דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בחירות 2019 / "כל הגורמים מכירים היטב את החומרים, אין סיבה להתמהמהות בתיקי נתניהו"

עו"ד תומר נאור מהתנועה לאיכות השלטון חושב שעל היועץ המשפטי ועל פרקליט המדינה לקדם את הכרעתם בשאלת כתבי האישום כנגד נתניהו | "מגיע לציבור לדעת מי המועמד שלו" | לטענתו גם בבחירות המקומיות לא טיפלו בכל התיקים העומדים כראוי

פרקליט המדינה שי ניצן והיועמ"ש אביחי מנדלבליט (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
פרקליט המדינה שי ניצן והיועמ"ש אביחי מנדלבליט (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

"אלה לא תיקים של אדם מהישוב, אפילו לא תיקים של שר. אלה תיקים של ראש ממשלה מכהן. אני יוצא מנקודת הנחה שמנדלבליט כבר מכיר את התיקים האלה מההתחלה ועד הסוף", מסביר עו"ד תומר נאור, מנהל המחלקה המשפטית בתנועה לאיכות השלטון, את הסיבה בגללה השלמת הטיפול בתיקי ראש הממשלה לא אמורה לקחת זמן רב מדי כיום. "אין לי ספק שהפרקליט המלווה בתיק מהרגע הראשון, כמו גם מנדלבליט ושי ניצן – מעורבים בכל פרט ופרט בניהול ההליך. גם אם מדברים על השלמת חקירה של הפרקליטות, זה לא המקרה שבו מגיעים ארגזים אל הפרקליטות ולראשונה אנשי הפרקליטות רואים את חומרי החקירה. קיים בתיקים האלה הליך ליווי שבהחלט אמור לקצר עניינים".

עו"ד תומר נאור (קרדיט: דוברות התנועה לאיכות השלטון)
עו"ד תומר נאור (קרדיט: דוברות התנועה לאיכות השלטון)

מה יקרה אם זמן קצר לאחר הבחירות, יוכרז על הגשת כתב אישום נגד נתניהו? זה אוטומטית משנה לחלוטין את המצב

משרד המשפטים הודיע היום שהקדמת הבחירות לא תשפיע על הטיפול בתיקי נתניהו. למעשה – שאסור שתהיה השפעה של הבחירות על הטיפול בתיקים. הציבור יצא להצביע כאשר הוא אינו יודע האם ראש הממשלה יועמד לדין, או נקי מכל רבב משפטי.

נאור מסביר את עמדתו בעניין. "אנחנו סבורים שהיועץ המשפטי והפרקליטות צריכים לעשות את מירב המאמצים לזירוז הטיפול בתיקים, בדיוק מהסיבות שציינת. ראשית, משום שאני חושב שמגיע לציבור לדעת מי המועמד שלו, מי האדם שהוא מצביע לו. להצביע לאדם שמעליו מרחפת עננה של חשדות פליליים, זאת פגיעה מהותית בזכות הציבור לבחור. בנוסף לכך, מה יקרה אם זמן קצר לאחר הבחירות, יוכרז על הגשת כתב אישום נגד נתניהו? זה אוטומטית משנה לחלוטין את המצב. שר הוא בוודאי לא יוכל להיות, וגם לגבי ראש ממשלה – הדבר יעמוד למבחן בג"צ. כך אנו מגיעים למצב בו בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ צריך להכריע האם הוא מדיח ראש ממשלה מכהן – דבר שעוד לא התרחש בתולדות מדינת ישראל".

