דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשלומי הורים

חינוך במחיר גבוה / ב-5,000 מוסדות חינוך נדרשים ההורים לתשלום נוסף, שליש מהם ללא אישור

ב-700 בתי ספר התשלומים - מעל 2,000 שקלים בשנה | יו"ר ועדת החינוך: "שלוש שנים אנחנו דנים בנושא, ועדיין אין בשורה" | יו"ר ועד ההורים היישובים: "את העוולה הזאת יש דרך אחת לתקן - ביטול גורף של תשלומי ההורים"

תלמידה במגמת רובוטיקה (צילום: משה שי \ פלאש90)
תלמידה במגמת רובוטיקה (צילום: משה שי \ פלאש90)
דוד טברסקי

"בנושא התל"ן (תכנית לימודים נוספת), אני יכול לומר שכשלתי", כך אמר היום (שני) יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי (ש"ס). הועדה התכנסה לדון באפליית תלמידים שאינם מורשים להשתתף בפעילויות שונות במהלך שנת הלימודים מכיוון שלהוריהם אין יכולת לשלם עליהם במסגרת התשלומים הנוספים". למרות השיחות במשרד החינוך, ובאוצר ובשלטון המקומי עדיין לא הבאנו את הבשורה".

ע"פ ממצאי מחקר ייעודי של מחלקת המחקר של הכנסת, שנעשה לבקשת מרגי, נמצא כי 5,000 מוסדות חינוך (מגני ילדים עד תיכון כולל מוסדות הלימודים התורניים) גובים תל"ן כאשר שני שליש מתוכם קיבלו אישור על כך ממשרד החינוך, וכשליש לא דיווחו או קיבלו אישור ממשרד החינוך. 72% מבתי הספר שלא דיווחו נמצאים בחינוך החרדי. עוד ציין המחקר שכ-78% מבתי הספר שהמשרד אישר להם לגבות תל"ן, מדובר על גבייה שהיא עד 2,000 שקלים בשנה. 197 בתי ספר קיבלו אישור לגבות מעל 5,000 שקלים ו-24 מעל 10 אלף שקלים. בתי הספר שאושר להם לגבות סכום העולה על 2,000 שח (כ-700 מוסדות חינוך) מגיעים ברובם מהמגזר הממלכתי יהודי (39%) והממלכתי דתי (35%) ומתרכז ברובו בחינוך העל יסודי (63%).

"היד קלה על הקולמוס לאשר תכניות לימודים נוספות שלא בצדק" אמר מרגי בפתח הועדה. מרגי מכנס את ועדת החינוך סביב נושא התל"ן זו השנה השלישית ברצף, כאשר עד היום לא נעשה שום שינוי בנושא. "עדיין יש מנהלי בית ספר שעושים דין לעצמם ומרשים לעצמם להפלות תלמידים אם זה בגלל הורים שאין ברשותם יכולת לשלם או הורים שלא מוכנים לשלם תל"ן כעניין עקרוני – ילד לעולם לא יופלה במערכת חינוך במדינת ישראל".

"אני לא מכיר מנהל שלא נלחם עבור כל תלמיד שלו כדי למצוא את הכסף להוציא את התלמיד  לפעילות" אמר ח"כ מאיר כהן (יש עתיד). "מה שהמנהלים אומרים זה שגם כשיש תלמיד שההורים לא רוצים לשלם מתוך אידיאולוגיה והמנהל רוצה להוציא את התלמיד לפעילות בכל זאת, נוצר מצב שהורים מאיימים בחרם תשלומים במידה והילד שההורים שלו לא שילמו, יצא בכל זאת. מנהלי בתי הספר מוצאים את עצמם בין הפטיש לסדן ומשרד החינוך הוא הגוף הכי מגמגם בשאלות האלו,המשרד צריך לצאת באמירה ברורה לכל המנהלים שאין מצב שתלמיד לא עולה לאוטובוס או מפספס פעילות בגלל ענייני תשלומים".

