דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הולכים לבחירות / משרד המשפטים: הטיפול בתיקי נתניהו לא יושפע מהקדמת הבחירות

על פי הודעת המשרד, בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה לא תושהה חקירה בגין בחירות אך יש לשים לב "לזהירות הנדרשת" | "כל פרסום אחר הוא בגדר ספקולציה בלבד, נוכח העובדה שתאריך סיום העבודה על התיקים עדיין לא ידוע".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. יסיים את תפקידו לאחר שש שנות כהונה (צילום: פלאש 90)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. יסיים את תפקידו לאחר שש שנות כהונה (צילום: פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

משרד המשפטים התייחס היום (שני) לטיפול בתיקים בהם חשוד ראש הממשלה בנימין נתניהו ביחס להודעה על פיזור הכנסת והקדמת הבחירות לאפריל הקרוב. מהמשרד נמסר כי הטיפול לא יושפע מההודעה, וכי "תהליך העבודה על תיקי החקירה הנוגעים לראש הממשלה נמשך כמתוכנן. מדובר בתהליך עבודה סדור ומקצועי, שאיננו תלוי באירועים פוליטיים".

עוד מסר המשרד כי "מכל מקום קיימת הנחיית יועץ משפטי לממשלה בנושא 'מדיניות התביעה והאכיפה לפני הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות'. הנחייה זו פומבית ומפורסמת באתר משרד המשפטים. ככל שהכנסת תתפזר – רשויות אכיפת החוק תפעלנה לפי ההנחיה. כל פרסום אחר הוא בגדר ספקולציה בלבד, נוכח העובדה שתאריך סיום העבודה על התיקים עדיין לא ידוע".

הנחיית היועמ"ש המוזכרת קובעת כי ערב בחירות, פעילות מערכת אכיפת החוק צריכה להמשיך להתנהל כפי שהתנהלה טרם הבחירות, תוך שימת לב מיוחדת שלא לעורר מראית עין של השפעה פוליטית.

"מערכת אכיפת החוק אינה מעורבת בזירה הפוליטית. לפיכך, פעילות רשויות אכיפת החוק השונות בתקופת ערב בחירות תתנהל כסדרה גם ביחס להליכים בעניינם של נבחרי ציבור ומועמדים לבחירה, והטיפול בתיקים אלה יהיה, ככלל, בהתאם למהלך העניינים השוטף, ועל-פי סדרי העדיפויות הנוהגים", דבר ההנחיה. בכך, היא מתכתבת עם הודעת המשרד שפורסמה היום.

בהמשך, מציינת ההנחיה כי יש להיזהר משימוש במערכת אכיפת החוק ככלי לניגוח פוליטי, למשל – דרך הגשת תלונות פיקטיביות נגד מועמדים פוליטיים. הנחייה זו אינה מתכתבת עם תיקי נתניהו, שנמצאים בשלבים מתקדמים של טיפול. עם זאת, מדגישה ההנחיה כי יש "לתת את הדעת לצורך בזהירות בנקיטת פעולות חריגות שעלולות לעורר חשש להשפעה פוליטית".

ההנחיה מפרטת שלבים שונים של טיפול בתיקים פליליים, כאשר סעיף אחד בה מתייחס לתיקים שהועברו מידי המשטרה לפרקליטות, דוגמת שלושת התיקים בהם נתניהו חשוד. בסעיף זה מצוין כי: "ככלל, אין מקום להשהות טיפול בתיקים נגד נבחרי ציבור או מועמדים, שהגיעו לאחר חקירה לפרקליטות או לתביעה המשטרתית לצורך החלטה אם להגיש כתב אישום. ואולם, הטיפול יהיה תוך מתן הדעת לזהירות הנדרשת, ולפי הצורך יובאו הדברים בפני היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה".

כזכור, ראש הממשלה נתניהו חשוד כיום בשלושה תיקים פליליים: תיק 1000 – במרכזו חשד לקבלת מתנות בשווי מיליון שקלים, אותן קיבל נתניהו על פי החשד, מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר; תיק 2000 – במרכזו חשד לביצוע עבירות של בקשת שוחד ומרמה והפרת אמונים במערכת היחסים בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס; ותיק 4000 – במרכזו חשד ללקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

שלושת התיקים נמצאים היום בידי הפרקליטות, כאשר ההכרעה הסופית בשאלת ההעמדה לדין של נתניהו תתבצע על ידי היועמ"ש מנדלבליט. בשבוע שעבר, התייחס לכך מנדלבליט, ואמר כי "אנו עומדים בפני החלטות בתיקים בהם נחקר ראש הממשלה כחשוד. בקרוב יחלו להתקיים בפניי דיונים אשר בסופם אקבל החלטות. ליוויתי מקרוב את חקירת החשדות נגד ראש הממשלה, על ידי אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל, והעומד בראשו ניצב גדי סיסו. החקירה בוצעה בנחישות, ובמקצועיות. לצידם פעלו כל העת אנשי הפרקליטות אשר ליוו את החקירה, ואשר מובילים את הטיפול בתיקים, בניהולה של פרקליטת מחוז תל אביב עו"ד ליאת בן ארי. הם כמובן חברים בצוות בראשותי העוסק בניתוח ממצאי החקירה. צוות זה יתכנס מעתה לעיתים קרובות בלשכתי".

עוד הסביר כי "הצוות הזה ממוקד כעת כולו – כאיש אחד – במשימה של בחינת הראיות שנאספו, לצורך קבלת ההחלטות הנדרשות לפי הדין. כבר אמרתי בעבר – אנחנו לא רודפים חלילה אחר אף אדם, אלא אך ורק  אחר האמת והצדק. ההחלטות יתקבלו אך ורק לפי הראיות והדין החל עליהן. שום שיקול אחר לא ישפיע. אנחנו נקפיד על מקצועיות, על ענייניות, ועל תהליך סדור ומקצועי. נעשה כל שלאל ידינו כדי לעבוד מהר, אבל לא על חשבון איכות ההחלטות המקצועיות. לנגד עינינו ניצב כל העת אמון הציבור במערכת אכיפת בחוק ובשלטון החוק. כך נהגה תמיד מערכת אכיפת החוק וכך נמשיך וננהג אף כעת".

מנדלבליט הזהיר את הציבור מפני אמונה בפרשנויות שונות אודות קבלת ההחלטה בתיקים, ואמר כי "אני צופה שבשבועות הקרובים יהיו פרסומים למיניהם 'מתוך שולחן הדיונים' כביכול, המתיימרים לשקף עמדה כזו או אחרת של מי מהגורמים המעורבים בדיונים. אני מנצל את הבמה כדי לומר בקול ברור: עד לקבלת החלטה לא נוכל להתייחס או להגיב לפרסומים ולספקולציות כאלה. אנו מציעים לציבור לקחת בעירבון מוגבל ביותר פרסומים בלתי מוסמכים. כשיש לנו מה לומר אנחנו מפרסמים הודעה או מדברים בקולנו, בדיוק כפי שאני עושה כעת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!