ארבעה בוחני נהיגה ומורה לנהיגה עתרו אתמול (שלישי) לבג"צ כנגד הפרטת בחינות הנהיגה המעשיות. העותרים טוענים כי המכרז להפרטת בחינות הנהיגה המעשיות הוא בגדר ניסיון אסור להעברת פעילות שבליבת הרשות המבצעת, ובגדר האצלת סמכויות שילטוניות לתאגיד פרטי הפועל למטרות רווח.
על פי כתב הבקשה לצו על תנאי, ההחלטה להוציא את מבחני הנהיגה למכרז נעשתה באופן לא מקובל שאינו מאפשר דיון ציבורי משמעותי בנושא. "החלטת השר היא 'עירומה' ולא הפכה לחקיקה ראשית, לא לחקיקת משנה ואפילו לא להחלטת ממשלה", וזאת על אף שלטענתם אין למשרד התחבורה כל מקור הרשאה חוקי לקבלת החלטה שכזו. העותרים אף טוענים כי הענקת סמכויות כה מרחיקות לכת שלהן השפעות ישירות על הציבור הרחב לידי חברה פרטית, יש בה משום פגיעה אסורה בכבוד האדם וחירותו.
בוחני הנהיגה שובתים מזה שבעה שבועות במחאה על הכוונה להוציא את בחינות הנהיגה למיקור חוץ, ולמעשה להפכם לעובדי קבלן. משרד התחבורה עתר לבית הדין לעבודה בבקשת צו שימנע מהבוחנים להיאבק, ובדיון שנערך ביום ראשון סירבה המדינה להצעת פשרה מטעם בית הדין. בהצעת הפשרה שנדחתה על ידי המדינה ביקש השופט אייל אברהמי כי משרד התחבורה יעצור את צעדיו החד צדדיים, ובמקביל העובדים יחדלו את השביתה, למשך 50 יום, במהלכם יתנהל משא ומתן בחסות בית הדין. "יש להצטער על כי המבקשת (כלומר משרד התחבורה -נ. צ. כ.) לא קיבלה את ההצעה כאמור. עם עובדים יש לדבר, בוודאי עת מבקשים לנקוט בצעדים אלה", כתב השופט אברהמי בהחלטתו. טרם הדיון שלח מנכ"ל עמותת אור ירוק שמואל אבואב מכתב לבית הדין ובו כתב כי "בחינת כישורי נהיגה הולמים טרם מתן רישיון נהיגה הינה מתפקידי הליבה של המדינה – ובאחריותה".
את העותרים מייצג עו"ד גלעד ברנע, והמשיבים אליהם מופנות הטענות הם שר התחבורה ישראל כץ, שר האוצר משה כחלון, ממשלת ישראל והיועמ"ש אביחי מנדלבליט. על פי העתירה, טרם הוגשה נשלחו לגורמים אלו מכתבים ופניות אך ללא קבלת מענה.
מהיועמ"ש נמסר: "תגובתנו תובא בפני בית המשפט ככל שנתבקש לעשות כן".
תגובת משרד התחבורה ומשרד האוצר טרם נתקבלה.