דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אילן גילאון

השרים יצביעו בעד? / חברות קבלן חומקות מאיסור האפלייה בעבודה - חוק חדש מבקש לשנות זאת

הצעת החוק של חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ), המכילה את איסור האפלייה של עובדים מטעמים של דת, גזע ומין, גם על חברות הקבלן, תידון היום (א') בוועדת השרים לענייני חקיקה | נשים חרדיות היוצאות לעבודה, סובלות במיוחד מהמצב הקיים

נשים חרדיות עובדות בחברת היי-טק (צילום: עביר סולטאן / פלאש 90)
נשים חרדיות עובדות בחברת היי-טק (צילום: עביר סולטאן / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על אפלייתם של עובדים מטעמים של דת, גזע ומין – אך מעסיקים רבים עוקפים את החוק באמצעות העסקתם של עובדים מאוכלוסיות מוחלשות באמצעות חברות קבלן או חברות בת, בתנאים נמוכים יותר. הצעת חוק של ח"כ אילן גילאון שתדון היום (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה מבקשת לשים סוף לתופעה.

מועסקות רבות הנפגעות מאופן העסקה פוגעני זה, משתייכות למגזר החרדי. על פי נתונים של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, שפורסמו בנובמבר בשנה שעברה, שיעור התעסוקה בקרב נשים חרדיות עומד על 72.8%, אך נשים חרדיות משתכרות בממוצע 5,973 שקלים חדשים בחודש, בעוד שמקבילותיהן שאינן חרדיות משתכרות 9,399 שקלים בחודש.

ח"כ אילן גילאון, ארכיון (צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי)
ח"כ אילן גילאון, ארכיון (צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי)

התופעה נפוצה במיוחד בתחום ההיי-טק, המושך אליו עובדות רבות. בדיון שהתקיים בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת באוגוסט 2017, נאמר כי בענף הייטק השכר החודשי הממוצע של נשים חרדיות הוא 9,335 שקלים לעומת נשים שאינן חרדיות המשתכרות בממוצע 12,356 שקלים בחודש. מצבן של עובדות מאוכלוסיות אחרות בענף ההיי-טק, כגון ערביות ודרוזיות, טרם נבחן בצורה השוואתית, אך ניתן להעריך כי גם שם ימצאו פערי השכר משמעותיים.

המצב כיום בשוק התעסוקה הינו כזה המאפשר לחברות שונות לפתוח חברות בת, חברות אחות, או להעסיק עובדים דרך חברות קבלן חיצוניות, ובכך לשלם שכר נמוך יותר לאותם מועסקים, וזאת בהשוואה לעובדים המועסקים בחברה עצמה באופן ישיר, ועובדים בעבודה מקבילה. בכך שהם מעסיקים את העובדים באמצעות חברות בת, אחות וקבלן, הם אינם מחוייבים לעמוד בעקרון של ״שכר שווה על עבודה שווה״, וחומקים ממתן תנאי העסקה שוויוניים על אותה עבודה.

״ההפליה והניצול הציני של נשים חרדיות בשוק התעסוקה, כמו גם של מגזרים אחרים שתמיד מגיעים מהרקעים המוחלשים ביותר, חייבים להיפסק", מסר יוזם החוק ח״כ אילן גילאון. "כל השיטות והתרמיות למיניהן על מנת להפלות בשכר ובתנאים ולהתחמק מהיישום של הרעיון לפיו מקבלים שכר שווה על עבודה שווה, הן בזויות ואין להן מקום בחברה מתקדמת. אני מקווה ורוצה להאמין שהממשלה תבין את אחריותה ותצביע בעד הצעת החוק הצודקת הזו. בסופו של דבר כל הנתונים על עלייה במספר הנשים החרדיות שמצטרפות לשוק התעסוקה אינם שווים דבר, בלי פיקוח והבנה של הממשלה שהיא אחראית לאיכות התעסוקה ולא רק לעצם התעסוקה״.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!