"בסופו של דבר משרד החינוך הוא הרגולטור, אבל רואים בנתונים שהרגולציה האמתית היא של ההורים" הוסיפה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) לדברי הביקורת של מספר ארגונים וחברי כנסת על כך שהלחץ העיקרי לגביית תשלומי ההורים מגיע מהשטח, כלומר בעיקר מההורים עצמם. "מצד אחד אנחנו רואים עלייה מתמדת בתשלומי ההורים והפער בין התלמידים שהוריהם יכולים ורוצים לבין הגידול בתשלומים רק הולך ומתרחק"

"אי אפשר לדבר על האפליה בין התלמידים במנותק מהאופן בו מאשרים את התל"ן" אמרה כרמית כהן מהמועצה לשלום הילד. כהן הזכירה שהועדה מתכנסת זה מספר פעמים סביב הנושא ובכל פעם עולים מחדש הטענות על האופן בו ניתנים אישורי התל"ן "אנחנו לא יודעים מה הקריטריונים לאישורים, אין שקיפות, איך מתקבלות ההחלטות בועדת חריגים".

במהלך הוועדה הורים סיפרו על מערכת השפלה ואף החרמה שנוצרה בתוך בתי הספר מול תלמידים והריהם שאינם יכולים לעמוד בתשלומים הנוספים. שי פולטהיים, פעיל חברתי, המרכז את הפניות מההורים סיפר כי תלמידים שהוריהם לא שילמו את תשלומי ההורים מנועים מלצאת לטיולים שנתיים, מנהלי בתי הספר משפילים תלמידים וגורמים לנידויים ולנידוי של ההורים שלהם מהקהילה. בין העדויות שהובאו לוועדה סופר על שבעה תלמידים חיפאים, הלומדים במסגרת התורנית הדורשת תשלומים נוספים אשר הופנו למסגרת לימודים אחרת משלא יכלו לשלם.

"הורים פנו אלינו בתלונה על מנהל" סיפר פולטהיים "שלא אפשר לילד בן 6 לעלות לאוטובוס לטיול, הילד נשאר עומד במגרש בית הספר בוכה. ילדה באולפנה לא יצאה לסמינריון ולמדה מהמחנכת שיש קושי בבית לשלם. המחנכת סיפרה לילדה את הדברים שאמרה האמא לצוות ההוראה שזה או אוכל על השולחן או סמינריון".

"את העוולה הזו שקוראים לה תשלומי הורים והפערים שהיא מביאה עמה, יש רק דרך אחד להתמודד מולה – ביטול גורף של תשלומי ההורים כולם" אמר אייל בין יהודה באום, יו"ר פורום ועדי ההורים היישובים שהתייחס גם הוא לעדויות על החרמת תלמידים מפעילות חינוכית בבית הספר "אין הורים שאוהבים לשלם תל"ן, יש הורים שפשוט הרימו ידיים מבית המחוקקים הזה והיכולת שלו להתמודד עם המצב הזה שבו פערים ימשיכו ויגדלו. כל ההורים שנלחמים על יום לימודים ארוך, שיהיה סידור לילד שלהם – רק בשביל זה הם רוצים את התל"ן"

"ילד במדינת ישראל לא יפגע בגלל שלהוריו אין יכולת לשלם" אמר גור רוזנבלט, נציג משרד החינוך בוועדה "אם יובא כזה מקרה לשולחני הוא יטופל באופן החמור ביותר". רוזנבלט ציין שבמשרד החינוך ישנו תקציב מיועד של עשרות מיליוני שקלים לטובת מלגות לתלמידים שיד הוריהם אינה משגת "הכסף מועבר ישירות לבתי הספר שבאחריותם לדאוג שתלמידים הזקוקים לכסף יקבלו אותו כדי למנוע מצבים מהסוג הזה". בהתייחס לביקורת על קיומו של התל"ן ציין רוזנבלט שמשרד החינוך מנסה להגביל את כמות השעות שמאושרות לבתי הספר במסגרת לימודי התל"ן,  "כל נושא תשלומי ההורים בשנים האחרונות עובר הסדרה רצינית מאוד. סכומי תשלומי ההורים לא גדלים וישנה שקיפות מלאה בכל נושא אישורי התל"ן בין משרד החינוך לבתי הספר".

בסוף הועדה דרש מרגי ממשרד החינוך לייצר הבהרה למנהלי בתי הספר שאין להדיר תלמידים מפעילויות בית ספריות אם הוריהם לא שילמו תל"ן  ובנוסף לכך, חזרו בדרישה שבתי הספר יפסיקו להיות מוקדי גבייה וגזברות של התלמידים והוריהם ומשרד החינוך ייצר מנגנון גבייה שיהיה תחת אחריות משרד החינוך ולא בידי מנהלי בתי הספר

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!