דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נתניהו

הולכים לבחירות / נתניהו מגיע לבחירות המוקדמות בנקודה הכי נוחה לו, בניכוי מנדלבליט

ראש הממשלה ביקש להתרחק מהפיגוע הפוליטי שיצר לו ליברמן ומנגד להקדים את כתבי האישום של היועץ המשפטי לממשלה | למרות החגיגות המוקדמות, יאיר לפיד עוד עשוי להפתיע | הפרשנות של עורך "דבר ראשון"

התגעגעתם? נתניהו מצביע בבחירות 2015 (צילום: מארק ישראלי סלם / פלאש 90).
התגעגעתם? נתניהו מצביע בבחירות 2015 (צילום: מארק ישראלי סלם / פלאש 90).
שי ניב
שי ניב
עורך ראשי לשעבר
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוכיח פעם נוספת שהוא ורק הוא מסדר לעצמו את הקלפים. "הקוסם" שומר אותם קרוב לחזה, שולף את האס ברגע המתאים לו ביותר. נתניהו פלרטט עם הרעיון של בחירות מוקדמות זמן רב, אפשר אפילו להעריך שההחלטה כבר נפלה לפני מספר חודשים. ובכל זאת, בבית הקלפים של נתניהו, רק היום בצהריים הכל התכנס לכדי הנקודה הנוחה לו ביותר.

נתניהו ביקש להתרחק ככל הניתן מהפיגוע הפוליטי שהנחית עליו בחודש שעבר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שהתפטר בדרמטיות מתפקיד שר הביטחון ואיים לקעקע את התדמית של נתניהו כמר ביטחון. מהצד השני, הוא ביקש להקדים עד כמה שאפשר את המהלך הפוליטי, מהמועד בו היועץ המשפטי לממשלה יודיע על המלצתו הצפויה להגיש נגדו כתבי אישום בפרשות השונות (פרקליט המדינה כבר רמז בשבוע שעבר שהמועד הזה קרוב מאוד). תחילה היה מי שסימן את חודש מאי כמועד האפשרי לבחירות מוקדמות, אבל בקצב האירועים של הפוליטיקה הישראלית, את אביגדור ליברמן שכחו כבר אחרי שבועיים.

היועץ המשפטי, עו"ד אביחי מנדלבליט, ארכיון (צילום: ליאב פלד)
היועץ המשפטי, עו"ד אביחי מנדלבליט, ארכיון (צילום: ליאב פלד)

בניכוי העובדה שמשטרת ישראל המליצה לפרקליטות להגיש נגד ראש הממשלה כתבי אישום חמורים באשמת שוחד, נתניהו מגיע אל הבחירות המוקדמות במצב לא רע בכלל. "המבצע" שהוא ארגן בצפון, אף שלרגע לא היה זה מבצע צבאי של ממש אלא פעילות הנדסית בתוך שטח ישראל, אפשר לו להסתובב מבסוט מהחיים – פעם שותה קפה עם חיילינו שבשטח ופעם מזמין פלאפל בקרית שמונה. כן, אותה קרית שמונה שרק לפני רגע פגש בה את אורנה פרץ, והטיח בה: "את משעממת אותנו".

גם "מחאת האפודים" שעשתה עלייה מצרפת נראתה אולי לרגע כמו משהו שעשוי להרוס לנתניהו את החגיגה ולכפות עליו סדר יום כלכלי-חברתי בו הוא מצוי בעמדה נחותה, אבל זה באמת היה לרגע. שילוב בין היעדר הנהגה של ממש, בריחה ממחאה פוליטית רצינית ונתוני מאקרו טובים יחסית שהצביעו על עלייה בשכר הריאלי וצמצום מסוים במדד אי-השוויון – כל אלה שוב שיחקו לידי הקוסם. הוא הגיע בשבוע שעבר אל ועידת העסקים של "גלובס" כמנצח, ישב שם כמו מי שהבטיח לעצמו קדנציה עד 2030.

ההפתעה של לפיד

אחרי שאמרנו את כל זה, אפשר וצריך לצנן קצת את חגיגות הניצחון המוקדמות. ה-9 באפריל זה כמעט נצח במונחים מקומיים, והכל עוד יכל להתרחש ולסדר מחדש את הקלפים למרות שפע הסופרלטיבים ששפכנו על נתניהו בעצמינו. זה יכל לקרות אם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יודיע על כוונתו להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע (אחרי הכל יש לכך תוקף משמעותי יותר מהמלצת משטרה), וזה בהחלט יכל לקרות אם במפלגות השמאל והמרכז יצליחו להקים גוש פוליטי ברור עם כמה שחקני חיזוק מבחוץ.

יאיר לפיד עם אפוד צהוב (מתוך אינסטגרם)
יאיר לפיד עם אפוד צהוב (מתוך אינסטגרם)

כדי שזה יקרה, קלוש ככל שזה יישמע כעת, אותם שחקנים פוליטיים יצטרכו לבלוע הרבה רוק ואגו ולהתייצב לצד יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד. האחרון לא יזוז לשום מקום, הוא לא יהיה מספר 2 של איש, ומצידו שנתניהו יהיה כאן ראש הממשלה גם בעשרים השנים הבאות. לפיד באמת "בא לעבוד", אבל בעיקר לעבוד כדי להפוך לראש ממשלה. הנחישות הזו זוכה להרבה מאוד עקיצות בתקשורת, אבל בציבוריות הישראלית היא מקבלת דווקא נקודות. אם לפיד יופיע לבחירות הקרובות כשלצידו הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, שר הביטחון לשעבר בוגי יעלון, ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ואולי (בתרחיש של אחרית הימים) גם המחנה הציוני בתוך הגוש – לפיד לחלוטין יכל לנצח את נתניהו. היום הכל נראה מאוד תיאורטי – עד אפריל זו עשויה להיות מציאות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!