נאור ממשיך, ומכניס לשיחה היבט ממנו רובנו נוטים להתעלם: "נתייחס רגע לאדם עצמו, בנימין נתניהו. אנחנו שוכחים שאמנם מדובר בראש ממשלה, אך מדובר גם באדם, שעומד לדין פלילי. קל לנו מאוד לשכוח את זה כי אנחנו מסתכלים על דמותו כראש ממשלה. כאדם פרטי, יש פה גם עינוי דין. מדובר באדם שכמעט שנתיים נגרר בהליכים פליליים, רק שהאדם הזה – אמור לנהל את מדינת ישראל. לכן, לאורך כל הדרך הפצרנו ביועץ המשפטי לממשלה ובפרקליטות לא להגיע למצב של תיקי ליברמן, או של תיקי נתניהו בסיבוב הקודם, בפרשת 'ביביטורס'. את התיקים הנוכחיים צריך לנהל כמה שיותר מהר, ולסיים את ההליך המשפטי כמה שיותר מהר".

לקראת הבחירות המקומיות, זירזה הפרקליטות את הטיפול בתיקים בהם נחשדו ראשי ערים – על מנת להעניק לציבור את המידע על המועמדים לפני הבחירות. מדוע לקראת הבחירות הכלליות, כאשר החשוד הינו ראש ממשלה, לא נעשה אותו דבר?

"ראשית – דיבורים לחוד ומעשים לחוד. הפרקליטות הצהירה שתעשה זאת, אך בפועל – לא עשו זאת מספיק. אמנם סגרו מספר מצומצם של תיקים, אבל אנחנו הגשנו עתירה לקראת הבחירות – על כך שנשארו שבעה תיקים פתוחים נגד ראשי ערים. גם אם נתייחס רק לאמירה עצמה – המצב של ראש עיר הוא שונה. ראש עיר שמוגש נגדו כתב אישום, באופן כמעט אוטומטי נכנס להליך של השעיה, עובר לעמוד מול וועדה של משרד הפנים, ובכמעט 100% מהמקרים עד היום – מושעה ברגע שמוגש נגדו כתב אישום. המקרה של ראש ממשלה הוא מקרה שונה – אם יוגש כתב אישום, הדבר יהיה בכפוף לשימוע, שייקח מספר חודשים. גם לאחריו – ראש ממשלה לא יושעה, אבל כן יעמוד לדין בג"צ, שכמובן ייקח גם הוא זמן. לכן מדובר בסיפור אחר מבחינת הפרקליטות.

וברמת ההצהרה – מדוע היא שונה בין הבחירות המקומיות לכלליות?

"אני חושב שמה שקורה כרגע אצל היועמ"ש, וזה ניחוש מושכל בלבד, הוא שיש רצון כביכול לא להתערב ולא להשפיע על מערכת הבחירות. אני מניח, ואני אומר את זה בזהירות רבה, שככל שהיועץ המשפטי לממשלה יספיק להגיש כתב אישום, או לחלופין להחליט שהוא לא מגיש כתב אישום, בסמוך לבחירות – הדבר כביכול ישפיע על ההליך הדמוקרטי, וזה משהו שהוא לא רוצה להגיע אליו".

היה צורך לזרז את הטיפול בתיקים כך שיקדימו את הבחירות?

"הייתי רוצה לראות את הפרקליטות עושה את העבודה שלה הכי טוב שהיא יכולה ומכירה, וגם במהירות האפשרית. אנחנו יודעים שכשהפרקליטות רוצה, היא יודעת לפעול מהר. ולהפך – כשנוח לה לגרור רגליים, היא יודעת לפעול לאט. ראינו את זה קורה בכמה תיקים. אני שוב מזכיר את פרשת 'ביביטורס' שנגררה 5 שנים ובסוף נסגרה באירוניה בשל חלוף הזמן. אני חלילה לא רוצה שהפרקליטות תשאיר בתיק חורים ולא תעשה את העבודה שלה כמו שצריך, אבל אני חושב שעובדי הפרקליטות יודעים לעשות עבודתם מהר וטוב. בנוסף, אומר שוב – מדובר בתיק שאין לי ספק שמנדלבליט, שי ניצן, וגורמים נוספים בפרקליטות – מכירים היטב לאורך הליווי שלו, ולא מופתעים כעת מחומרי החקירה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!