג לא רק תכניות חדשות, אלא גם אנשים חדשים. כחלון, פוליטיקאי משופשף מאוד, יודע שככל שהכניסה לזירה הפוליטית נעשית מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים שהשמות החדשים והנוצצים יישחקו ויאבדו מהאטרקטיביות שלהם. לכן, אפשר להעריך, השפנים הגדולים באמת יצוצו רק לאחר שתתקבל החלטה רשמית על הקדמת הבחירות. כשגם המותג ששמו כחלון כבר הולך ונשחק, ועל רקע כוונת מובילי מחאת "האפודים הצהובים" להמשיך בהפגנות, "כולנו" תחפש בקרוב טריקים חדשים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!