דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בירה אלכסנדר

שותים בירה - זורעים חיטה / בירה נגד עפיפוני תבערה: הכירו את הבירה שמיוצרת משדות עוטף ישראל

במבשלת בירה אלכסנדר החליטו שאת חקלאי עוטף ישראל הם לא משאירים לבד עם השדות השרופים, וייצרו סדרה מיוחדת המבוססת על חיטה משדות העוטף, שכל רווחיה יחזרו לחקלאים | "כשאזרחים מהשורה משתתפים בכאב שלנו - זה מחזק אותנו" אומר דני רחמים, מקיבוץ נחל עוז

החקלאים מעוטף עזה, שמשתפים פעולה עם בירה אלכסנדר - טל זוהר, עידו בלוגרמן, הדר חבויניק, דוד בינג וראובן ניר (צילום: משה פילברג)
החקלאים מעוטף עזה, שמשתפים פעולה עם בירה אלכסנדר - טל זוהר, עידו בלוגרמן, הדר חבויניק, דוד בינג וראובן ניר (צילום: משה פילברג)
יהל פרג'

"התקשרו אלי יום אחד, הציגו את עצמם, סיפרו לי על הפרוייקט. בהתחלה חשבתי שזה מהלך יח"צני, מה שמעניין אותם הפרסום, אבל כשפגשתי אותם באופן אישי, ראיתי חבר'ה צעירים ערכיים, מאוד איכפתיים. וראיתי שכל מה שעבר עלינו באמת נגע בהם", סיפר ל'דבר ראשון', דני רחמים אחראי השקייה בגד"ש של קיבוץ נחל עוז, אחד מהמשקים המשתתפים במיזם של בירה אלכסנדר, 'אלכסנדר – עוטף עזה'.

את המהדורה המיוחדת של הבירה, תחת הכותרת 'שותים בירה – זורעים חיטה', ניתן יהיה למצוא ברשת שופרסל, ובעוד מבחר ברים ומסעדות ברחבי הארץ וכן ניתן יהיה לרכוש אותה ישירות באתר האונליין של המבשלה. הרווחים מהמכירות, כך מבטיחים היצרנים, יגיעו ישירות לחקלאים.

1,000 דונם חיטה נשרפו בקיץ האחרון

רחמים הגיע לקיבוץ נחל עוז עם גרעין נח"ל ומאז 1975 הוא חבר קיבוץ, ומשנת 2003 עובד בגידולי השדה בקיבוץ. "אנחנו מגדלים חיטה, תפ"א וגזר. יש 10,000 דונם בערך, מתוכם 5,000 דונם חיטה. נשרפו לנו 1,000 דונם חיטה". נחל עוז, לצד כל הישובים בעוטף ישראל, סבל בקיץ האחרון מטרור העפיפונים, שפגע בעיקר בשדות התבואה ובייחוד החיטה. כ-175 אלף טון חיטה בעונה, מירב תוצרת החיטה של מדינת ישראל, מגיעה מישובי העוטף. כ-45,000 דונמים של שדות חיטה נזרעים בישובים אלו וכ-15% מהם נשרפו כליל בחודשי הקיץ האחרון.

שדות עוטף עזה נשרפים בזמן טרור העפיפונים (צילום: משה פילברג)
שדות עוטף עזה נשרפים בזמן טרור העפיפונים (צילום: משה פילברג)

"כל חקלאי מחכה לקציר. פעם בשנה אנחנו זוכים לראות את תוצר העבודה הסיזיפית שלנו ואין תסכול וכאב גדול יותר מאשר לראות את העבודה שלך נמחקת ברגע", אמר ראובן ניר, מנהל גידולי השדה בקיבוץ מפלסים וכפר עזה, המתאר את מה שהוא והקולגות שלו עברו בחודשים האחרונים.

אורי שגיא, מנכ"ל ומייסד בירה אלכסנדר, סיפר ל'דבר ראשון': "את הרעיון הביא משרד הפרסום, ואהבנו אותו מאוד. בגלל שאנחנו תופשים עצמנו כיצרן של בירה ישראלית, כבר מתחילת הדרך אנחנו משתמשים בחיטה מהדרום. לרוב, כלל חומרי הגלם בבירות המיוצרות בישראל מגיעים מחו"ל לא מהארץ. במהדורה הזו, החיטה היא ספציפית משדות העוטף, וכל הרווחים עליה חוזרים לחקלאים."

בירה אלכנסדר (צילום: מנחם רייס)
בירה אלכנסדר (צילום: מנחם רייס)

בשלב ראשון ייצרו במבשלה 16,000 בקבוקי בירה, שתוכנם יוצר ממעט יותר מטון גרעיני חיטה מהעוטף. "במיכלים כבר תוססת עוד בירה", מבטיח שגיא. "אנחנו מזמינים את עם ישראל לשתות בירה ישראלית מעולה, ועל הדרך לתמוך בחקלאים. אנחנו תופשים את עצמנו כחלק מקהילה, גם זו בעמק חפר, מכאן השם – נחל אלכסנדר, וכשאנחנו עושים כל מני דברים זה לא משהו שעולה לכותרות.  במפעל הבירה 'אלכסנדר' 12 עובדות ועובדים, עושים 40-50 אלף ליטר בירה בחודש, אחרי 'טמפו' ו'קוקה קולה' אנחנו המבשלה הכי גדולה.

"זה עושה שמח כי אנחנו משתמשים בחיטה מישראל"

לרכוש חיטה מישראל זה יותר יקר?
"כן. יקר יותר. בירה עושים לרוב מלתת, ואין בישראל לתת. אנחנו לוקחים חיטה, כמות שהיא, יש לה טעם אחר וזה מסבך לנו קצת את החיים מבחינת הייצור, אבל אותי זה עושה שמח כי אנחנו משתמשים בחיטה מישראל."

רחמים מספר שהמדינה הכירה בזה שהיא צריכה לפצות את חקלאי העוטף, ושהמקדמות כבר הגיעו, אבל לגבי הפיצוי הכולל המשא ומתן עם משרדי החלקאות והאוצר עדיין נמשך. "האם המיזם הזה יגדיל לנו את הרווחים? לא יודע. הידיעה שיש אנשים שאיכפת להם ממה שקורה לנו פה, כשאזרחים מהשורה משתתפים בכאב שלנו, בצער שלנו, בתסכול ומבינים וחשים מה שעובר עלינו – זה מחזק אותנו. לפעמים אנחנו מרגישים שאנחנו חיים במדינה אחרת", מודה רחמים.

שדות עוטף עזה נשרפים בזמן טרור העפיפונים (צילום: משה פילברג)
שדות עוטף עזה נשרפים בזמן טרור העפיפונים (צילום: משה פילברג)

איך יהיה הקיץ הבא? 
"עוד לא יודעים. מקווים שהסיפור הזה לא יחזור על עצמו. מקווה שתהיה יוזמה מדינית עד אז, מאמין שזה אפשרי."

מה אפשר לעשות כדי להביע סולידריות חוץ מהבירה?
"בקרוב יש את דרום אדום, ואני קורא להמוני בית ישראל להביגע לאזור שלנו, לראות את הפריחה, וזו תהיה העזרה הגדולה ביותר לישובי הנגב המערבי. גם עוזר לכלכה וגם מרומם את הלב."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!