דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

ממשל טראמפ / שר ההגנה האמריקני התפטר לאחר מחלוקת על הנסיגה מסוריה

פרישתו של ג'יימס מאטיס, אחד הבכירים המוערכים בבית הלבן ומי שנחשב לגורם הממתן את הנשיא טראמפ, מעלה חששות בקרב גורמים במערכת המדינית והפוליטית

שר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס, יורד במורד מדרגות הפנגון (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta).
שר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס, יורד במורד מדרגות הפנגון (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta).

שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס התפטר אתמול (חמישי) מתפקידו, לאחר התנגשויות עם הנשיא דונלד טראמפ בנוגע לנסיגה הפתאומית של כוחות ארה"ב מסוריה וכן לאחר שנתיים של מחלוקת רחבה יותר לגבי תפקידה של ארה"ב בעולם.

מאטיס, אולי אחד הבכירים שזוכים להערכה הרבה ביותר בממשל האמריקני, הסביר במכתב ההתפטרות שלו לנשיא טראמפ "יש לך זכות לשר הגנה שהשקפותיו דומות יותר לשלך". הוא ימשיך בתפקידו עד סוף פברואר, ובכך יסיים שנתיים סוערות של מאבקים וניסיונות למתן ולרכך את מדיניות הנשיא הלא יציבה.

עזיבתו עוררה באופן מיידי צער רב בקרב גורמים פוליטיים ומדיניים, אשר ראו בגנרל לשעבר כקול צלול ובעל ניסיון באוזנו של הנשיא טראמפ שמעולם לא נשא משרה פוליטית או שירת בצבא. אפילו בני בריתו של טראמפ הביעו פחד עם עזיבתו, מתוך הבנתם שהוא גורם ממתן חשוב בבית הלבן.

מאטיס עצמו לא הזכיר את המחלוקת סביב סוריה במכתב ולא את המחלוקת סביב קיצוצים חדים בכוחות האמריקנים באפגניסטן, מה שהיווה סלע מחלוקת נוסף בין השניים. הוא ציין את "האמונה היסודית" שכוחה של ארה"ב "קשור קשר בל ינותק" במערכת הבריתות שלה עם מדינות אחרות, עמדה לכאורה מנוגדות למדיניות "אמריקה תחילה" של הנשיא.

עוד אמר שר ההגנה כי רוסיה וסין רוצות להפיץ את "דגם השלטון האוטוריטרי" (סמכותני) שלהן ולקדם את האינטרסים שלהן על חשבון ארה"ב ובני בריתה. "לכן אנחנו חייבים להשתמש בכל הכלים של הכוח האמריקני כדי לספק הגנה משותפת", כתב.

התפטרתו של מאטיס מגיע על רקע הודעתו של הממשל האמריקני על נסיגה קרובה מסוריה. טראמפ אמר ברביעי כי  "דאעש הובס בסוריה. הסיבה היחידה של צבא ארה"ב להישאר בסוריה בזמן הממשל שלי". הבית הלבן הודיע כי החל להסיג את כוחותיו מסוריה. לפי הודעת הממשל, הסגת הכוחות היא תחילתו של השלב הבא בקמפיין נגד דאעש. "הניצחונות על דאעש בסוריה לא מסמלים את הסוף של הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש", נכתב בהצהרת הבית הלבן. בתוך כך, דיווח אתמול ארגון העוקב אחרי הנעשה בסוריה כי בחודשיים האחרונים הוציא דאעש להורג כ-700 אסירים במזרח המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!