דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

מאוכזבים מהשר / "אומרים לנו שאין כסף": 28 מיליון שקלים מתקציב החקלאות עברו לביטחון התנחלויות

שר החקלאות אורי אריאל אישר העברת המיליונים מתקציב משרדו | החקלאים לא מלינים על היעד אליו הוזרמו הכספים, אלא על ההתעלמות מצרכיהם | יאיר בן עזר, דור שלישי בחקלאות: "יכלו לקדם הקמה של חממות, לתת מענקים לציוד חדש, למחקר, לשפר את הטיפול במים ובשפכים"

הרפת בקיבוץ מעלה החמישה, התנחלות מצפה כרמים (ליאור מזרחי/יונתן זינדל/פלאש90)
הרפת בקיבוץ מעלה החמישה, התנחלות מצפה כרמים (ליאור מזרחי/יונתן זינדל/פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים אישרה ביום שני העברות תקציביות של כ-5.4 מיליארד שקלים, אתמול (שלישי) אישרה הוועדה העברות של כמיליארד שקלים נוספים. מדובר בנוהל קבוע שקורה לקראת סוף שנת התקציב. משרד האוצר מגיש לוועדה בקשות לשינויים בתקציב ומעביר כסף מסעיפי הרזרבה או מסעיפים שלא נוצלו במהלך השנה לסעיפים אחרים. בין כל ההעברות שהגיש משרד האוצר לוועדה, יש העברה אחת שהרגיזה מאוד את החקלאים – 28.6 מיליון שקלים יועברו מתקציב משרד החקלאות, למימון מענקים לרשויות המקומיות ביהודה ושומרון.

הסיפור מתחיל לפני שבועיים, סדרה של פיגועים מחרידים, הוציאה את תושבי יהודה ושומרון להפגין מול הממשלה. לא פחות משמונה שרים הצטרפו להפגנה נגד הממשלה שבה הם עצמם חברים. באותו היום החליטה הממשלה להקציב מענקים להתיישבות ביהודה ושומרון בסך 34 מיליון שקלים. עכשיו מתברר מאין מגיע הכסף. 28.6 מיליון שקלים יגיעו מתקציבו של השר אורי אריאל (הבית היהודי), שר החקלאות.

שר החקלאות אורי אריאל. צילום: מארק ישראל סלם
שר החקלאות אורי אריאל. צילום: מארק ישראל סלם

החקלאים שמרגישים כבר תקופה ארוכה שחקלאות היא הדבר האחרון שמעניין את שר החקלאות, זעמו על ההחלטה. למען הסר ספק, התקצוב לרשויות ביו"ש הוא לא הבעיה מבחינתם, אלא העובדה שמשרד החקלאות לא מנצל את תקציבו כדי לתמוך בחקלאות הישראלית. "שוב ושוב אנחנו רואים תקציבי משרד החקלאות הולכים למקומות אחרים". אומר יאיר בן עזר, חקלאי מכפר חסידים. "מדברים על להוזיל את המחירים לצרכן, אבל לא רוצים להשקיע בחקלאות. שר החקלאות ומנכ"ל המשרד מדברים הרבה אבל במעשים אנחנו לא רואים אותם. במקום לתמוך בחקלאי הם מעדיפים לפתוח את השוק לייבוא".

בן עזר, דור שלישי בחקלאות, מייצג תחושות של חקלאים רבים, שנאבקים כבר שנתיים נגד גזירות הממשלה. "יכלו לקדם הקמה של חממות, לתת מענקים לציוד חדש, למחקר, לשפר את הטיפול במים ובשפכים. כשאנחנו דורשים תמיכות – אומרים לנו שאין כסף. אח"כ אתה מגלה שהיה כסף ופשוט העדיפו לנתב אותו למקומות אחרים". כשאנחנו מבקשים ממנו דוגמא למה ניתן היה לעשות עם הכסף הוא אומר, "קח דוגמא מהמשק שלי. אני גם רפתן וגם מגדל חיטה, בצל ותירס אם היו נותנים לי מענק קטן הייתי יכול להקים מכון טיהור לשפכים של הפרות. במים האלה הייתי משקה את השדות. גם חוסך זיהום, גם חוסך למדינה מים וגם חוסך את הפינוי היקר של הביוב. זו דוגמא פשוטה להשקעות שהמדינה הייתה מחזירה אותן מהר מאוד".

את השיחה איתו אנחנו מקיימים על רקע החלטת הממשלה לצאת לבחירות. "ציפינו שאורי אריאל יביא בשורה אמיתית לחקלאים". בן עזר שהצביע בעבר לבית היהודי לא מסתיר את אכזבתו, "הוא בן טירת צבי, אשתו ממעגן מיכאל, איש התיישבות. באמת ציפינו ליחס אחר". על כחלון אומר בן אליעזר, "אני לא מאמין שהוא יעבור את אחוז החסימה בבחירות הבאות. הרבה אנשים במגזר החקלאי הצביעו כולנו. אני לא מאמין שהם יעשו את זה שוב. הוא פתח את המכסות לייבוא וחיסל אותנו – אתה יורה בנו מטווח אפס ונצביע לך?" לדבריו של בן עזר ושל חבריו החקלאים כדאי להקשיב טוב. כחלון הימר על המגזר החקלאי כשצירף אליו את יו"ר תנועת המושבים מאיר צור ויעד לו את תיק החקלאות בממשלה הבאה.

ממשרד החקלאות נמסר: מדובר בסעיפי תקציב רזרבה של משרד האוצר הקיימים בכלל המשרדים הממשלתיים ומשתחררים מידי שנה לקראת סופה על פי החלטת משרד האוצר. בניגוד לכתוב, משרד החקלאות אינו שולט בכספים אלו, אלא מדובר בסעיף רזרבות הנשלט על ידי משרד האוצר בלבד, והוא הגוף הבלעדי שיכול למשוך או להפקיד כספים בסעיף הרזרבה של משרדי הממשלה.

"במקרה המדובר, משרד האוצר משך 28 מיליון ש"ח מסעיפי הרזרבה במשרד החקלאות לצורך חיזוק יישובים מבחינה ביטחונית. היישובים שנבחרו בין היתר נמצאים באזור יהודה ושומרון. משרד החקלאות חוזר ומדגיש כי אין משמעות למסמך זה ולכלל הפעילות שהמשרד מקדם עבור החקלאים והמשך פיתוחה של החקלאות המקומית. בעבר אף לקחו מרזרבות אלו לצרכי בטחון, צרכי מים וכדומה, ולמשרד החקלאות אין אחריות על ניתוב תקציבים אלו.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!